نماد آخرین خبر

زمان تعویض روغن ترمز خودرو را بدانیم

منبع
خودروکار
بروزرسانی
زمان تعویض روغن ترمز خودرو را بدانیم

خودروکار/ بسياري از رانندگان وسايل نقليه از نحوه عملکرد روغن موتور و زمان تعويض آن بر اساس کيلومتر کارکرد خودرو مطلع اند، اما برخي از وجود سيالات مهم ديگري در خودرو نيز خبر دارند که وظايف بسيار حساس و دقيقي را بر عهده دارند؛ به همين دليل اگر نسبت به عملکرد صحيح هر يک از اين سيالات بي توجهي صورت گيرد حوادث ناگواري براي سرنشينان خودرو رقم خواهد زد.

يکي از اين سيالات روغن هاي ترمز هستند. اين روغن ها در سطوح کيفي خاصي توليد مي شود و بر اساس کد استانداردي که از سوي اداره حمل و نقل امريکا براي روغن ترمزها تعيين شده سه نوع روغن ترمزDOT5 ،DOT4 و DOT3 در وسايل نقليه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. شماره DOT بزرگ‌تر نشان‌دهنده بالاتر بودن دماي جوش روغن ترمز و در نتيجه کيفيت بهتر و تحمل بيشتر آن است.

روغن ترمز DOT3 بر پايه ترکيبات پلي‌اليفاتيک با نقطه جوش حداقل 369 درجه فارنهايت، DOT4بر پايه استربورات با نقطه جوش حداقل 414 درجه فارنهايت و DOT5متشکل از پلي‌دي‌متيل‌سيلوکسان بر پايه سيليکون يا نقطه جوش حداقل 468 درجه فارنهايت است. از ميان استانداردهاي ذکرشده، انواع DOT3 و DOT4تقريبا عملکرد مشابهي دارند، ولي نقطه جوش DOT4 بالاتر است.

اما DOT5 کاملا يا اين دو متفاوت بوده و جاذب رطوبت نيست و فقط بايد در سيستم هايي استفاده شود که لاستيک‌ها و درزبندي‌ها با آن سازگار باشد، زيرا در غير اين صورت سيستم دچار خوردگي و نشتي خواهد شد.

ميانگين دماي جوش مايع ترمز پس از سه سال کارکرد، به دليل جذب رطوبت، تا حد خطرناکي پايين مي‌آيد. بسياري از کارشناسان بر تعويض مايع ترمز هر يک يا دو سال يک بار بر حسب شرايط کارکرد خودرو تاکيد دارند منطق آن‌ها بر پايه اين واقعيت است که مايع ترمز با پايه گليکولي، رطوبت واردشده به سيستم را جذب مي‌کند و مايع ترمزي که رطوبت را جذب کرده باشد باعث ايجاد ترک‌هاي ميکروسکوپي در سيستم ترمز و نهايتا نشتي و ورود هوا مي‌شود. اين مشکل در مناطق آب و هوايي مرطوب بيش‌تر مشهود است.

مايع ترمز خودروها تنها بعد از يک سال، به طور ميانگين 2 درصد رطوبت جذب مي کند؛ بعد از 18ماه سطح آلودگي مي‌تواند بيش از 3 درصد شود و پس از چند سال آلودگي مايع ترمز به حدود 8 درصد رطوبت مي‌رسد. افزايش ميزان رطوبت سبب ايجاد حباب‌هاي ريز در مايع ترمز مي‌شود.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد که سيستم ترمز چرخ‌هاي جلوي خودرو که خطوط انتقال نيمه‌فلزي دارند، گرماي بيش‌تري نسبت به چرخ‌هاي عقب توليد مي‌کنند؛ اين دماي بالا نيازمند مايع ترمزي است که بتواند آن را تحمل کند توصيه مي‌شود روغن ترمز حداقل هر دو سال و يا ۶۰هزار کيلومتر به طور کامل از سيستم تخليه و تعويض شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar