چرا ایتالیا قطب جدید تولید خودروهای الکتریکی خواهد بود

زوميت/ در ايتاليا اکوسيستمي شامل شرکتهاي خودروسازي از جمله فراري، مازراتي، لامبورگيني، پاگاني و دالارا به همراه شرکتهاي خدمات شارژ، تغيير به سمت توليد خودروهاي الکتريکي را به روشي منحصربهفرد انجام ميدهد.
خودروي الکتريکي نه پديدهاي مختص علم فروش و بازاريابي و نهتنها نتيجهي قوانين سختگيرانه ضد آلايندگي است. خودروي الکتريکي بهتنهايي محصولي است که به دليل تقاضاي بازار در آنجا وجود دارد. با اين جملات بود که تئودورو ليو، مدير بخش خودرو و حملونقل اروپا اکسنچر (Accenture) ميزگرد «پايداري و برق» را در جشنواره Motor Valley سال ۲۰۲۱ با مديريت الساندرو لاگو، مدير وبسايت موتوروان و InsideEVs افتتاح کرد.
اگر خودروي الکتريکي قبل از هر چيز و در واقع يک خودرو است، کجا بهتر از مهد بهترين و محبوبترين خودروهاي جهان يعني دره موتور (Motor Valley) ايتاليا ميتوان آن را توسعه داد؟ در جايي که مهارتهاي عالي و بالاتر از همه توانايي ايجاد سيستمي وجود دارد که جهان به آن حسادت ميورزد، بهخوبي ميتوان اين پديدهي جديد را توسعه بخشيد. همانطور که با سرمايهگذاري عظيم فاو چين نشان داده شده است، پتانسيل بينظيري براي تبديل شدن به مرکز دنياي خودروهاي الکتريکي پيشرفته وجود دارد.
تکامل طبيعي
داويده دانسين، مدير بخش GT مازراتي عقيده دارد که خودروي الکتريکي انقلاب جديدي نيست؛ بلکه تکامل مفهوم خودرو است. طراحي مدلهاي الکتريکي کار جديدي غير از کارهاي گذشته نيست. مهارتهاي جديدي براي توسعه و مشکلات جديدي براي حل وجود دارد؛ اما تصورات و مفاهيمي که توليدکنندهاي مانند مازراتي طي دههها تحقيق آموخته است، اساسي هستند.
دانسين ميافزايد:
دنياي خودرو هميشه در حال پيشرفت بوده است و ما هميشه در آن حضور داشتهايم. امروزه روند تحول در موضوع آلايندگي صفر است؛ اما در نقطهي شکست نيستيم؛ ما چيزهاي جديدي به ميراث گذشتهي خود اضافه ميکنيم.
مازراتي سال آينده با GranTurismo Folgore وارد دنياي خودروهاي برقي خواهد شد. اين خودرو يکي از برازندهترين مدلهاي برند مازراتي است و تصميم براي شروع با اين خودرو، پيامي دقيق به همراه دارد. حتي اگر اين خودرو انرژي خود را از باتري تأمين کند، باز هم خودرويي خواهد بود که با احترام کامل به DNA خودروساز مودنا ساخته شده است. داويده دانسين توضيح ميدهد:
اين خودرو همچنين با پيشرانه احتراقي ارائه ميشود؛ اما سازگاري زيادي بين دو منبع نيرو و احترام فراواني به گذشتهي ما خواهد داشت.
آينده خودروي الکتريکي
ورود مازراتي گرنتوريزمو Folgore بخشي از روند بزرگتر در آينده است. تا سال ۲۰۲۵ تعداد زيادي از خودروهاي اسپرت بدون آلايندگي وارد بازار خواهند شد. تا سال ۲۰۲۵ يکسوم ابرخودروها برقي خواهند بود و يکسوم ديگر برقيسازي خواهند شد.
مشترياني که بازارهاي خاص را هدف قرار ميدهند، به مرور زمان تغيير ميکنند و دليل چنين تغييري همين است. آنها ميخواهند به رانندگي با مدلهاي داراي کارايي بالا ادامه دهند؛ اما آنها را بهعنوان کليد دستيابي به دنياي جديد که باعث ايجاد کنجکاوي ميشود، قلمداد ميکنند. دره موتور نيز ميتواند نقش اساسي در اين روند ايفا کند و علاوه بر مازراتي، ساير خودروسازان بزرگ مانند فراري، لامبورگيني، پاگاني و دالارا نيز از اين روند پشتيباني خواهند کرد. اينها نامهاي مهمي هستند که ميتوانند تغييرات اساسي را در کل صنعت خودرو ايجاد کنند.
نحوه شارژ چگونه تغيير ميکند
ورود بسياري از خودروهاي برقي کارآمد به بازار، الزامات جديدي براي شارژ خودرو با خود به همراه خواهد آورد. از آنجا که خودروهاي اسپرت بهطور کلي باتريهاي بزرگتري دارند، استفاده از نرخ شارژ سريع بسيار مهمتر خواهد بود. فدريکو کالنو، مدير حملونقل برقي Enel X ايتاليا و آنتونيو جيويا، مدير فروش بخش حملونقل برقي شرکت A2A، چگونگي توسعه زيرساختهاي ايتاليا را براي ما شرح دادهاند.
کالنو ميگويد:
در ۲ سال گذشته، ما ميخواستيم با ۱۳ هزار دستگاه شارژر در ۵۰۰ ايستگاه، پوشش همگني در قلمرو ملي ايجاد کنيم. از ابتداي سال مرحلهي دوم را شروع کردهايم که هدف آن ايجاد شبکهي شارژ سريع تا ۳۵۰ کيلووات است. ما در سال ۲۰۲۵ با ۳۰۰۰ ايستگاه از اين نوع وارد عمل خواهيم شد و با از بين بردن ترس از اتمام بنزين، به دنبال دستيابي به سفرهاي طولاني هستيم. به همين دليل ما براي تمام پيمانکاران و شرکتهاي تخصصي که شبکه آزادراهي ايتاليا را مديريت ميکنند، سندي فرستادهايم که در آن تمايل خود را براي نصب ايستگاههاي شارژ مجدد در ۴۴۰ ايستگاه خدمات در ايتاليا اعلام کردهايم.
آنتونيو جيويا با اشاره به اينکه شرکت A2A مستقر در لومباردي در همين مسير حرکت ميکند، گفت:
ما از سال ۲۰۱۰ اولين آزمايشها را با توليدکنندگان خودرو آغاز و شروع به نصب ايستگاههاي شارژ در دو شهر اصلي منطقه لومباردي يعني برشيا و ميلان کرديم. ما عمدتاً روي شارژرهاي ۵۰ کيلووات کار کردهايم؛ اما اکنون در حال آماده شدن براي طرح توسعه هستيم که در سال ۲۰۳۰ ما را در سراسر ايتاليا مسلط خواهد کرد. ما از ۷۰۰ ايستگاه شارژ فعلي به ۶۰۰۰ ايستگاه خواهيم رسيد و در اين ميان ايستگاههاي شارژ سريع نيز در آزادراهها، گذرگاهها و بزرگراهها نصب ميشود.
توسعه موتورسيکلت برقي
شرکت انرجيکا موتور (Energica Motor) در مودنا، متخصص توليد موتورسيکلتهاي برقي با عملکرد بالا است. جيامپيرو تستوني، مدير ارشد فناوري اين شرکت دربارهي چگونگي متفاوت بودن نيازهاي رانندگان موتورسيکلت سبز با رانندهي خودرو توضيح ميدهد:
مشتري موتورسيکلت برقي هم فردي علاقهمند به موتورسواري است. او شخصي است که قبل از هر چيز به عملکرد و کارآمدي علاقه نشان ميدهد، فناوري را دوست دارد اما ميخواهد احساسات معمولي موتورسيکلت سنتي را تجربه کند. مشتري ما به دنبال قدرت و گشتاور بالا است. به همين دليل است که براي تضمين شارژ مجدد آسان، بايد به فکر زيرساختي باشيم که در جادههاي کوهستاني و در مسيرهاي صعبالعبور نيز براي موتورسواران مهيا باشد. موتورسيکلتهاي ما در مدتزمان ۲٫۶ ثانيه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت ميرسند. هنگامي که موتورسوار آنها را امتحان ميکند، پس از پايان موتورسواري و هنگام برداشتن کلاه ايمني هميشه لبخند ميزند. ابزارهايي مانند شبکه شارژ مناسب در مکانهايي که موتورسواران بيشتر در آنها رفتوآمد ميکنند، ميتوانند کارهاي زيادي انجام بدهند.
شرکتهايي نظير انرجيکا موتور در ايتاليا بهشدت تلاش ميکنند تا توليد موتورسيکلت برقي را افزايش بدهند و براي توسعهي کسبوکار خود به زيرساختهاي شارژ قوي و حمايت ملي نياز دارند. پيشبيني ميشود ايتاليا طي سالهاي آينده بتواند گامهاي بلندي در زمينهي توليد خودرو و موتورسيکلت برقي بردارد.
دره موتور و دره ديجيتال
براي نتيجهگيري، بياييد به گفتههاي تئودورو ليو توجه کنيم:
من اغلب اين طور انگيزه ميدهم. تاکنون صنعت خودروسازي جهاني ساده بوده است. شما مدلي را طراحي و توليد کرديد، فروختيد و ديگر هرگز به آن فکر نکرديد. اکنون ما با اکوسيستمهاي پيچيدهتري روبهرو هستيم که مزيت بازار بسيار بزرگتري به وجود ميآورد. ارزش جهاني دنياي خودرو ۳٫۵ تريليون دلار است. بازار خودرو تا سال ۲۰۳۰ به دو برابر مقدار کنوني يعني حدود ۷ تريليون دلار ميرسدِ زيرا خدمات، فناوري و ديجيتالي کردن را به خودرو اضافه ميکند. به رانندگي خودران يا ايدهي اشتراک سواري (تاکسي اينترنتي) فکر کنيد.
اينجا جايي است که دره موتور ايتاليا بايد روي آن تمرکز کند. ترکيب تعالي در اين منطقه با مهارتهاي جديد حرفهاي، منطقه را به سمت دستيابي به ادعاي خود در سطح جهاني سوق ميدهد. تئودورو ليو در اين زمينه به شعار «دره ديجيتال، دره سايبري و دره پايدار» اعتقاد داردِ زيرا براي ساختن خودرو برقي، اول از همه بايد نحوه ساخت خودرو را بلد بودِ خودرويي که اکنون بايد ديجيتال، متصل و سبز نيز باشد.