نماد آخرین خبر

سورپرایز جدید رنو

منبع
سايپا نيوز
بروزرسانی
سورپرایز جدید رنو

سايپا نيوز/ واحد حمل و نقل نوين رنو سه خودروي برقي با پيمايش قابل قبول به ازاي هر بار شارژ، دو صنعت اشتراک سواري و تحويل در کيلومتر آخر را هدف قرار داده است.

شرکت خودروسازي رقيب رنو در فرانسه، سيتروئن هم با ارائه مدل ايمي Ami‌ بازار اشتراک سواري در فرانسه هدف مشابهي را دنبال کرده است. خيلي از خودروسازان بزرگ دنيا، در کنار توليد خودرو، در صنايع وابسته هم سرمايه گذاري مي کنند و يکي از اين خدمات که محبوبيت آن روند افزايشي پيدا کرده خدمات اشتراک خودروهاي برقي است.

چند روز بعد از آن که رنو اعلام کرد که مي خواهد کانون بزرگترين توليد خودروهاي برقي اروپا باشد، و متعاقب آن در حال سازماندهي مجدد سه کارخانه ي خود در شمال فرانسه براي توليد خودروهاي برقي در سال هاي پيش رو است، واحد کمتر شناخته شده اي در کمپاني رنو با نام و نشان موبيلايز Mobilize شکل گرفته است که توليد سه مدل خودروي برقي کوچک را دنبال مي کند و اين سه مدل به طور کامل از سبد محصولات رنو متمايز هستند.

اوايل همين سال [2021] نمونه اوليه اين خودروها به نمايش در آمد، يکي از اين سه مدل خودرو، خودروي کوچک با دو در است که مخصوص اشتراک سواري است که به ازاي هر بار شارژ، مسافت قابل قبولي را مي پيمايد. مدل آينده گراتر آن که دو Duo‌ نامگذاري شده و نمونه اوليه [پروتوتايپ] آن هم با نام EZ1 شناخته مي شود از يک جهت ديگر هم خاص است و 50 درصد آن از مواد بازيافتي توليد مي شود.

رنو مي گويد: «اين مدل ها براي استفاده خاص و اشتراک سواري طراحي شده اند و نماينده رويکرد برند موبيلايز هستند از اين رو خدمت و تجربه جهاني در قلب طراحي اين مدل ها نهفته است.»

يکي ديگر از اين سه مدل برنامه ريزي شده ورژن باربري دو Duo‌ است که بنتو Bento‌ نامگذاري شده است. اين مدل فقط يک صندلي براي راننده دارد و يک صندوق هم با گنجايش 35.3 فوت مکعب [1 متر مکعب يا 1000 ليتر] براي باربري در آن تعبيه شده است. البته يک مدل ديگر با هدف باربري در دست طراحي است که هيپو Hippo‌ نامگذاري شده که ظرفيت بار آن 441 پوند [200 کيلوگرم] در فضاي 106 فوت مکعب [3 متر مکعب يا 3 ليتر] است.

آن چه که مي تواند باعث شگفتي شود اين است که هيچ يک از اين مدل ها قرار نيست به خريداران شخصي فروخته شوند. قرار بر اين است که موبيلايز فقط به صورت اجاره اي با مدت کوتاه مورد استفاده قرار گيرد. البته اکثر خودروسازان دنيا آن را تحت عنوان موبيليتي [به مفهوم حمل و نقل نوين] مي شناسند.

کمپاني رنو وعده داده است که: «با ترکيبي خاص از سخت افزار و نرم افزار، اين خودروها براي انجام مقاصد و خدمات خاص طراحي شده اند و مي توانند در اکوسيستم هاي باز کار کنند. موبيلايز مي تواند راه حل هاي منعطفي را براي انتظارهاي در حال تحول مشتريان و شرکت هاي فعال در صنعت حمل و نقل نوين پيشنهاد کند و مسائلي را تحت پوشش قرار دهد که براي مردم ملموس و محسوس است و در حقيقت اين روش يا رويکرد مکمل طرح هاي فروش خودرو در خودروسازي به حساب مي آيد.»

شايسته يادآوري است که اين رويکرد در صنعت خودرو، بدون سابقه نيست اما تعداد آنها انگشت شمار است براي مثال پيشاهنگ و طلايه دار اشتراک سواري زيپکار ZipCar‌ است و به نظر مي رسد که رنو با ايجاد موبيلايز از کار زيپکار تقليد کرده و به عنوان راهکاري جايگزين براي‌ اجاره به روش ليزينگ و مالکيت خودرو  معرفي مي کند شايد با اين روش خودروسازان در حال دور زدن نمايندگي هاي فروش و خدمات پس از فروش و ارائه مدل «پول بده استفاده کن» pay-per-use هم هستند.

مدل هاي موبيلايز شباهت خيلي زيادي به رنو تويزي Twizy دارند اما با تکنيک زيبايي شناسي نيل بلومکامپ Neill Blomkamp روزآمد شده اند. شايد همين خودش باعث جلب مشتريان خاص شود.

وقتي صحبت از بسته بندي و ارسال مرسوله باشد، خودروهايي نظير موبيلايز از رنو و ايمي سيتروئن آينده روشني خواهند داشت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره