ايرنا/ رصد قيمت‌ها در بازار خودرو در هفته‌هاي اخير، نشان‌دهنده افزايش تدريجي قيمت‌ها به‌ويژه قيمت خودروهاي پرمتقاضي است؛ افزايشي که از نظر کارشناسان يک مساله هيجاني است و مشتريان در يک بلاتکليفي به سر مي‌برند.

بازار خودرو از ابتداي امسال در يک رکود عميق فرو رفته و تقريباً راکد است و خريد و فروش‌ها در حداقل خود انجام مي‌شود.

با اين حال قيمت خودرو در ماه‌هاي گذشته به‌تدريج متناسب با ارزش دلار تغيير کرده است، در پنج ماهه گذشته دلار از کانال ۲۲ هزار تومان به کانال ۲۵ هزار توماني ورود کرده و در فقط طي دو هفته گذشته افزايش يک‌هزار توماني را تجربه کرده است.

به گفته يکي از کارشناسان بازار، در يکي دو هفته اخير ظاهرا افزايش مسافرت‌ها تا حدودي تقاضا براي خودرو را افزايش داده است و بر اين اساس هيجان را در بازار بيشتر حس کرديم، اما اينکه اين هيجان تا چه زماني ادامه خواهد داشت خيلي مطمئن نيستيم.

وي بيان‌داشت: بازار اکنون در يک وضعيت بلاتکليفي عجيب به سر مي‌برد، به‌طوري که خريداران دنبال خريد هستند اما برخي مدام اميدواري مي‌دهند که به زودي قيمت‌ها کاهش خواهد يافت، اين در حالي است که ساير بازارهاي سرمايه‌گذاري ديگر نيز همگي بلاتکليف هستند.

اين کارشناس بازار خودرو افزود: امروز به‌جز قيمت مسکن که سر جاي خود باقي مانده و خيلي بالا است و ديگر رقيب سرمايه‌گذاري خودرو محسوب نمي‌شود، بقيه بازارهاي موازي بازار خودرو مثل ارز، بورس، طلا و غيره راکد بوده و بلاتکليف است.

کارشناس ديگري مي‌گويد: هرچند به‌طور هيجاني قيمت برخي خودروها در هفته‌هاي گذشته افزايش، کاهش و نوساناتي را تجربه کرده، اما متوسط قيمت‌ها ثابت مانده است.

وي اضافه‌کرد: معتقدم اگر قيمت ارز به‌طور معناداري کاهش يابد قيمت خودرو کاهش خواهد داشت، اما فعلاً آنچه در پيش رو است به نظر يک افزايش تدريجي قيمت‌هاست.

"اميرحسن کاکايي" استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو نيز مي‌گويد: درخصوص توليد، از ابتداي ارديبهشت‌ماه با دستورات دولت براي افزايش حداقل حقوق و تغييراتي که مجلس در قيمت انرژي، آلومينيوم، فولاد و غيره اعمال شد، افزايش ۲۰ درصدي هزينه توليد خودرو اتفاق افتاد که اين افزايش، بدون احتساب تغييرات در نرخ ارز و مربوط به تورم داخلي کشور است.

وي بيان‌داشت: افزايش قيمت کنوني خودرو چيز عجيبي نبود و از نظر اقتصادي منطقي است، يعني حتي اگر قيمت ارز ثابت نگه داشته شود تورم داخلي کشور را خواهيم داشت و اتفاقاتي در حال رخ دادن است که هزينه‌ها را افزايش خواهد داد.

کاکايي تصريح‌کرد: به احتمال قوي با اين وضعيت، افزايش تدريجي قيمت کالاهايي نظير خودرو و لوازم‌خانگي دور از انتظار نخواهد بود مگر اينکه سيگنال مثبتي از مذاکرات برجامي برسد که در اين صورت مي‌تواند به ريزش قيمت‌ها منجر شود.

بررسي امروز قيمت‌ها در فضاي مجازي و سايت‌هاي خودرويي در گروه سايپا حاکي از قيمت ۱۲۲ ميليون توماني پرايد ۱۳۱، ۱۳۶ ميليون توماني تيبا صندوق‌دار، ۱۴۵ ميليون توماني تيبا هاچ‌بک، ۱۶۲ ميليون توماني کوئيک آر دنده‌اي، ۲۲۵ ميليون توماني کوئيک دنده اتوماتيک پلاس و ۳۷۵ ميليون توماني شاهين (نوبرانه سايپا) است.

در گروه ايران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۴۰۵ اس. ال. ايکس ۲۳۰ ميليون تومان، پژو ۲۰۶ تيپ ۲ حدود ۲۲۰ ميليون تومان، دنا ساده ۲۸۴ ميليون تومان، دنا دنده‌اي توربو ۳۳۲ ميليون تومان و پژو پارس ال. ايکس ۲۸۲ ميليون تومان قيمت‌گذاري شد.

در دسته مونتاژي‌ها نيز هر دستگاه جک اس ۵ کرمان‌موتور ۶۸۰ ميليون تومان، پژو ۲۰۰۸ ايران‌خودرو صفر کيلومتر مدل ۹۷ حدود ۷۲۰ و مدل ۹۸ نزديک به ۸۳۰ ميليون تومان، تيگو۷ مديران‌خودرو ۸۶۰ ميليون تومان، فيديليتي پرايم پنج نفره گروه بهمن ۸۸۵ ميليون تومان و ديگنيتي همين خودروساز حدود يک ميليارد تومان قيمت خورد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar