آشنایی با همه محصولات برلیانس در بازار ایران

بازار/برلیانس در مقایسه با سایر هموطنان خود حضوری دیرهنگام در بازار خودروی کشور داشت. نه فقط این بلکه به واسطه تحریمها نیز عمر این برند خیلی زود به پایان رسید. اما علیرغم این شروع دیر و پایان سریع، برلیانس یکی از تاثیرگذارترین خودروهای چینی بازار به حساب میآید.
طراحی مناسب، آپشنهای منطقی و مهمتر از همه قیمت مقرون به صرفه بازاری منحصربهفرد را برای محصولات برلیانس فراهم کرده بود. هنوز هم در بخش خرید خودرو از باما، با وجود توقف تولید برلیانس، بازار خرید و فروش آن بسیار داغ است.
باید اعتراف کرد که قیمت برلیانس فارغ از این روزها که عملاً دیگر چیزی به اسم خودروی ارزان نداریم، طی اواسط دهه 90 خودمان بسیار جذاب بود. درواقع خودروهای خانواده برلیانس با توجه به امکانات و تواناییهای فنی خود، قیمتی رقابتی ارائه میکردند.
بهترین مثالش فولترین سدان خانواده است. اگر نگاهی به قیمت برلیانس H330 بیندازیم، میبینیم که این خودرو در زمان عرضهاش حتی تا حدودی یک محصول مقرون به صرفه نیز به حساب میآمد. نه فقط H330 بلکه سایر برلیانسهای موجود در کشور نیز اوضاع قیمتی خوبی داشتند.
در ادامه نگاهی خواهیم داشت به همه مدلهای برلیانس موجود در ایران.
برلیانس V5
- مدل: 1393 تا 1394
اولین حضور برند برلیانس در بازار ایران با یک کراساور جمعوجور به اسم V5 بود. خودرویی که البته نتوانست آنطور که باید و شاید جایگاه خود را در بازار پیدا کند. این خودرو ماحصل مذاکراتی بود که پارس خودرو از سال 92 شروع کرده بود. اگرچه مدل V5 در سال 93 معرفی شد، ولی نهایتا یک سال بعد بود که این خودرو به دست مشتریانش رسید. نکته جالبی که درباره V5 گفته میشود آن است که اغلب نمونههای عرضهشده در بازار، از نوع وارداتی هستند. از آنجایی که برلیانس و بامو شرکای تجاری هستند، آلمانها اجازه دادند تا در برخی از قسمتهای بیرونی این خودرو از کراساور سایز کوچکشان یعنی X1 استفاده شود. اگرچه این خودرو در بازارهای جهانی با پیشرانه 1.5 لیتری توربو هم عرضه میشود اما طرف ایرانی، دست روی نمونه 1.6 لیتری تنفس طبیعی آن گذاشته بود. این خودرو دارای 109 اسببخار قدرت و 151 نیوتنمتر گشتاور است و شتاب صفر تا صد آن هم حدود 13 ثانیه ثبت شده.
برلیانس H320
- مدل: 1394 تا 1400
بعد از فروش پایین کراساور V5 سایپا و زیرمجموعهاش پارس خودرو به دنبال یک گزینه اقتصادی در بین تولیدات برلیانس میگشتند که سری H را نهایی کردند. مدل H320 یک هاچبک دوستداشتن با طراحی منقطی و دقیق است. خودرویی که البته لیست آپشنهای قابل دفاعی هم دارد. برای چنین خودرویی که ادعای فول بودن ندارد سنسور عقب، توزیع نیرو ترمز، چراغ مهشکن جلو، فرمان با روکش چرم و دکمههای کنترلی، سیستم صوتی 6 بانده، نمایشگر 7 اینچی، نویگیشن، دوربین عقب، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، ایزوفیکس صندلی و آینه جانبی با تنظیم برقی گزینههای جذابی به حساب میآید.
برلیانس H330
- مدل: 1394 تا 1400
نسخه سدان برلیانس H320 به اسم H330 عرضه شد. خودرویی که از نظر آپشن هیچ تفاوتی با برادر هاچبک خود ندارد. یکی از بزرگترین مزایای سری H300 برلیانس زنجیری بودن تسمه تایم است که مشکلات رایج تعویض و پاره شدن تسمه تایم لاستیکی را برطرف کرده است. جالب آنکه از اسفند 96 نیز برلیانس H330 با پیشرانه 1.65 لیتری و جعبهدنده بهبودیافته عرضه شد که شتابش 15درصد بهتر شده و عمکرد جعبهدندهاش در سربالایی نیز تاحدودی دقیقتر از قبل است. بهترین ویرایش این خودرو میتواند 114 اسببخار قدرت و 154 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. شتاب صفر تا صد آن 13.5 ثانیه و سرعت نهاییاش حدود 170 کیلومتر برساعت است. مصرف سوخت برلیانس H330 معادل 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. طول، عرض و ارتفاع 4510، 1758 و 1460 میلیمتری این خودرو نشان میدهد که با یک سدان سایز متوسط معقول روبرو هستیم. کارشناسان میگویند با توجه به وزن 1250 کیلوگرمی H330 بهتر بود که تایرهایی عریضتر از 195.65 میلیمتر 16 اینچی زیر آن نصب میشد.
برلیانس H230
- مدل: 1394 تا 1399
برخلاف دو عضو خانواده H300 که اول مدل هاچبک تولید شد و سپس مدل سدان، عرضه خانواده H200 ابتدا با مدل سدان آغاز شد. این خودرو درواقع برداشتی ارزانتر از دو مدل قبلی بود. حذف برخی از آپشنها از داخل کابین و کاهش ریزهکاریهای طراحی بیرونی کاری کرده بود که این خودرو نیز قیمت کمتری در بین تمام اعضای خانواده داشته باشد. این مدلها در دو نسخه نیمهاتومات (AMT) و دستی فروخته میشود که در نسخه دستی آن، ویژگیهایی همچون مهشکن جلو، سنسور عقب، سانروف برقی و سیدی پلیر در دسترس مشتریان نیست. تنها آپشنهای خاص H230 آینه برقی و ایزوفیکس صندلیهایش هستند.
برلیانس H220
- مدل: 1395 تا 1400
همانطور که گفته شد از سری H200 ابتدا مدل سدان یعنی H230 راهی میدان شد و سپس مدل هاچبک H220 آمد. جالبترین نکته درباره این خودرو آن است که اغلب مشتریان ویرایش دنده دستی را که اتفاقاً آپشنهای کمتری هم دارد، نسبت به مدل اتوماتیک این خودرو ترجیح میدهند. درباره محصولی با قلب 1.5 لیتری صحبت میکنیم که 102 اسببخار قدرت و 138 نیوتنمتر گشتاور دارد. شتاب صفر تا صد آن 12.3 ثانیه و سرعت نهاییاش 180 کیلومتر برساعت ثبت شده است. مصرف سوخت برلیانس H220 زیر 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.
برلیانس Cross
- مدل: 1396 تا 1399
جدیدترین محصول برلیانس در بازار ایران کراساور کامپکتی به اسم Cross بود. خودرویی که با توجه به اقبال جدید بازار به هاچبکهای قدبلندی نظیر دانگفنگ H30 کراس و لیفان X50، راهی میدان شده بود. البته تردیدی نیست که جدیترین رقیب این برلیانس رنو ساندرو استپوی است. این خودرو از نظر فنی شبیه نسخههای آخر برلیانسهای سری H300 است. یعنی همان پیشرانه 1.65 لیتری و همان جعبهدنده اتوماتیک 4 سرعته اتوماتیک. خروجی این خودرو نیز 114 اسببخار قدرت با 154 نیوتنمتر گشتاور ثبت شده است.