نماد آخرین خبر

سنسورهای موتور و علائم خرابی آن‌ها (بخش دوم)

منبع
خودروکار
بروزرسانی
سنسورهای موتور و علائم خرابی آن‌ها (بخش دوم)

خودروکار/ کارکرد صحيح خودرو نيازمند رسيدگي و مراقبت از آن است و يکي از مهم‌‎ترين قسمت‌ها که نيازمند اين رسيدگي و مراقبت بوده، پيشرانه آن است.

پيشرانه خودرو يکي از اجزاي بسيار پيچيده آن است که در صورت بروز مشکل در هر يک از اجزا، کارکرد اين قسمت دچار مشکل مي‌شود.

موتور خودرو داراي سنسور، عملگر و کنترل يونيت است که هر کدام وظيفه خاصي دارند.

سنسورها اطلاعاتي نظير دما، فشار و ... را به ECU مخابره مي کنند، مثلا سنسور دماي آب رادياتور.


انواع سنسور در موتور خودرو عبارتند از:

4. سنسور سرعت خودرو
اين سنسور سرعت حرکت خودرو را به ECU و آمپر سرعت گزارش مي‌کند (اين اطلاعات براي کنترل سيستم ايربگ، به کامپيوتر ايربگ نيز ارسال مي‌شود). 

علائم خرابي سنسور سرعت خودرو
در صورت خرابي اين قطعه، آمپر سرعت از کار مي‌افتد و چون ECU اطلاعي از سرعت خودرو ندارد، در موتورهاي مجهز به استپ موتور (استِپ موتور يا موتورِ پله‌اي، دور موتور آرام و بدون گاز دادن را تنظيم مي کند)، وقتي راننده مي‌خواهد ايست کامل کند، يا وقتي در حالت حرکت کلاچ مي‌گيرد، به احتمال زياد موتور خاموش خواهد شد.

5. سنسور فشار هواي ورودي
اين سنسور، فشار و مقدار هوايي را که از طريق مانيفولد هواي ورودي، به داخل موتور مي رود را اندازه گرفته و به ECU اطلاع مي‌دهد. ECU با اين اطلاعات مقدار و سرعت پاشيده شدن سوخت را توسط انژکتورها تعيين مي‌کند، تا بهترين نسبت هوا و سوخت بدست آمده و بازدهي موتور در بهترين حالت حفظ شود.

علائم خرابي سنسور فشار هواي ورودي
در صورت خرابي اين قطعه، ECU تشخيص درستي از مقدار هواي ورودي ندارد و مخلوط هوا و سوخت درستي هم در محفظه احتراق وجود نخواهد داشت.

در اين حالت: "موتور بسختي روشن مي‌شود" و "با گاز دادن دود سياه از اگزوز خارج مي شود"، "موتور بسختي گاز مي‌خورد" و "ريپ مي زند و بازدهي آن کم خواهد شد".

6. سنسور دماي هواي ورودي
اين سنسور، دماي هواي ورودي را به ECU اطلاع مي دهد، تا ECU در صورت سرد بودن دماي هواي ورودي، توسط "پيش گرمکن" (که در مسير ورودي هوا و در بعضي خودروها وجود دارد)، هوا را کمي گرم‌تر مي‌کند تا موتور در سرما راحت‌تر و سريعتر روشن شود.

علائم خرابي سنسور دماي هواي ورودي
اين سنسور از حساسيت کمتري برخوردار است و فقط در روشن شدن برخي خودروها و در هواي سرد نقش ايفا مي‌کند، و در نتيجه، خرابي آن چندان قابل تشخيص نيست و در عملکرد موتور تغييري ايجاد نمي‌کند.

خرابي اين قطعه از طريق دياگ قابل تشخيص است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar