چرخان/ چند سالي است که در بازار خودروي دنيا شاسي‌بلندها بسيار محبوب شده‌اند تا جايي که برخي از کلاس‌هاي خودرويي مثل ميني‌ون‌ها، استيشن‌ها و حتي سدان‌ها را به حاشيه رانده‌اند. به همين دليل، خودروسازان هم براي اينکه از اين بازار پرسود و محبوب نهايت استفاده را ببرند، به تعداد شاسي‌بلندها در سبد محصولات خود افزوده و تنوع اين خودروهاي بلندقامت را بسيار بالا برده‌اند تا بتوانند همه نيازها و سلايق را پوشش دهند.

يکي از اين شرکت‌ها هيونداي است که هم‌اکنون طيف گسترده‌اي از شاسي‌بلندها از نمونه‌هاي بسيار کوچک شهري و الکتريکي گرفته تا مدل‌هاي فول سايز هفت‌نفره و هيدروژني را در سبد محصولات خود دارد؛ بنابراين قصد داريم در ادامه شما را با همه شاسي‌بلندهاي حال حاضر اين شرکت کره‌اي آشنا کنيم.

کاسپر

کوچک‌ترين شاسي‌بلند هيونداي جديدترين آن‌ها هم محسوب مي‌شود زيرا کاسپر همين چند روز پيش معرفي شد. اين خودرو که در کلاس A قرار مي‌گيرد، تنها 3,595 ميلي‌متر طول دارد اما از کابين جاداري براي چهار نفر برخوردار است. اين کراس‌اوور کوچک فعلاً فقط در بازار داخلي کره جنوبي عرضه مي‌شود اما به‌ احتمال‌ زياد به‌زودي راهي بازار هند هم خواهد شد.

وني

وني کراس‌اوور ساب‌کامپکتي است که بر اساس پلت‌فرم سدان اکسنت ساخته شده و با 4,040 ميلي‌متر طول، تا پيش از معرفي کاسپر کوچک‌ترين کراس‌اوور هيونداي محسوب مي‌شد. اين خودرو براي اولين بار در نمايشگاه خودروي نيويورک 2019 رونمايي شد. وني که فقط به‌صورت محرک جلو توليد مي‌شود، در کشورهاي هند، ايالات‌متحده و استراليا به فروش مي‌رسد.

کرتا

کرتا هم مثل وني يک کراس‌اوور ساب‌کامپکت است اما نسل اول اين خودرو در سال 2014 معرفي شده و هم‌اکنون در نسل دوم قرار دارد که اوايل سال 2020 در نمايشگاه اتو اکسپوي هند رونمايي شد. اين خودرو براي عرضه در کشورهايي مثل هند، چين، روسيه و برزيل در نظر گرفته شده و در آمريکا يا اروپا عرضه نمي‌شود. کرتا در چين با نام ix25 عرضه مي‌شود.

بايون

بايون جديدترين کراس‌اوور ساب‌کامپکت هيونداي محسوب مي‌شود. اين خودرو که اوايل امسال رونمايي شد، فقط براي عرضه در بازار اروپا در نظر گرفته شده است زيرا در اين قاره مدل وني عرضه نمي‌شود. بايون بر اساس پلت‌فرم هاچ‌بک i20 ساخته شده و فقط به‌صورت محرک جلو ساخته مي‌شود. اين خودرو کوچک‌ترين کراس‌اوور هيونداي در اروپا محسوب مي‌شود و با 4,180 ميلي‌متر طول، پايين‌تر از کُنا قرار مي‌گيرد.

کُنا

کُنا اولين کراس‌اوور ساب‌کامپکت جهاني يا بين‌المللي هيونداي محسوب مي‌شود. اين خودرو که در سال 2017 رونمايي شد، هم در ايالات‌متحده، هم اروپا و هم در بازارهاي ديگري مثل استراليا عرضه مي‌شود. نسخه الکتريکي کُنا هم به‌عنوان اولين کراس‌اوور الکتريکي هيونداي در سال 2018 معرفي شد. کُنا به‌تازگي فيس‌ليفت شده و نسخه اسپرت N هم به خانواده آن افزوده شده است.

iX35

قبلاً هيونداي توسان در برخي بازارها با نام iX35 عرضه مي‌شد اما اين خودرو از نسل سوم در همه بازارها با همان نام توسان به فروش مي‌رسد. بااين‌حال، هيونداي هنوز در چين از نام iX35 براي يک کراس‌اوور کامپکت استفاده مي‌کند. اين خودرو بر اساس پلت‌فرم نسل دوم توسان ساخته شده و فاصله محوري دقيقاً يکساني با آن دارد اما در ظاهر از طراحي جديدي بهره مي‌برد. اين کراس‌اوور فقط در چين عرضه مي‌شود.

آلکازار

آلکازار يک کراس‌اوور کامپکت هفت‌نفره است که اوايل امسال براي عرضه در هند معرفي شد. اين خودرو بر اساس کرتا ساخته شده و در اصل نسخه کشيده و سه رديف صندلي از کرتا محسوب مي‌شود. به همين دليل، آلکازار در ظاهر خصوصاً در جلو شباهت زيادي با کرتا دارد. البته برخلاف کرتا، اين کراس‌اوور فعلاً جز هند در کشور ديگري عرضه نمي‌شود.

توسان

توسان پرفروش‌ترين کراس‌اوور هيونداي محسوب مي‌شود و از زمان معرفي اولين نسل در سال 2004 تاکنون بيش از 7 ميليون دستگاه در سراسر جهان فروخته است. سه نسل اول اين خودرو در کشورمان هم عرضه شدند. توسان اما به‌تازگي وارد نسل چهارم خود شده که اواخر سال 2020 با تحولي کامل در طراحي معرفي شد. اين نسل با پيشرانه‌هاي متنوع و همين‌طور نسخه‌هاي هيبريدي و پلاگين‌هيبريدي در بازارهاي بزرگ جهان عرضه مي‌شود.

آيونيک 5

آيونيک 5 اولين کراس‌اوور الکتريکي اختصاصي هيونداي (يعني از ابتدا به‌عنوان مدلي الکتريکي طراحي شده و بر اساس مدل‌هاي درون‌سوز ساخته نشده است) و اولين محصول از زيربرند جديد آيونيک است که به محصولات الکتريکي هيونداي اختصاص دارد. به‌زودي کراس‌اوور بزرگ‌تر آيونيک 6 هم به اين خانواده اضافه مي‌شود. آيونيک 5 روي پلت‌فرم الکتريکي جديد هيونداي ساخته شده که با کيا EV6 و جنسيس GV60 مشترک است.

نکسو

نکسو يک کراس‌اوور کامپکت هيدروژني است که در اوايل سال 2018 به‌عنوان جايگزيني براي نسخه هيدروژني نسل دوم توسان معرفي شد. اين خودرو ابتدا در کره جنوبي، سپس در ايالات‌متحده و بعدازآن در بريتانيا و استراليا عرضه شد. قواي محرکه هيدروژني نکسو 163 اسب بخار قدرت دارد و با سه مخزن هيدروژن با مجموع ظرفيت 156 ليتر مي‌تواند بيش از 600 کيلومتر را طي کند.

سانتافه

سانتافه يکي از قديمي‌ترين شاسي‌بلندهاي هيونداي محسوب مي‌شود و پيشينه آن به سال 2000 بازمي‌گردد. اين خودرو هم مثل توسان در اکثر بازارهاي جهاني عرضه مي‌شود و يکي از محصولات شناخته‌شده هيونداي به‌حساب مي‌آيد. سانتافه هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که در اوايل سال 2018 معرفي شد و سال گذشته فيس‌ليفت بزرگي را تجربه کرد.

پاليسيد

و سرانجام به بزرگ‌ترين شاسي‌بلند حال حاضر هيونداي رسيديم. اين خودرو که پاليسيد نام دارد و در نمايشگاه لس‌آنجلس 2018 معرفي شد، در درجه اول براي بازار ايالات‌متحده در نظر گرفته شده اما در کشورهاي ديگري مثل کره جنوبي، استراليا و روسيه هم عرضه مي‌شود. پاليسيد جايگزين نسخه کشيده و هفت‌نفره نسل قبلي سانتافه شد و به‌نوعي جانشيني براي مدل iX55 يا وراکروز محسوب مي‌شود. اين کراس‌اوور فول سايز با 4,980 ميلي‌متر طول، ظرفيت حمل هفت نفر را در سه رديف صندلي دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar