نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

فرمول قیمت گذاری خودروهای خارجی مشخص شد

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
فرمول قیمت گذاری خودروهای خارجی مشخص شد

باشگاه خبرنگاران/ شوراي رقابت وظيفه قيمت گذاري خودروهاي چيني و خارجي را ندارد و اين بين فرمول قيمت گذاري خودروهاي خارجي مشخص شد.
 
چند وقتي است پاي خودروهاي خارجي مونتاژي به کشور باز شده است. خودروهايي که يا چيني يا روسي هستند و در داخل کشور به صورت CKD وارد مي شوند و شرکت هاي خصوصي آنها را به فروش مي رسانند. 

نکته جالبي که اين بين وجود دارد، چگونگي نحوه فروش و تعيين قيمت آنهاست که سوالي را در ذهن ها ايجاد کرده است، چرا که در حال حاضر تعيين قيمت و نحوه فروش خودروهاي داخلي يک سالي است که مشخص شده و قيمت خودروهاي داخلي را شوراي رقابت تعيين مي کند و به روش قرعه کشي به دست مشتريان مي رسد.

اين روزها کافي است سري به فضاي مجازي بزنيم و از قيمت خودروهاي تازه به دوران رسيده با خبر شويم، خودروهايي که در مقايسه با ديگر خودرو‌هاي خارجي کيفيت مطلوبي ندارند و هر روز شاهد گران‌تر شدن آنها هستيم. جالب اينجاست که قيمت‌هاي بازار هم هيچ قاعده و قانوني ندارند و اگر به همين منوال پيش برويم، نرخ بخش زيادي از مدل‌هاي مختلف خودرو‌هاي چيني به زودي از مرز يک ميليارد تومان در بازار خواهد گذشت.

اين در حالي است که با يک حساب و کتاب سرانگشتي، مي‌توان به اين نتيجه رسيد که نرخ خودرو‌هاي چيني در بازار براي مشتري بيش از حد گران تمام مي‌شود. اما چند سوال اين بين به وجود مي آيد، پس چه کسي مسئول نوسانات قيمت خودرو‌هاي چيني در بازار است و کدام نهاد ناظر بر عملکرد مونتاژ کنندگان خودرو نظارت مي‌کند؟

چرا قيمت خودرو‌هاي چيني روند صعودي طي مي‌کند در حالي که مي‌تواند اين‌گونه نباشد؟ وقتي از مسئولان وزارت صمت که معلوم نيست چرا اين روز‌ها به گوشه نشيني روي آورده اند نا اميد مي‌شويم ناچاريم يه سراغ کارشناسان صنعت خودرو برويم تا جواب سوالات خود را بگيريم.

چگونگي نحوه قيمت گذاري خودروهاي خارجي در بازار؟
مهدي دادفر دبير انجمن وارد کنندگان خودرو با اشاره به چگونگي نحوه قيمت گذاري خودروهاي خارجي در بازار، گفت: سازمان حمايت مسئول قيمت گذاري خودروهاي چيني و روسي است، اما اگر خودرويي خارجي باشد، بازار قيمت آن را تعيين مي کند و نهاد ناظري بر آن نظارت ندارد، اما سازمان حمايت نظارت ارشادي دارد.

دبير انجمن وارد کنندگان خودرو در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا نحوه فروش خودروهاي خارجي نسبت به ايراني ها متفاوت است؟گفت: اکنون خودروسازان خارجي به اين نحوه خودرو را مي فروشند که در يک روز فرصت دارند ثبت نام کنند و همان روز بايد مبلغ مورد نظر را بفروشند. 

دادفر گفت: اکنون تمام خودروهاي وارداتي به صورت CKD با حداقل 20 درصد داخلي سازي وارد مي شود. محصولات مونتاژي، چون عرضه محدود هستند، مشمول قيمت‌گذاري نيستند. تعداد عرضه به گونه‌اي نيست که نيازي به ورود نهاد نظارتي به قيمت‌گذاري باشد. نرخ اين محصولات توسط خود مونتاژ کننده تعيين مي‌شود.


 
شوراي رقابت وظيفه قيمت گذاري خودروهاي چيني و خارجي را ندارد
صفاري مشاور رئيس شوراي رقابت با اشاره به چگونگي نحوه قيمت گذاري خودروهاي خارجي در بازار، گفت: شوراي رقابت وظيفه قيمت گذاري خودروهاي چيني و خارجي را ندارد و سازمان حمايت بايد آنها را قيمت گذاري کند.

او ادامه داد: يعني وزارت صمت مجور به سازمان حمايت داده است تا در نحوه فعاليت خودروسازان نظارت کند.

خودروهاي خارجي قرعه کشي نمي شوند!
بيگي کارشناس صنعت خودرو با اشاره به چگونگي نحوه قيمت گذاري خودروهاي خارجي در بازار، گفت: هم اکنون خودروهاي خارجي را خود کارخانه قيمت گذاري مي کند و بر اساس سياست هاي خود، اقدام به فروش مي کند. يعني در اين روش ديگر قرعه کشي صورت نمي گيرد و بر اساس ميزان تقاضا خودرو را مي فروشند.

اين کارشناس صنعت خودرو گفت: بهترين روش براي فروش خودروها اين است که خود کارخانه روي آن نظارت کند و قيمت گذاري کند. خودروهاي چيني چون هم رده قيمت با ديگر خودروهاي خارجي است، انحصاري در آن وجود ندارند و خودروسازان هم رقيب وجود ندارد.

بيگي با بيان اينکه چرا در فروش خودروهاي خارجي فرآيند قرعه کشي صورت نمي گيرد، تشريح کرد: قرعه کشي سياست خوبي نبود و نتايج خيلي مثبتي نداشت. معمولا با اين روش ها قيمت افزايش پيدا مي کند و با افزايش قيمت روش هاي فروش مختلف ظاهر مي شود.

او تشريح کرد: در خصوص خودروهاي خارجي زماني که کارخانه قيمت عجيب و غريب دهد سازمان حمايت ورود خواهد کرد.   

لزوم نظارت قيمت خودرو‌هاي خارجي توسط دولت
اميرحسن کاکايي، کارشناس صنعت خودرو  با تاکيد بر لزوم نظارت قيمت خودرو‌هاي خارجي توسط دولت، عنوان کرد: براي قيمت‌گذاري منطقي محصولات وارداتي نياز به فضاي رقابتي است و اين در حالي است که بعضي واردکنندگان از شرايط فعلي سوءاستفاده مي‌کنند.

وي افزود: برخي خودرو‌ها با توقف ثبت سفارش جديد براي واردات، افزايش قيمت داشته اند و اين مسئله زماني رخ داد که محصولات با تيراژ بالا در انبار شرکت‌هاي وارداتي وجود داشتند.

اين کارشناس صنعت خودرو تاکيد کرد: با توجه به بحث‌هايي که زده شد مشتريان بازار خودرو با رفتار خود مي‌توانند رفتار و قيمت منطقي را بر بازار خودرو حاکم کنند چراکه شرکت‌هاي واردکننده به دنبال تجارت اند و در فضاي تجاري شرکت‌ها بايد خود را با شرايط وفق دهند.


وي با بيان اينکه نبايد از دولت انتظار داشت که تک تک شرکت‌ها را کنترل کند يا به واردات خودرو بپردازد، گفت: شرکت‌هاي توليدکننده جهاني خودرو هر ساله با بعضي ترفند‌ها قيمت خودرو‌ها را افزايش مي‌دهند و مشتريان را ترغيب به پرداخت قيمت بيشتر براي خريد خودرو مي‌کنند که افزودن امکانات بيشتر به خودرو يکي از اين ترغيب هاست.

کاکايي همچنين افزود: دولت بايد فضاي نظارتي خود را تقويت کند و چنانچه تنش‌هايي در زمينه سوءاستفاده بعضي شرکت‌ها وجود نداشته باشد دولت قادر خواهد بود تا به فعاليت‌هاي پايدار در صنعت خودرو بپردازد. البته يکي از دلايل نابساماني‌هاي اخير در بازار خودرو‌هاي وارداتي، خريد از شرکت‌هاي واسطه توسط واردکنندگان ايراني است که واردات خودرو بايد از منبع اصلي انجام گيرد.

کاکايي گفت: در حال حاضر کمبودي در بازار محصولات وارداتي و داخلي وجود ندارد و با تغيير رفتار و فرهنگ مردم در خريد شرايط بهتري فراهم خواهد شد.

گفتني است، در اين شرايط وضع قوانين و چارچوبي که ضمانت اجرايي داشته باشد براي بازگشت به آرامش اين بازار پر تراکم از هر زماني ضروري‌تر به نظر مي‌رسد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar