نماد آخرین خبر

مهمان ناخوانده خودروسازی

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
مهمان ناخوانده خودروسازی

دنياي اقتصاد/ خروج ۲۰۶ از خطوط توليد تا پايان امسال خبري است که اين روزها در فضاي مجازي دست به دست مي‌شود. ايران‌خودرو هنوز نسبت به اين خبر واکنشي نشان نداده در واقع نه آن را تاييد کرده نه تکذيب. بر فرض صحت اين خبر پژو ۲۰۶ با پيوستن به پرايد و پژو ۴۰۵ GLX سومين محصول پرتيراژي خواهد بود که خطوط توليد خودروسازان را ترک خواهد کرد. اما فارغ از واقعيت داشتن يا شايعه بودن خروج ۲۰۶ اين سوال مطرح مي‌شود که چرا شرکت‌هاي خودروساز به راحتي دل از محصولات توليدي خود نمي‌کنند و شاهد هستيم که قدمت حضور برخي از محصولات توليدي آنها به بيش از يک دهه مي‌رسد؟ در شرايطي شرکت‌هاي خودروساز داخلي به راحتي حاضر به حذف محصولات خود نيستند و خودروهاي ياد شده را تحت هر شرايطي در سبد محصولاتي خود حفظ مي‌کنند که بررسي وضعيت برندهاي خودروساز بين‌المللي نشان مي‌دهد توقف توليد و جايگزين کردن محصولات جديد روالي عادي در شرکت‌هاي خودروساز جهاني است.

به نظر مي‌رسد بخش عمده‌اي از اين مساله را بايد در تسلط خودروسازان بين‌المللي روي دانش و تکنولوژي جست و جو کرد اين در‌حالي‌ است که خودروسازان داخلي بيشتر بر مونتاژ محصولات خودرويي تمرکز کرده‌اند.  درست است که خودروسازان داخلي بيشتر مونتاژکار محسوب مي‌شوند تا خودروساز، اما اين به معناي آن نيست که آنها به سمت طراحي پلت‌فرم حرکت نکرده باشند. در کنار آن اما به فيس‌ليفت محصولات خود نيز مبادرت کردند تا از اين مسير سبد محصولاتي خود را متنوع‌تر از پيش کنند. با اين حال طراحي پلت‌فرم و فيس‌ليفت کردن برخي از محصولات باعث نشده تا خودروسازان از توليد محصولات قديمي خود دست بردارند و همچنان محصولاتي با عمر بيش از دو دهه در خطوط توليد آنها ديده مي‌شود.

حال سوال اين است که چرا خودروسازان به راحتي دل از محصولات توليدي خود نمي‌کنند؟حسن کريمي سنجري کارشناس خودرو در اين ارتباط مي‌گويد دليل اصلي اين است که شرکت‌هاي خودروساز کشور از دانش کافي در زمينه طراحي خودرو برخوردار نيستند. اين کارشناس خودرو ادامه مي‌دهد خودروسازي کشور از عدم توانايي در طراحي پلت‌فرم رنج مي‌برد. به نظر کريمي سنجري سيکل خودروسازي در کشور کامل نشده و به همين دليل نمي‌توان به شرکت‌هاي خودروساز داخلي عنوان خودروساز داد، بلکه زنجيره خودروسازي در بهترين حالت توانايي مونتاژ کاري را دارا است. او به نقش تحريم‌ها نيز در اين زمينه اشاره مي‌کند و مي‌گويد عدم توانايي در طراحي پلت‌فرم به صورت مستقل باعث مي‌شود تا خودروسازان براي توليد محصولات جديد به شرکاي بين‌المللي خود وابسته باشند. او تاکيد مي‌کند به طور معمول در دوران تحريم خودروسازان اين امکان را ندارند که محصول جديد به سبد محصولاتي خود اضافه کنند و در بهترين حالت براي ايجاد تنوع در سبد محصولاتي خود به فيس‌ليفت کردن محصولات موجود مي‌پردازند. اين کارشناس خودرو در پاسخ به اين سوال که چرا به رغم توانايي در فيس‌ليفت کردن محصولات توسط خودروسازان، توليد محصولات قديمي‌تر نيز به طور موازي ادامه پيدا مي‌کند، مي‌گويد دليل اين مساله را بايد در عدم توانايي شرکت‌هاي خودروساز در توليد محصولات فيس‌ليفت با قيمت تمام شده محصولات قديمي جست و جو کرد. کريمي سنجري معتقد است وقتي خودروسازان محصولي را فيس‌ليفت مي‌کنند قيمت تمام شده آن بالا مي‌رود و همين مساله باعث مي‌شود تا آنها در کنار توليد محصول فيس‌ليفت شده محصول قديمي که قيمت تمام شده پايين‌تري دارد و مشتريان بيشتري از آن اسقبال مي‌کنند را همچنان در خطوط توليد خود حفظ کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar