برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

خانه‌تکانی خودرویی پس از کرونا

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
خانه‌تکانی خودرویی پس از کرونا

دنياي اقتصاد/ پس از آنکه نمايشگاه خودروي فرانکفورت در تابستان ۲۰۱۹ به پايان رسيد، بسياري گمان مي‌کردند که سال بعد نيز اين شهر ميزبان خواهد بود، اما يک ويروس، تمام صنعت خودرو را در اغما فرو برد. هفته گذشته اما بزرگ‌ترين نمايشگاه خودروي آلمان با تاخيري دو ساله، با اسمي جديد، هدفي تازه و خانه‌اي جديد آغازبه‌کار کرد. پيش از اين، نمايشگاه بزرگ و بين‌المللي خودروي آلمان با نام نمايشگاه فرانکفورت شناخته مي‌شد، چرا که اين شهر از سال ۱۹۵۲ خانه اصلي اين نمايشگاه بزرگ بوده است. اما از امسال، فصلي جديد براي اين نمايشگاه رقم خورده چرا که خانه خود را از فرانکفورت به مونيخ منتقل کرده است.

جدا‌ از اين جابه‌جايي، تمرکز نمايشگاه خودروي آلمان به سوي خودروهاي برقي، حمل‌ونقل جايگزين هوشمند و خودروهاي نسل جديد برقي رفته است. گرچه کوويد-۱۹ سبب کاهش شمار شرکت‌کنندگان از اين نمايشگاه پرمخاطب شده، اما مانعي براي حضور کمپاني‌هاي بزرگ خودروساز نبوده است. آلمان که خود از کشورهاي پيشرو در صنعت خودرو است، با حضور صدراعظم اين کشور، آنگلا مرکل بر اهميت اين صنعت تاکيدي دوباره کرده است. پس از سال‌ها برگزاري نمايشگاه خودروي آلمان، شايد عجيب به نظر برسد که از آن به عنوان «نمايشگاه موتور» نام ببريم. انتخاب اين نام از آن سو صورت گرفته تا تاکيدي بر راه‌حل‌هاي مشترک در حوزه موتور و ارتباطات در خودرو باشد.

نسل جديد موتورها، اکنون ستاره بي‌چون و چراي رويدادهاي اين چنيني است و بايد به ديدن خودروهايي که از داستان‌هاي عملي‌تخيلي الهام گرفته‌اند، عادت کنيم. جدا‌ از اعلام استراتژي‌هاي پيچيده خودروسازان و مباحث فني، سيلي از افرادي که به جهان خودرو علاقه‌مند هستند و به لطف کوويد-۱۹ زماني طولاني در انتظار چنين رويدادي بودند، راهي شهر مونيخ شدند. جهان خودرو گرچه به‌شدت تحت تاثير بحران اقتصادي ناشي از شيوع سراسر ويروس قرار گرفت، اما بسياري از خودروسازان در مونيخ اعلام کردند که بحران‌هاي اين مدت همچون بحران تراشه‌ها و نيمه‌هادي را به خوبي مديريت کرده‌اند. حالا به سراغ برخي خودروهاي مطرح در اين نمايشگاه مي‌رويم.

 BMW i Vision

کمپاني bmw با معرفي «مفهوم دايره‌اي» خبر از استراتژي بلندمدت خود تا سال ۲۰۴۰ داد و براي معرفي اين ايده از مدل BMW i Vision رونمايي کرد. اين هاچ‌بک‌ ساب‌کامپکت تنها به اندازه يک مو، بزرگ‌تر از ديگر نسخه برقي BMW است اما اتاق داخلي آن جادارتر است چرا که موتور الکتريکي و باتري آن فضاي کمتري را در اين مدل اشغال مي‌کنند. «مفهوم دايره‌‌اي» به قابليت بازيافت ۱۰۰درصدي قطعات اين خودرو حتي باتري آن اشاره دارد. اين کمپاني تمام تلاش خود را کرده تا به دغدغه‌هاي زيست‌محيطي پاسخ دهد و حتي نام برند خود را به جاي چسباندن با مارک‌هاي پلاستيکي، روي خودرو هک کرده است. همچنين براي سهولت در بازيافت، به جاي استفاده از بست‌ها، از ميخ‌هاي پرس سريع استفاده شده است. اين کمپاني اميدوار است که اين ايده را پيش از ۲۰۴۰ و در خودروهاي ساخته شده پس از ۲۰۲۵ اجرايي کند. هيبريدهاي پلاگين، فناوري‌اي است که روز‌به‌روز در حال رونق است. به گفته پيتر نوتا، مدير فروش و بازاريابي BMW، تقاضا براي اين پلاگين‌ها همچنان بالا است و نياز به فناوري در اين حوزه احساس مي‌شود و اين کمپاني تمرکز ويژه‌اي روي آن دارد. اين کمپاني همچنين خبر داده که در آينده با خودروسازان بسياري همچون تويوتا همکاري خواهند داشت تا اين صنعت را رونق بيشتري بخشند.


  مرسدس EQE

آنچه از مرسدس بنز در نمايشگاه مونيخ به نمايش درآمد، نشان از آن دارد که اين کمپاني مسير خود را در عرضه خودروهاي الکتريکي EQ ادامه داده است. نسخه رونمايي شده از EQB به احتمال زياد يکي از اولين و مقرون‌به‌صرفه‌ترين خودروهاي برقي مرسدس بنز است که به دست مصرف‌کنندگان رسيده است. مرسدس در حقيقت پنج خودروي الکتريکي جديد به نمايشگاه آورد که شامل مرسدس مايباخ EQS، EQB جديد، سدان متوسط جديد EQE، سدان مرسدس بنز EQS۵۳ + و کانسپت EQG است که در قوي‌ترين نسخه مي‌تواند ۷۰۰کيلومتر را با يک بار شارژ طي کنند. نسخه به نمايش درآمده در مونيخ، جانشين معنوي S۶۵ است. اين خودرو با پنجره سفارشي، طاق‌هاي براق و قطر بزرگ چرخ‌ها به عنوان بخشي از استايل AMG به سالن نمايشگاه رنگ ويژه‌اي بخشيده بود. رهبران مرسدس بر اين باورند که اين خودرو در سرعت با پورشه تايکان رقابت مي‌کند، چرا که اين نسخه، با خروجي ۸۳۱ اسب بخار از دو موتور خود، در حال حاضر قدرتمندترين خودروي برند در جاده‌هاست.

  فولکس واگن ID. Life

بسياري معتقدند که بزرگ‌ترين و هيجان‌انگيزترين اتفاق اين نمايشگاه، نه در غرفه BMW بلکه در سالن فولکس واگن رخ داده است. رونمايي از خودروي کوچک و برقي اين کمپاني، واکنش‌هاي بسياري به همراه داشت. نسخه رونمايي شده از فولکس واگن ID. Life تلاش کمپاني فولکس واگن براي کوچک‌تر کردن سايز سري ID VW است. ID Life مفهوم جديد کمپاني فولکس واگن براي خودروهاي آينده است که کوچک‌تر از هر کراس‌اوور ديگري از اين نسل است. ID Life با طراحي هوشمند، داراي يک موتور الکتريکي ۲۳۱ اسب بخار و يک باتري ۵۷ کيلووات در ساعت است و بسياري به فروش درخشان آن در ايالات‌متحده خوش‌بين هستند. مديرعامل فولکس واگن در روز نخست اين نمايشگاه گفت که نبايد رقابت در حوزه خودروهاي برقي مانعي براي فراموش کردن مفهوم رانندگي سرگرم‌کننده شود. فولکس واگن همچنين با مشارکت Argo AI بر توسعه سيستم‌هاي خودران براي محيط‌هاي شهري متمرکز شده است، اما به نظر مي‌رسد چنين فناوري در حال حاضر تنها در بزرگراه‌ها قابل اجرا است.

  آئودي Grandsphere

کمپاني آئودي خودروي جديد خود را چنين معرفي کرده است: «جت شخصي براي جاده». Audi Grandsphere، بلندتر، براق‌تر و بزرگ‌تر از نسخه اسپورت Skysphere است که در ماه آگوست رونمايي شده بود. اين خودروي جديد بيانگر ديدگاه آئودي در باب عملکرد خودکار ماشين است. در اين سيستم خودروکار يک فرمان در داشبوردي پيچيده جمع شده است و امکان رانندگي کامل را در بسياري از جاده‌ها به خودرو مي‌دهد. آئودي اعلام کرده است که اين خودرو در سال‌هاي ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ راهي بازار خواهد شد.

 پورشه Mission R

پورشه پس از موفقيت خودروي برقي خود با نام تايکان، راهي مونيخ شد. نسخه جديد پورشه، صفر تا صد خود را در عرض ۵/ ۲ثانيه طي مي‌کند و بسياري را براي کورس گذاشتن با اين خودرو در جاده‌ها وسوسه مي‌کند. پورشه مي‌گويد که Mission R با ۶۷۱ اسب بخار در و ۱۰۷۳ اسب بخار در حالت مسابقه طراحي شده است و داراي موتورهاي الکتريکي مجزا در جلو و عقب است.  اين قدرت از باتري ۹۰ کيلووات ساعتي تامين مي‌شود که به گفته خودروساز، براي ۳۰ تا ۴۵ دقيقه مسابقه جوابگو است.

خودروي جديد پورشه در ۱۵ دقيقه شارژ مي‌شود با اين حال نمونه معرفي شده در نمايشگاه مونيخ، تنها يک نمونه اوليه است و براي توليد انبوه در نظر گرفته نشده است. با اين وجود پورشه از احتمال ورود يک خودروي مسابقه تا سال ۲۰۲۶ سخن گفته است. يکي از اهداف رونمايي از اين خودرو در نمايشگاه مونيخ، نمايش تکنولوژي طراحي خودروهاي سواري آينده با قفس ايمني فيبر کربني بوده است. پورشه از سوي ديگر در حال آزمايش يک ماکان برقي است که ارتباطي با ماکان فعلي ندارد، اما مايکل اشتاينر، مدير فني اين کمپاني مي‌گويد که اين شرکت هنوز درباره نام خود تصميم نگرفته است.

  داچيا Jogger

نسل جديد اتومبيل کمپاني داچيا نشان داد که چگونه برخي از خودروهايي که راهي ايالات‌متحده نمي‌شوند، در ساير نقاط جهان به عنوان يک خودروي برقي مقرون‌به‌صرفه مورد استقبال قرار مي‌گيرند. داچيا يک خودروساز رومانيايي است که از سال ۱۹۹۹ متعلق به رنو است و بنابراين توسط اتحاديه رنو-نيسان-ميتسوبيشي رهبري مي‌شود. داچيا خودروي مقرون‌به‌صرفه اين اتحاد براي بازارهاي بين‌المللي است و شهرت زيادي براي کراس‌اوورهايش دارد. Jogger، خودروي معرفي شده در نمايشگاه مونيخ بزرگ‌ترين خودروي برقي اين کمپاني است.  کمپاني رنو نيز در اين نمايشگاه حضور پررنگي داشت و از جمله خودروهاي به نمايش گذاشته شده اين کمپاني‌ مي‌توان به مگان برقي اشاره کرد. اين خودرو بر اساس پلت‌فرم مشترکي که با نيسان توسعه پيدا کرده، طراحي و ساخته شده است.

اين خودرو حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد و بر اساس نگاه به خودروي هاچ‌بک و کراس‌اوور توسعه پيدا کرده است. نسل مگان از پرفروش‌هاي بازار خودرو است.  نمايشگاه موتور مونيخ اما فقط براي ستارگان صنعت خودرو نبود، از يکسو اسکوترهاي کوچک و استارت‌آپ‌هاي تازه تاسيس و از سوي ديگر هواپيما و هلي‌کوپتر در اين نمايشگاه در معرض ديد عموم قرار گرفت. همچنين خودروهاي هوشمند که از سال ۲۰۰۳ سهم خود را در بازار اروپا روزبه‌روز بيشتر کردند و از سال ۲۰۱۷ نيز نسخه‌هاي برقي اين خودروها به بازار آمد در نمايشگاه مونيخ خودنمايي کردند. نمايشگاه موتور مونيخ امسال شاهد حضور نسل جديدي از خودروهاي اسمارت بود که با سرمايه‌گذاري دايملر و چيلي طراحي و در چين توليد شده است. اين خودرو که سيستم منحصر به فردي در نيروي الکتريکي دارد، بزرگ‌ترين خودروي اسمارت است. خودروي Robotaxi نيز نتيجه مشارکت هيوندا و يک شرکت فناوري مستقر در بوستون با نام Motional است. اين خودرو اکنون به لطف افزودن بيش از ۳۰ سنسور از جمله دوربين‌ها و رادارها، يک خودروي خودران است. در نهايت آنکه اين نمايشگاه بزرگ، خالي از حاشيه نيز نبود؛ بسياري از فعالان محيط‌زيست در تجمعات گسترده‌اي در اطراف نمايشگاه خواستار پايان توليد و استفاده از خودروهاي ديزلي و بنزيني بودند . در روز ۱۲ سپتامبر اين نمايشگاه، اختتاميه خود را جشن گرفت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره