نماد آخرین خبر

تداوم رکود تورمی در بازار خودرو

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
تداوم رکود تورمی در بازار خودرو

دنياي اقتصاد/ رکود تورمي در بازار خودروي کشور کماکان ادامه دارد، چه آنکه اين هفته نيز با وجود تداوم بي‌ميلي شهروندان به خريد، منحني قيمت صعود کرد.

طبق اخبار رسيده از بازار، قيمت خودروها متاثر از رشد نرخ ارز، به روند افزايشي خود ادامه داده و مشخص نيست چه زماني متوقف خواهد شد. با وجود رشد قيمت اما شهروندان همچنان ميل چنداني به خريد نشان نمي‌دهند و حتي در سمت عرضه نيز ترديدهاي جدي بابت آينده قيمتي خودروها وجود دارد. اين موضوع ريشه در مسائل مختلفي، از جمله انتظار شهروندان براي مشخص شدن نتيجه مذاکرات هسته‌اي اخير در وين، طغيان دوباره ويروس کرونا و البته دوره انتقال قدرت در کشور دارد.

ايران، اروپا و آمريکا از ارديبهشت مذاکرات هسته‌اي جديد خود را در وين آغاز کردند تا در صورت حصول توافق، همه به برجام بازگشته و تحريم‌ها لغو شوند. ازآنجا که نتيجه اين مذاکرات تاثير مستقيمي روي اقتصاد کشور در آينده دارد، انتظارات تورمي شهروندان نيز متاثر از آن، دچار نوسان شده و خبرهاي مثبت و منفي، سبب بالا و پايين رفتن آن مي‌شود. با توجه به اثرگذاري انتظارات تورمي روي بازار ارز و تاثير نوسان اين بازار روي منحني قيمت خودرو، نتيجه مذاکرات وين بدون شک در افت‌وخيز قيمت خودروها نيز نقش خواهد داشت. از همين رو اين روزها، هم در بخش عرضه و هم در قسمت تقاضا، ترديدها بابت خريد و فروش خودرو افزايش يافته است.اوضاع به شکلي است که خيلي‌ها فروش خودرو در اين شرايط را ريسک مي‌دانند و خيلي‌هاي ديگر نيز خريد را. از همين رو معاملات در بازار خودرو به حداقل رسيده و کمتر کسي حاضر به خريد و فروش در اين شرايط است. اين در حالي است که کشور دو سه هفته آينده را درگير انتقال قدرت و تشکيل کابينه جديد (در دولت سيزدهم) است و افسار مذاکرات برجامي نيز به دست همين دولت افتاده است. هرچند ابراهيم رئيسي رئيس‌جمهوري منتخب، برجام و ادامه مذاکرات را رد نکرده و حتي در مراسم تنفيذ از تلاش براي لغو تحريم‌ها گفت، با اين حال سرنوشت برجام فعلا در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

از همين رو ايراني‌ها تصورات مختلفي از آينده دارند و دقيق نمي‌دانند چه در انتظار برجام، تحريم و به تبع آنها، بازارهاي مختلف از جمله خودرو است.برخي معتقدند دولت جديد نيز مذاکرات را ادامه مي‌دهد و برجام احيا خواهد شد و برخي هم گمان شان توقف يا کندي مذاکرات است.هر دو گروه اما خوب مي‌دانند که آينده اقتصاد کشور به سرنوشت برجام گره خورده و بود و نبود تحريم‌ها نقش اول را در پرش يا سقوط انتظارات تورمي و قيمت ارز خواهد داشت. ازآنجا که بازار خودرو نيز وابسته به انتظارات تورمي و قيمت ارز است، با افت و خيز آنها، منحني قيمت در اين بازار نيز بالا و پايين خواهد شد.اين موضوع درباره بازار خودروهاي خارجي نيز مصداق دارد، چه آنکه با کاهش انتظارات تورمي و قيمت ارز، منحني قيمت در اين بازار افت خواهد کرد.در صورت صعود آن دو فاکتور اما وارداتي‌ها نيز از افزايش قيمت در امان نخواهند بود. درباره خودروهاي وارداتي البته يک مساله ديگر نيز وجود دارد و آن، سرنوشت ممنوعيت ورود خودرو به کشور است. به گفته کارشناسان، لغو ممنوعيت واردات خودرو مي‌تواند به سقوط قيمت در بازار خودروهاي خارجي کشور منجر شود. بنابراين در صورت کاهش انتظارات تورمي و قيمت ارز از يکسو و لغو ممنوعيت واردات از سوي ديگر، بازار خودروهاي خارجي کشور افتي قابل توجه را تجربه خواهد کرد.

  تداوم افزايش قيمت
به بازار خودرو برويم و ببينيم اين هفته در آن چه گذشته و منحني قيمت چه وضعي دارد. با وجود رکود معاملات، اين هفته نيز مانند هفته گذشته، قيمت‌ها در بازار بالا رفتند. به نظر مي‌رسد دليل اصلي رشد قيمت خودرو در بازار طي اين هفته‌ها، روند صعودي در بازار ارز بوده است. طبق اخبار رسيده از بازار در حال حاضر پژو پارس در مدل سال، قيمتي برابر با ۲۵۴ ميليون تومان دارد.اين قيمت نشان مي‌دهد خودروي موردنظر نسبت به هفته گذشته گران شده است. همچنين براي پژو ۲۰۶ تيپ ۲ نيز تا‌ ۲۲۰ ميليون تومان هم قيمت پيشنهاد مي‌شود، هرچند قيمت‌هاي پيشنهادي کمتر نيز به چشم مي‌آيد. اين خودرو در مقايسه با هفته گذشته رشد قيمت داشته است.از بازار مدل صندوق‌دار ۲۰۶ هم خبر مي‌رسد قيمت اين خودرو تا‌ مرز ۲۷۰ ميليون تومان پيشروي کرده است که نشان از صعود اين خودرو دارد.درباره پژو ۲۰۶ تيپ۵ نيز فعالان بازار از صعود قيمت اين خودرو تا ۲۷۵ ميليون تومان خبر مي‌دهند.اين محصول نيز در مقايسه با هفته گذشته رشد قيمت را تجربه کرده است.

اما براي خريد پژو ۲۰۷ اتومات، چيزي حدود ۴۰۰ ميليون تومان بايد هزينه کرد، حال آنکه مدل دنده‌اي آن را مي‌توان تا‌ ۲۹۰ ميليون تومان نيز خريد.سري اما به بازار سمند و پژو ۴۰۵ بزنيم.طبق اطلاعات رسيده از بازار، براي سمند در مدل EF۷ قيمتي برابر با ۲۲۵ ميليون تومان هم پيشنهاد مي‌شود.براي خريد پژو ۴۰۵ نيز بايد دو سه ميليون تومان بيشتر هزينه کرد. اما رانا نيز با افزايش قيمت در بازار مواجه شده، چه آنکه براي خريد مدل پلاس آن ۲۵۵ ميليون تومان نياز است.همچنين براي خريد دنا در مدل معمولي هم بايد ۲۸۵ ميليون تومان هزينه کرد، اين در حالي است که قيمت مدل پلاس و غير اتوماتيک اين محصول به ۳۶۵ ميليون تومان رسيده است.اگر مشتري دنا پلاس توربو شارژ اتومات هستيد نيز بايد چيزي حدود ۴۱۰ ميليون تومان براي آن کنار بگذاريد.

اما نگاهي هم به قيمت محصولات سايپا و پارس خودرو در بازار بيندازيم. طبق اطلاعات کسب شده از بازار، در حال حاضر براي خريد کوئيک دنده‌اي در مدل R بايد ۱۵۹ ميليون تومان هزينه کرد.همچنين قيمت مدل اتومات پلاس اين خودرو نيز به بالاي ۲۱۰ ميليون تومان رسيده است. براي خريد تيباي معمولي هم نياز به ۱۳۵ميليون تومان پول داريد و مدل هاچ بک اين خودرو نيز چند ميليون تومان گران‌تر از آب در مي‌آيد.در نهايت اينکه قيمت ساينا اس در مدل دنده‌اي نيز به ۱۵۵ ميليون تومان رسيده است و براي مدل پلاس آن هم تا‌ ۱۷۰ ميليون تومان قيمت پيشنهاد مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره