آشنایی با مفهوم پلتفرم در خودروسازی
خودروکار/ پلتفرم در حقيقت اساسيترين قسمت يک خودرو است که اخيرا خودروسازان ايراني هم به دنبال همکاري با شرکاي خارجي براي توليد پلتفرم هستند، اما تعريف پلتفرم دقيقا چيست؟
در صنعت خودروسازي، طراحي پلتفرم پرهزينهترين، زمانبر ترين و سختترين کارهاي ممکن است. اين کار نياز به طراحي و مهندسي بسيار دقيق و آزمايشات پياپي دارد.
پلتفرم در واقع همان اسکلت اصلي يک خودرو است که اجزايي مانند پيشرانه، جعبه دنده و سيستم انتقال قدرت بر روي آن نصب ميشود.
آشنايي با مفهوم پلتفرم در خودروسازي
يک خودروساز موفق ميتواند با طراحي يک پلتفرم مناسب، چندين مدل موفق در کلاسهاي سدان، کراس اوور و غيره توليد کند. اين در حالي است که پلتفرم تمامي اين مدلها يکسان است. به زبان ساده پلتفرم مانند اسکلت يک ساختمان عمل ميکند.
به دليل هزينههاي زياد ساخت پلتفرمها، معمولا آنها به روشهايي ساخته ميشوند که بتوان اتاق چندين خودرو در سگمنتها، پيشرانهها و وزنهاي مختلف را بر روي آنها سوار کرد. براي مثال شرکت فيات کرايسلر داراي 161 مدل خودرو متفاوت است که تنها بر روي 54 پلتفرم سوار شدهاند.
اما نکته اين جا است که در برخي موارد، شرکتها به دليل هزينه و وقت زيادي که بايد صرف طراحي يک پلتفرم کنند، ترجيح ميدهند تا آن را از يک خودروساز ديگر خريداري کنند، به همين دليل، براي مثال مشاهده ميکنيم که خودروهاي "شورولت Malibu"، "پونتياک G6"، "کديلاک XTS" و "اوپل اينسيگنيا" که توسط چهار شرکت سازنده مختلف ساخته شدهاند، همگي بر روي پلتفرم ساخته شده توسط جنرال موتورز با نام "GM N Platform" سوار شدهاند که براي خودروهاي سدان سايز بزرگ و متوسط طراحي شده است.
هدف از به اشتراک گذاري پلت فرم هاي يکسان در خودروهاي گوناگون اين است که فرآيند توسعه محصول کارآمدتر باشد.