نماد آخرین خبر

توییت‌های جنجالی و ادامه دار ایلان ماسک؛ اجرای فناوری خودروی خودران به زمان نیاز دارد

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
توییت‌های جنجالی و ادامه دار ایلان ماسک؛ اجرای فناوری خودروی خودران به زمان نیاز دارد

باشگاه خبرنگاران/ سال‌هاي زيادي است که برند‌هاي مختلف خودروسازي به دنبال کشف و استفاده از تکنولوژي‌هاي جديد براي محصولات خود و پيشي گرفتن از رقبا هستند. شايد اين يکي از دلايل ساخت خودرو‌هاي الکتريکي و هيبريد البته در کنار جايگزين کردن سوخت‌هاي ناپاک و فسيلي با باتري و حفاظت از محيط زيست باشد. در کنار توليد محصولات تمام الکتريکي، يکي ديگر از مهم‌ترين اقدامات صنعت خودرويي در اين زمينه، توليد و ارائه ماشين‌هاي خودران (Self-driving) به بازار است.

ماشين خودران، خودرويي است که مي‌تواند محيط اطراف خود را به خوبي و درستي درک کرده و با کمترين کمک انسان (گاهي هم بدون هيچ دخالتي)، حرکت کند. اين محصولات با کمک انواع و اقسام سنسور‌ها که بخش‌هاي مختلفي هم دارند، در جاده و خيابان به مسير خود ادامه مي‌دهند.

 خودرو‌هاي خودران

تسلا و ماشين‌هاي خودران

برند تسلا به طور جدي به ساخت خودرو‌هاي الکتريکي مشغول است و توانسته موفقيت‌هاي بسيار زيادي کسب کند. جالب است بدانيد که اين غول خودروسازي، دستي هم در زمينه ساخت خودران‌ها دارد. ايده تعبيه سيستم اتوپايلوت (خلبان اتوماتيک/Autopilot) براي ماشين‌هاي سواري، در سال ۲۰۱۳ توسط ايلان ماسک، صاحب برند تسلا ارائه شد. او گفت: «داشتن گزينه خلبان اتوماتيک در هواپيما‌ها خوب است. ماشين‌ها هم بايد اين گزينه را داشته باشند.»

بنابراين دستيار پيشرفته تسلا اتوپايلوت (Tesla Autopilot) شکل گرفت. اين سيستم در مواردي مانند عوض کردن لاين، پارک کردن خودکار، جهت يابي نيمه خودران و کروز کنترل ترافيک به کمک راننده مي‌آيد. البته که همچنان خودرو تحت کنترل راننده است و وي در صورت نياز بايد سريعا عکس العمل نشان دهد. اين کمپاني معتقد است که هدف از ارائه اين سيستم، کاهش تصادفات رانندگي ناشي از بي توجهي راننده و يا خستگي است.

خودرو‌هاي خودران تسلا

اين برند قصد دارد که در به روزرساني‌هاي آينده، اين سيستم را به گزينه رانندگي تماما اتوماتيک مجهز کند. البته که افراد زيادي باور دارند که هنوز تسلا به اين مرحله نرسيده و به سخت افزار و تکنولوژي‌هاي بيشتري نياز دارد. در بين سال‌هاي ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، تمامي محصولات تسلا سخت افزاري داشتند که به اين سيستم مجهز بود. اين سخت افزار HW۱ نام دارد. تا کنون بيش از سه نسخه از اين سيستم بر روي محصولات تسلا تعبيه شده است. (HW۱, HW۲, HW ۲.۵, HW۳)

در سال ۲۰۱۵، ايلان ماسک پيش‌بيني کرد که خودرو‌هاي تمام خودرران تا سال ۲۰۱۸ وارد بازار خواهند شد. ايلان ماسک باور دارد که تا پايان سال ميلادي جاري، مي‌تواند محصولاتي با سطح پنجم قابليت‌هاي خودران‌ها را ارائه دهد. متخصصان اين موضوع را غير ممکن مي‌دانند. با اين حال در ماه سپتامبر، نسخه جديدي از اتوپايلوت تسلا ارائه شد که در بزرگراه‌ها و پارکينگ مانند يک سيستم تمام اتوماتيک عمل مي‌کند.

خودروي الکتريکي

در پي توييت اخير ايلان ماسک که به گفته هاي خود در مورد خودروهاي خودران واکنش نشان داده و به نوعي حرف قبلي اش را عوض کرده است، مدير نرم افزار اتوپايلوت تسلا به سازمان وسايل نقليه موتوري ايالت کاليفرنيا اعلام کرده ايلان ماسک درباره قابليت‌هاي سيستم پيشرفته کمک راننده غلو کرده است. اين اظهار نظر در يک يادداشت ذکر شده که گروه PlainSite آن را منتشر کرده است.

رئيس تسلا

اين آخرين افشاگري درباره افزايش شکاف ميان ويژگي ادعايي ماسک درباره اتوپايلوت و قابليت‌هاي واقعي اين سرويس است. از سوي ديگر اخبار مذکور در حالي منتشر مي‌شود که چندي قبل يک خودروي تسلا با دو سرنشين و بدون حضور راننده پشت فرمان با درخت برخورد کرد و ۲ مرد در اين حادثه جان باختند.

سازمان وسايل نقليه موتور کاليفرنيا درباره کنفرانسي با نمايندگان تسلا در نهم مارس سال جاري ميلادي از جمله سي جي مور (مدير بخش اتوپايلوت تسلا) در اين يادداشت نوشته است: توييت ماسک با واقعيت‌هاي مهندسي همخواني ندارد. در حال حاضر قابليت خودران خودرو‌هاي تسلا در سطح دوم است. سطح دوم قابليت‌هاي خودران تسلا به سيستم رانندگي نيمه خودران اشاره دارد که نيازمند نظارت يک راننده انساني است.

ايلان ماسک

ماسک در ماه ژانويه به سرمايه گذاران اعلام کرده بود: مطمئن هستم خودرو‌هاي تسلا امسال قادر به رانندگي کاملاً خودکار بدون نياز به نيروي انساني خواهند بود. اکتبر سال گذشته تسلا نسخه بتا يک محصول جديد به نام قابليت کاملاً خودران را براي مالکان وسايل خودرو‌هاي اين شرکت به عنوان بخشي از طرح دسترسي زودهنگام عرضه کرد. اين آپديت نرم‌افزاري امکان دسترسي به سيستم کمکي رانندگي خودکار در جاده‌هاي محلي و خيابان‌هاي شهر را براي رانندگان فراهم کرد.

ماشين خودران

به گفته نمايندگان تسلا به نظر نمي‌رسد اين شرکت تا پايان ۲۰۲۱ ميلادي به سطح ۵ قابليت خودراني دست يابد. در اين سطح خودرو‌ها مي‌توانند بدون نياز به راننده و درهر شرايطي رانندگي کنند. اين نخستين باري نيست که گفتگو‌هاي خصوصي تسلا با سازمان وسايل نقليه موتوري با ادعا‌هاي عمومي ماسک درباره قابليت‌هاي خودران خودرو‌هاي اين شرکت متضاد است.

برنامه دسترسي زودهنگام تسلا يک پلت‌فرم آزمايشي است که براي از بين بردن خطا‌هاي موجود در نرم‌افزار طراحي شده و اين شرکت اعلام کرده است که ۸۲۴ خودرو از تاريخ ۹ مارس تاکنون در اين برنامه آزمايشي ثبت نام کرده‌اند که ۷۵۳ مورد از ثبت‌نام کنندگان کارمند شرکت بوده‌اند و فقط ۷۱ مورد غيرکارمند درگير اين آزمايش شده‌اند.

ماسک گفت که شرکت او بسيار محتاطانه با به‌روزرساني‌هاي نرم‌افزاري رو به جلو حرکت مي‌کند و اين منطقي است؛ زيرا رانندگان هنوز بايد دست خود را روي فرمان نگه دارند و آماده باشند تا هر لحظه کنترل وسيله نقليه را در دست بگيرند. اما آنچه کمتر منطقي است، پيش‌بيني‌هاي ايده‌آل‌گرايانه او از وسايل نقليه خود براي دستيابي به فناوري کاملا خودران است؛ به‌ويژه هنگامي که مهندسان شرکتش داستان ديگري را براي ناظران تعريف مي‌کنند؛ بنابراين درحال‌حاضر، خودرو‌هاي تسلا فقط بايد با نام خودران شناخته شوند و فعلا خبري از فناوري کاملا خودران نيست.

سيستم خودران تسلا؛ محتاط، اما ترسناک

اعتماد به خودران‌ها با توجه به اينکه تعداد آن‌ها در مقابل خودرو‌هايي که راننده هدايت‌شان را برعهده دارد، بسيار کم است، کار سختي خواهد بود. سيستم خودران کامل بتا تسلا بيش از حد محتاط است، اما گاهي اوقات، کاملا ترسناک به نظر مي‌رسد. براي درک شرايط، آزمايشي در يک منطقه گردش به چپ در يک بزرگراه بدون تابلو‌هاي راهنمايي و رانندگي در زمان شلوغي از روز انجام شد. تسلاي مدل ۳ به‌دنبال فرصتي براي گردش به چپ و عبور از جاده‌اي با ترافيک روان، اما سنگين بود.

توجه به اين نکته مهم است که تسلا از آن طرف جاده به سمت يک منطقه مسکوني در حرکت است، بنابراين در حالي که برخي از رانندگان براي رد شدن از هر موقعيت خطرناکي استفاده مي‌کنند، خودرو چنين کاري نخواهد کرد. بلکه منتظر مي‌ماند تا «احساس» کند که مي‌تواند با خيال راحت و نسبتاً آرام عبور کند. اين بدان معناست که خودروي خودران شما در بعضي موارد به ظاهر براي هميشه بايد منتظر بماند.

خودروي برقي

با اين حال، بخش اضطراب‌آور قضيه شامل اين قسمت نيست که دقيقا بدانيد تسلا چه زماني قصد دارد اين کار را انجام دهد. بلکه، راننده بايد در حالت آماده‌باش کامل قرار داشته باشد و اگر تسلا در شرايطي که راننده فکر نمي‌کند انجام اين کار ايمن است پيش برود، راننده بايد فرمان را در دست گرفته و ترمز بگيرد. شما آن بازي سرگرم‌کننده را ديده‌ايد که در يک سطح چندين سر وجود دارد که به‌طور نامنظم يکي يکي بيرون مي‌آيند و شما بايد با چکش بر روي آن‌ها بکوبيد؟

مشکل اينجاست که راننده نمي‌تواند فقط اجازه دهد خودرو پيش برود و اميدوار باشد که کار کند؛ چراکه به‌راحتي مي‌تواند باعث حادثه شود. شايد در بعضي از موارد، اگر اجازه مي‌داد خودرو به صورت خودکار پيش برود، براي جلوگيري از ترافيک پيش‌رو سريعاً سرعت مي‌گرفت و همه چيز خوب پيش مي‌رفت، اما چه کسي مي‌داند. اين ريسکي نيست که يک راننده مايل به انجام آن باشد و دليل خوبي هم دارد. قطعاً انگشتان‌مان را از روي فرمان برنمي‌داريم و زندگي خود را در دستان خودرو قرار نمي‌دهيم.

تسلا

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره