نماد آخرین خبر

توسعه فناوری داده‌برداری سه‌بعدی برای تولید خودروهای خودران سطح ۴ و ۵

منبع
ايسنا
بروزرسانی
توسعه فناوری داده‌برداری سه‌بعدی برای تولید خودروهای خودران سطح ۴ و ۵

ايسنا/ گروهي از محققان ايراني مقيم خارج که به کشور بازگشته‌اند، در تلاش هستند تا با توسعه فناوري داده‌برداري سه‌بعدي، ساخت خودروهاي سطح ۴ و ۵ را در دستور کار خود قرار دهند.

محمد نظري از محققان يکي از شرکت‌هاي استارت‌آپي با همکاري با دکتر مهدي جوانمردي که هر دو از محققان ايراني مقيم خارج هستند، با وارد کردن فناوري داده برداري سه‌بعدي در تلاش هستند ضمن داده‌برداري سه بعدي از اجسام متحرک و ثابت خيابان‌ها و کوچه‌هاي شهر اقدام به توسعه خودروهاي خودران در کشور کنند، ولي سرمايه‌گذاري اصلي‌ترين چالش براي توسعه اين فناوري است.  

محمد نظري از محققان اين شرکت استارت‌آپي، فعاليت اين شرکت را در حوزه خودروهاي خودران و داده‌برداري سه‌بعدي دانست و گفت: اين فناوري که در لبه فناوري قرار دارد و آن را از کشور ژاپن به کشور وارد کرديم، به اين صورت است که در ابتداي کار با استفاده از دستگاه داده برداري که بر روي خودرو نصب مي‌شود، اقدام به داده برداري درباره مسير حرکت خودروها خواهيم کرد.

وي محتواي اين داده‌برداري را شامل کليه اجسام ثابت و ساکن مانند درختان، ساختمان‌ها و غيره دانست و يادآور شد: اين داده‌ها در حوزه‌هاي کاداست شهري و تخلف شهري کاربرد دارد.

نظري، اظهار کرد: در حال حاضر کاداست بسياري از کشورهاي دنيا به صورت سه‌بعدي است و ما هنوز بسياري از داده‌هاي دو بعدي اين حوزه را کامل نکرديم و اين فناوري مي‌تواند زمينه‌اي باشد که بخش داده‌هاي دو بعدي و ۳سه‌بعدي کاداست را تکميل کنيم.

وي با بيان اينکه از اين داده‌ها مي‌توانيم براي توسعه خودروهاي خودران استفاده کنيم، خاطر نشان کرد: خودروهاي خودران داراي ۵ سطح هستند. سطح اول شامل آپشن‌هايي است که در خودروهاي فعلي داريم. در صورتي که خودرو از لاين خارج شود و يا فاصله خودروي جلويي کم يا زياد شود، به راننده هشدار مي‌دهد.

نظري ادامه داد: هر چه به سطوح بالاتر خودروهاي خودران برويم، اين آپشن‌ها بيشتر خواهد شد، به گونه‌اي که در خودروي خودران سطح ۴ تا ۵ به اين صورت است که مسيري براي خودرو تعريف مي‌شود و از ابتدا تا انتها بدون دخالت راننده، خودرو به مسير هدايت مي‌شود.

اين محقق خاطر نشان کرد: شرکت خودروسازي مانند تسلا، خودروي خودران سطح ۴ يا ۵ عرضه نکرده، بلکه در سطح ۳ است؛ چرا که خودروهاي خودران اين شرکت تنها با پردازش تصوير کار مي‌کنند و هيچ نوع داده برداري انجام نمي‌شود و براي خودروهاي خودران سطوح ۴ تا ۵ نياز است که از قبل از مسير داده‌برداري انجام شود تا بتوان در آينده از آن استفاده کرد.

وي با اشاره به مطالعات اين شرکت براي خودروهاي خودران سطح ۴ و ۵، خاطر نشان کرد: در حال حاضر اين توانمندي در شرکت وجود دارد که براي خودروهاي خودران سطوح ۴ و ۵ طراحي صورت گيرد، ولي مساله اساسي در اين زمينه سرمايه‌گذاري است. ليزري که براي داده‌برداري مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار قيمت دارد و در صورتي قيمت اين بخش کاهش مي‌يابد که محصول به توليد انبوه برسد.

نظري اضافه کرد: در طرحي که ما براي داده‌برداري داريم، کل اين سامانه اعم از ليزر و سنسورها بر روي خودرو نصب مي‌شود.

وي تصريح کرد: دستيابي به اين فناوري با هزينه‌هاي شخصي و حدود ۳۰ ميليارد تومان بوده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره