برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چه ایراداتی به مصوبه اخیر مجلس در خصوص واردات خودرو مطرح است؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
چه ایراداتی به مصوبه اخیر مجلس در خصوص واردات خودرو مطرح است؟

باشگاه خبرنگاران/ ميلاد بيگي کارشناس صنعت خودرو با بيان اينکه مصوبه اخير مجلس در خصوص واردات خودرو، ايراداتي دارد که موجب مي‌شود اهدافي که در رابطه با آن بيان شده تحقق پيدا نکند، گفت: البته اين نکته گفتني است به دليل ايراد‌هايي که به اين طرح وارد شده است، احتمال بسيار کمي وجود دارد که شوراي نگهبان به آن ورود کند و به احتمال زياد از شوراي نگهبان بازگشت پيدا مي‌کند.

اين کارشناس صنعت خودرو گفت: با توجه به اينکه آقاي ميرسليم هم گفته اند در مجمع تشخيص هفته گذشته تصميماتي در اين زمينه داشته اند، اين طرح بر خواهد گشت.

بيگي در خصوص ايرادات طرح مجلس در خصوص واردات خودرو، گفت: مهم‌ترين ايراد اين اين است که امکان ارزش گذاري قطعات و خدمات خودرو در حوزه صادرات نيرومحرکه وجود ندارد و اينکه امکان تشخيص واردات مجدد آن‌ها نيست.

بيگي ادامه داد: يعني مي‌توان يک قطعه‌اي را از کشور خارج کرد و همان را وارد کنيم و اين امکان تشخيص وجود ندارد؛ با اين عنوان که قطعه‌اي را از کشور خارج کرديد، امکان واردات خودرو پيدا کند، در نتيجه بايد ارز داخل بازار را جمع آوري کنيد و مجدد خودرو وارد کنيد، در حالي که برنامه اين بوده طرحي را بگذارند که ارز‌هاي معمولي کشور مصرف نمي‌کند و ارز را خودشان تعيين مي‌کند.

او گفت: نکته ديگر اين است که بدون انتقال ارز بايد اين واردات انجام شود و اهميتي ندارد منشا واردات صورت گرفته چيست، همان که صادرات داشته باشيد کفايت مي‌کند در حالي که راه براي دور زدن آن‌ها وجود دارد. اين مسايل باعث مي‌شود شوراي نگهبان آن را تاييد نکند و طرح خارج شود، فرايند تصويب نيز بسيار عجولانه انجام شد و بدون کارشناسي بوده است.

اگر طرح واردات خودرو اجرا شود تاثيري در بازار خودرو خواهد گذاشت؟
عليلو کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به اين سوال مبني بر اينکه اگر طرح واردات خودرو اجرا شود تاثيري در بازار خودرو خواهد گذاشت؟ و آيا رقابت ايجاد مي‌شود؟ گفت: درست است که واردات ممنوع است، اما در اين دولت شايد ممنوعيت واردات ادامه پيدا کند، اما رقابت نمي تواند محدود باشد چرا که راه اندازي خط توليد باز است.

اين کارشناس صنعت خودرو بيان کرد: اکنون هر کسي مي‌تواند خط توليد را راه بي اندازد حتي مي‌تواند از توليد خودرو‌هاي مونتاژي شروع کند که اين موضوع رقابت ايجاد خواهد کرد. ممکن است برخي تصور کنند واردات آزاد شود، هم قيمت‌ها کاهش مي‌يابد هم رقابت ايجاد شود، اما اين اتفاق ممکن است رخ ندهد و هيچ رقابتي ايجاد نشود. براي ايجاد رقابت نياز است ۲ کارخانه همسان با يکديگر رقابت کنند.

او بيان کرد: ۲ کشتي گير زماني که روي تشک مي‌روند، از قبل مشخص مي‌شود که اين ۲ نفر هم وزن هم هستند و شرايط را طوري محيا مي‌کنند که با يکديگر رقابت کنند و آنجا رقابت معني پيدا مي‌کند. اگر بخواهيم خودروي وارداتي را در مقابل خودروي داخلي بگذاريم، بازار خودروهاي داخلي تعديل مي شود و ممکن است يک نفر اين عقيده را داشته باشد که بايد قدرت انتخاب را بالا ببريم، اما آسيب‌هاي ديگري دارد.

اين کارشناس صنعت خودرو گفت: وزارت صمت بايد به اين سمت رود که خط‌هاي توليدي که در گذشته راه اندازي شده، اما تعطيل شده اند، را مجدد راه بي اندازد. نمي‌توان گفت واردات نشود، چون انحصار داريم. تعدد در خط توليد مي‌تواند اشتغال زيادي ايجاد کند، واردات بايد به موقع آزاد شود.

براساس اين گزارش سيدمصطفي آقاميرسليم در اخطاري با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسي و سياست‌هاي تقويت توليد و پشتيباني از آن، گفت: دوشنبه هفته گذشته نيز مجمع تشخيص مصلحت نظام با اين موضوع مخالفت کرد؛ براساس اين اصلاح حتي واردات خودرو‌هاي معمولي گازسوز نيز آزاد شده است.


نماينده مردم تهران، شميرانات، ري، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي افزود: در دنيا از توليد خودرو‌هاي دو نيرو حمايت مي‌شود چرا که قيمت تمام شده آن دو برابر است.

وي با اشاره به اقداماتي براي توليد خودروي هيبريدي در کشور، اضافه کرد: اگر واردات براساس طرح مذکور صورت گيرد از توليد داخل جلوگيري شده و حتي ممکن است جواناني که در اين زمينه فعاليت کرده اند را نيز دلسرد کند.

روح اله ايزدخواه عضو کميسيون صنايع و معادن در دفاع از اصلاحات کميسيون در طرح ساماندهي صنعت خودرو، گفت: در روز‌هاي اخير در رسانه‌ها موضوعاتي مانند آزادسازي واردات خودرو مطرح شده حال آنکه موضوع اين چنين نيست و منظور تنظيم واردات خودرو در راستاي حمايت از توليد داخل است تا از وضعيت مبهم و اشکال آفرين کنوني خارج شويم.

نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: براساس اطلاعات مرکز آمار ايران در ۱۵ سال اخير مجموعا کمتر از ۷۰۰ هزار خودرو وارد کشور شده در حالي که توليد داخل بيش از ۱۵ ميليون دستگاه بوده در واقع کل واردات خودرو کمتر از ۵ درصد تقاضاي بازار را پوشش داده و از نظر واردات نيز اين ميزان کمتر از ۳ درصد کل واردات کشور بوده است.

وي با بيان اينکه تصويب اصلاحات کميسيون درباره طرح ساماندهي بازار خودرو اثر رواني بر بازار دارد، تصريح کرد: در حال حاضر خودرو‌هاي خارجي در کشور به ۸ برابر نرخ جهاني رسيده است به طور مثال خودرويي که معادل ريالي آن در خارج کشور ۴۰۰ ميليون است در کشور بيش از ۳ ميليارد به فروش مي‌رسد چرا که قاعده و قانوني براي واردات خودرو وجود ندارد.

اين نماينده مردم در مجلس يازدهم با بيان اينکه کميسيون ايرادات شوراي نگهبان را در اصلاحات خود در نظر گرفته، تصريح کرد: واردات خودرو در اين اصلاحات سقف داشته، اين سقف به ميزاني است که کمبود عرضه را جبران کند.

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينکه شوراي رقابت هر ۶ ماه يکبار سقف ميزان رقابت خودرو را مشخص مي‌کند، ادامه داد: در اين اصلاح تلاش شده که ميزان توليد داخل افزايش يابد از سوي ديگر تاکيد شده که واردات خودرو نبايد تعهد مالي براي دولت ايجاد کند و بايد براي واردات از ارز صادراتي يا ارز خارجي استفاده شود.

ايزدخواه با اشاره به اينکه براساس آمار حدود ۲۰ ميليون دلار نزد خانواده‌ها و اشخاص است که بهتر است به جاي استفاده از اين منبع براي خريد آپارتمان در ترکيه براي کمک به صنعت استفاده شود، ادامه داد: کميسيون مدافع توليد خودرو‌هاي هيبريدي و برقي است و در اين راستا نيز از مبنا و واحد‌هاي توليدي بسياري بازديد کرده وگام برداشته است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره