پاک کننده سیستم سوخت آیا ارزش خرید دارد؟

باشگاه خبرنگاران/ آيا ميدانيد رسوب موتور و مشکلاتي در عدم سوخت رساني مناسب به موتور يکي از علل سر و صداي موتور خودرو است؟
به اعتقاد تعميرکاران خودرو، بايد تميز کردن سيستم سوخت را هر چند وقت يکبار روي ماشين خود انجام دهيد. هزينه تميز کردن سيستم سوخت در مقايسه با ساير سرويسهاي نگهداري اتومبيل نسبتاً کم است و در پايان معمولاً ارزش آن را خواهد داشت.
بياييد قبل از بحث در مورد تميز کردن سيستم سوخت و اينکه ارزش اين کار چقدر است، کمي بيشتر در مورد تميز کردن سيستم سوخت و آنچه شامل آن مي شود، صحبت کنيم. تميز نگه داشتن سيستم سوخت در بسياري از موارد کمک مي کند که موتور ماشين به خوبي کار کند. زماني که احتراق در موتور صورت مي گيرد، رسوباتي اطراف موتور را مي پوشاند که جمع شدن اين رسوبات مي تواند اثرات نامطلوبي در کارکرد موتور داشته باشد.
بنزين ميتواند مقدار زيادي از آلايندهها را در سيستم سوخت ايجاد کند، برخي از آلودگيها ميتوانند در اطراف تنظيم کننده فشار سوخت جمع شوند. مشکل واقعي از آنجا شروع ميشود که رسوبات در اطراف انژکتورهاي سوخت ايجاد ميشود.
در سيستم سوخت موتور دو نوع رسوب اصلي وجود دارد: اتانول و کربن!
اتانول: شنيدهها حاکي از آن است که اتانول باعث کاهش انتشار مونوکسيدکربن از وسيله نقليه به منظور مطابقت با کيفيت هوا ميشود، همچنين کبالت يک ماده تقويت کننده اکتان شناخته شده است (که باعث افزايش بازده سوخت ميشود)، اما واقعيت اين است که اتانول، الکلي خورنده است و ثابت ميکند که در موتور خودرو اثرات منفي دارد.
بعلاوه، در موتورهاي قديميتر، ميتواند باعث از بين رفتن رسوب کربن شود و به ساير قسمتهاي موتور راه يابد و مشکلات ايجاد کند، همچنين اکسيد شده و امولسيون ميشود و به توليد محصولات جانبي غير قابل احتراق منجر ميشود که در نهايت باعث انباشت سوخت، سوپاپهاي ورودي و قسمتهاي مختلف محفظه احتراق موتور ميشود. اين عملکرد موتور و مصرف سوخت را بدتر ميکند.
کربن: کربن در موتور ميتواند ناشي از رسوب ذرات کربن باشد که از احتراق هوا و سوخت تشکيل ميشود. اين رسوبات تنها با چند فرآيند در موتور ايجاد ميشوند و به دليل اينکه به ساير مناطق موتور مي رود، ميتواند مشکلات بزرگي ايجاد کند که سرانجام قدرت موتور را کم مي کند و اگر به طور طولاني مدت در موتور باقي بماند ميتوانند مشکلات جدي ايجاد کنند به طور مثال بهمرور تجمع چنين رسوباتي در موتور خودرو، باعث ايجاد اختلال در کار روغن رساني ميشود و در دراز مدت آسيبهاي فراواني را به موتور وارد خواهد کرد.
در اين ميان رسوباتي که پايه کربني دارند، تاثير مستقيمي بر پايين آمدن راندمان موتور ميگذارند و بهمرور ميتوانند خرابيهاي فراواني را براي خودرو بههمراه داشته باشند؛ بنابراين براي پاکسازي و احياي مجدد پيشرانه خودرو يا افزايش راندمان سيستم سوخترساني خودرو بايد از تميزکنندهها و مکملهاي جرمگير سوخت استفاده کرد.
مطمئنا با تعويض به موقع روغن موتور و همچنين استفاده از روغن موتورهاي مرغوب ميتوان تا حد چشمگيري از رسوب کربن و ساير ذرات مضر در پيشرانه خودرو جلوگيري کرده و در هزينههاي مربوط به تعمير موتور صرفه جويي کنيد، اما درصورتيکه به هر دليلي بخواهيد تمامي مجراهاي موتور را از رسوبات پاکسازي کنيد، منطقيترين راه باز کردن موتور و شستشو کامل سيستم روغنکاري يا سوخترساني خودرو خواهد بود.
روش هاي مختلفي براي از بين بردن رسوبات موجود در موتور وجود دارد اما بايد به برخي مسائل توجه کنيد. براي عملکرد بهتر، تميز کردن اوليه بايد به صورت پيشنهادي با دست و با استفاده از ابزارهاي ويژه انجام شود که با توجه به منطقهاي که بايد تميز شود متفاوت است. اگر رسوبات در ناحيهاي بسيار دشوار باشد، بايد از حلال حاوي مواد موثره مانند PEA (پلي اتر آمين) يا ايزو پروپيل الکل استفاده شود.
اين دو براي تضعيف پيوندهاي کربن کاملاً شناخته شده اند و به راحتي ميتوانند رسوبات کربن را همراه با مخلوط سوخت که آنها را به سمت اگزوز هدايت ميکند، حل کنند. مقدار افزودني مورد استفاده براي دستيابي به بهترين نتيجه مهم است. پاک کننده سيستم سوخت، ميزان هواي موجود در موتور را افزايش ميدهد و نسبت فشرده سازي موتور را همراه با محافظت از اجزاي موتور در برابر خوردگي بهبود ميبخشد.
پيشنهاد ميشود که به جاي هزينههاي سنگين و استفاده از روشهاي سنتي پاکسازي رسوبات موتور، از مکملهاي جرمگير موتور استفاده کنيد که در مقايسه با روشهاي سنتي بسيار کم خرج بوده و از اثربخشي سريعتري برخوردار است. يک بطري پاک کننده حلال سوخت ميتواند بيش از ۲۰۰۰ کيلومتر دوام بياورد و هزينه بسيار ناچيزي دارد که براي داشتن يک موتور سالم ميتوان به راحتي هزينه کرد.