فراری SF90 با ثبت شتاب ۲ ثانیه، سریعترین خودروی آزمایشی کارانددرایور
پدال/ فراري SF90 استراداله سريعترين خودرويي لقب گرفته که کارانددرايور تاکنون آزمايش کرده است. به مدت هفت سال، اين رکورد در اختيار پورشه ۹۱۸ اسپايدر بود که در ماه مي ۲۰۱۴ شتاب صفر تا ۹۶ کيلومتر بر ساعت را ظرف ۲.۱ ثانيه ثبت کرد اما حالا فراري SF90 در آزمايش اخير کارانددرايور در پيست ايندياناپليس، ظرف تنها ۲ ثانيه از صفر به سرعت ۹۶ کيلومتر بر ساعت رسيده و رکورد قبلي را شکسته است.
البته اين آزمايش با رولاوت ۱ فوتي انجام گرفته و بنابراين بعيد به نظر ميرسد که خريداران SF90 در شرايط عادي بتوانند چنين شتابي را ثبت کنند. درهرحال، در همين آزمايش، سوپرکار هيبريدي فراري ظرف ۰.۹ ثانيه از صفر به سرعت ۵۰ کيلومتر بر ساعت و ظرف ۴.۴ ثانيه به ۱۶۰ کيلومتر بر ساعت رسيده و مسافت ۴۰۰ متر را ظرف ۹.۵ ثانيه طي کرده که در اينجا هم از تايم ۴۰۰ متر ۹.۷ ثانيهاي پورشه ۹۱۸ بهتر بوده است. بااينحال، رکورد سريعترين خودرو در مسافت ۴۰۰ متر در آزمايشهاي کارانددرايور همچنان در اختيار بوگاتي شيرون اسپرت با ۹.۴ ثانيه است.
SF90 هم مثل پورشه ۹۱۸ از قواي محرکهٔ پلاگينهيبريدي استفاده ميکند اما درحاليکه پورشه براي به حرکت درآوردن چرخهاي جلو فقط يک موتور داشت، فراري در جلو به دو موتور ۱۳۵ اسب بخاري مجهز است. علاوه بر اين، يک پيشرانهٔ ۴ ليتري V8 توئين توربو با ۷۸۰ اسب بخار قدرت، يک موتور الکتريکي ديگر و يک گيربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه هم از ديگر قسمتهاي قواي محرکهٔ SF90 هستند. اين قطعات باهم کار ميکنند تا مجموعاً ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت را به هر چهارچرخ تحويل دهند.
شايد طرفداران تسلا رکورد شتاب را از آن مدل S پلاد بدانند اما تا زماني که اين سدان الکتريکي توسط کارانددرايور آزمايش نشود، فراري پادشاه است. در مسافت ۴۰۰ متر نيز در زماني که تسلا براي آمادهسازي قواي محرکهٔ خود و آماده کردن حالت يوزپلنگ نياز دارد، فراري به پايان ۴۰۰ متر رسيده است. البته چنين پرفورمنسي ارزان به دست نميآيد زيرا قيمت SF90 استراداله از ۵۱۳,۸۵۰ دلار آغاز ميشود اما بايد توجه داشت که پورشه ۷۱۸ اسپايدر قيمت بيش از ۸۰۰ هزار دلار داشت و براي خريد يک بوگاتي شيرون اسپرت بايد بيش از ۳ ميليون دلار پرداخت کرد.