بررسی کیفیت و طراحی «تارا اتوماتیک» در نمایشگاه خودروی مسکو
خودرو بانک/ هفته پيش در رسانهها خبر ارائه تارا اتوماتيک در نمايشگاهي واقع در مسکو منتشر شد. سه خودرو دنا پلاس توربو اتوماتيک، رانا پلاس با سقف پانوراما و گيربکس دستي ششسرعته و تارا اتوماتيک در شانزدهمين نمايشگاه بينالمللي صنعت خودرو InterAuto به نمايش گذاشته شدند.
البته اغلب در اين نمايشگاه شرکتها و مؤسسات جانبي مرتبط با صنعت خودرو حضور دارند و شرکتهاي خودروسازي اصلي بهندرت محصولاتشان را در اين نمايشگاه عرضه ميکنند. درنتيجه شايد بتوان گفت ايرانخودرو تنها شرکت خودرويي اصلي بود که خودروهايش را در اين نمايشگاه عرضه کرد. البته شرکتهاي جانبي براي نمايش نمونه محصولاتشان در غرفههايشان از خودروهايي همچون تسلا نيز استفاده کرده بودند.
عرضه اين سه خودرو در نمايشگاه وابسته به صنعت خودرو باعث شد تا اکثر مجلات و کارشناسان خودرويي از حضور اين سه خودرو بيخبر باشند و آنچنانکه بايد از اين رويداد پوشش خبري توسط رسانههاي خودرويي روسيه، کارشناسان خودرويي و بلاگرهاي خودرويي صورت نپذيرفت. تاکنون تنها دو رسانه معتبر ازجمله مجله معتبر "زا روليوم" در اين خصوص خبري مختصر منتشر کردهاند و از انبوه بلاگرهاي خودرويي روسيه فقط يک بلاگر کمتر شناختهشده خودرو و دو بلاگر وابسته به صنعت خودرو ويدئوهايي منتشر کردهاند. با توجه به اينکه تنها در يکي از ويدئوها بررسي خلاصه و مفيدي از تارا اتوماتيک ارائهشده است، لذا فقط اين ويدئو با زيرنويس فارسي ارائه ميشود.
تاکنون تارا اتوماتيک به رسانههاي ايراني عرضه نشده و تنها چند تصوير از آن منتشرشده است، بنابراين سعي شده تا با استفاده از اين ويدئوها تارا اتوماتيک بررسي شود. البته با توجه به مشاهده مواردي از قبيل جمعشو نبودن برقي آيينههاي جانبي مشخص است که خودرو ارائهشده در اين ويدئو نسخه نهايي نيست و مسلماً نسخه نهايي با آنچه در اين ويدئو نمايش داده شده متفاوت خواهد بود. علاوهبراينها هنوز ابهامات ديگري هم هستند که حتي پس از انتشار اين ويدئوها رفع نشدهاند، ابهاماتي از قبيل نوع و فرم سوئيچ با توجه به مجهز بودن اين خودرو به سامانه ورود به خودرو بدون نياز به استفاده از کليد.
مشخص است ايرانخودرو قصد دارد ضمن احترام به نظر کارشناسان و خريداران ايرادها و نقايص تارا را رفع کند. از اين جمله ميتوان به نصب دستگيره جديد بر روي دربهاي جلو و نصب سازماندهنده يا همان "Organizer" در صندوقعقب اشاره کرد ولي کماکان جاي خالي موارد زيادي مشاهده ميشود. مواردي از قبيل محافظ پلاستيکي سيني صندوقعقب، خروجي سامانه تهويه مطبوع براي سرنشينان رديف عقب، زيرآرنجي براي سرنشينان رديف عقب، خروجي USB براي شارژ گجت و تلفن همراه سرنشينان رديف عقب، دستگيره جديد بر روي دربهاي عقب، چراغ مطالعه براي سرنشينان رديف عقب، تيوترها، چراغ پشت دکمههاي روي غربليک فرمان و درنهايت برچسب سياهرنگ روي ستونهاي B.
هرچند خودرو ارائهشده در اين ويدئو نسخه نهايي نيست وليکن کماکان آشفتگي در انتخاب رنگ اجزاء داخلي مشخص است و رنگهاي گوناگوني مشاهده ميشوند. نمايشگر ديجيتال پشتآمپر برخلاف نمونه توليد انبوه با گيربکس دستي مشکي و سفيد نيست و آبي و سفيد است، دوخت چرم غربليک فرمان سياه، دوخت چرم دور دسته دنده قرمز و دوخت چرم صندليها سفيد است. چراغهاي پشت دکمههاي بالابر شيشهها قرمز و چراغ پشت دکمه روشن کردن موتور آبي و چراغهاي پشت دکمههاي سمت چپ زير غربليک فرمان سفيد و قرمز هستند. چرخ زاپاس به اندازه خود چرخها است ولي همچون رنو لوگان E2 از نوع آلياژي نيست و فولادي است. لاستيکها هم از نوع بارز Premier Drive و به قطر 16 اينچ هستند.
دو نفر از سه نفر بلاگر روسي خودرو به ايرادهايي اشاره کردهاند، ايرادهايي از قبيل کيفيت بد پلاستيک و عليالخصوص کيفيت بد زيرآرنجي صندليهاي رديف جلو و محکم نبودن آن و کيفيت بد دوخت غربليک فرمان و روکش صندليها و لق زدن اهرم هدايت برفپاککن به گفته ايشان اين آخري از ويژگيهاي خودروهاي اتحاد پژو سيتروئن است. البته هردو بعد از گفتن اين ايرادها با لحني طنزآميز ميگويند: "در عوض سانروف دارد و وجود سانروف باعث ميشود اين ايرادها خيلي بهچشم نيايند!" مشخص است بلاگرهاي روسي از اينکه يک خودرو ايراني امکاناتي دارد که "لادا وستا" فاقد آنها است کمي ناراحت هستند و مرتب به اين موضوع اشاره ميکنند و ممکن است اين نظرات باعث شود "افتوواز" براي نمونه فيسليفت "لادا وستا" که به زودي هم ارائه ميشود سانروف و سامانه ورود و روشن کردن موتور بدون استفاده از سوئيچ را اضافه کند.
شايد بتوان گفت فقدان گرمکنها و سيني محافظ موتور و فاصله کم کف خودرو تا زمين اصليترين ايراداتي هستند که توسط کارشناسان و بلاگرهاي روسي اعلامشده يا خواهند شد و در فروش تارا در روسيه نقش دارند. فاصله کم کف خودرو تا زمين از ويژگيهاي خودرو مبنا يعني پژو 301 است و رفع اين ايراد براي بازار روسيه و افزايش اين فاصله مسلماً باعث تغيير در دستفرمان يا همان "Handling" خودرو خواهد شد، وليکن موضوع فقدان گرمکنها يکي از برجستهترين ايرادهاي تارا در بازار روسيه خواهد بود. شايانذکر است حتي خودروي "لادا وستا" داراي گرمکن شيشه جلو، گرمکن فرمان، گرمکن صندليهاي جلو، گرمکن صندليهاي عقب و بالاخره گرمکن شيشه عقب و آيينههاي جانبي است که با توجه به ويدئو و مشخصات اعلامشده تارا فقط داراي گرمکن شيشه عقب و آيينههاي جانبي است و گرمکن صندليهاي جلو حذف شدهاند. توصيه ميشود ايرانخودرو براي نصب اين گرمکنها از همينالان دستبهکار شود.