چرا پروژهٔ تولید نسل جدید جگوار XJ لغو شد؟
پدال/ چند وقتي است که گروه جگوار-لندروور تحت مديريت جديدي قرار گرفته است زيرا از سپتامبر سال ۲۰۲۰، «تيري بولوره» بر صندلي مديرعاملي اين شرکت تکيه زده است. از آن زمان، وي ديدگاههاي جديدي را براي اين دو برند بريتانيايي ارائه کرده است. بولوره در ماه اول، کار خود در JLR را با بررسي تکتک محصولات جگوار و لندروور براي آشنايي با اين برندها آغاز کرد. وي همچنين در نخستين تصميمات خود در اين شرکت، توسعهٔ نسل بعدي جگوار XJ را هم لغو کرد.
زماني که بولوره بهعنوان مديرعامل به گروه JLR اضافه شد، از يک سو، لندروور برندي بسيار موفق و داراي مسير رشد مشخصي بود اما از سوي ديگر، شرايط جگوار ميتوانست کمي بهتر شود زيرا مديريت قبلي، جگوار را بهعنوان رقيبي براي بامو تصور ميکرد و محصولات اين برند را براي رقابت با مدلهاي همکلاس بامو توسعه ميداد. البته جگوار با اين استراتژي موفقيتهايي کسب کرد اما به گفتهٔ بولوره، چرا بايد از محصولي تقليد کرد که بهراحتي ميتوان در بازار آنرا خريد؟
ديدگاه بولوره دراينباره کاملاً مشخص است. به اعتقاد وي، محصولات جگوار بايد طوري ساخته شوند که خاص جگوار باشد و تلاش براي تقليد از رقبا بايد متوقف گردد. او از ساخت کپي خسته شده و ميخواهد جگوار روي ساخت محصولاتي اورجينال و اختصاصي تمرکز کند؛ بنابراين، ازآنجاييکه نسل جديد XJ فقط و فقط با هدف رقابت در نظر گرفته شده بود، توسعهٔ آن لغو شد. بلوره معتقد است که جگوار با سابقه درخشانش بايد خودروهايي متفاوت، با فلسفه طراحي خاص خود و نه صرفاً براي رقابت روانه بازار کند.
اما علاوه بر بازنگري در محصولات جگوار، بهبود قابليت اطمينان هم يکي ديگر از اولويتهاي اصلي بولوره در JLR است زيرا محصولات جگوار و لندروور سالها است که در ارزيابيهاي قابليت اطمينان اوضاع خوبي ندارند و اين شرايط بايد بهبود پيدا کند.