پدال/ فروش حدود نیم میلیون دستگاه از سری ۲ اکتیو تورر از زمان عرضه در سال ۲۰۱۴ تاکنون کافی بود تا ب‌ام‌و را برای ساخت نسل دوم این مینی‌ون کوچک متقاعد کند. این خودرو که قرار است از فوریهٔ آینده در بازار اروپا عرضه شود، طراحی جدید و جسورانه‌ای دارد که مثل بسیاری از دیگر ب‌ام‌وهای این روزها، جنجال‌برانگیز خواهد بود. اصلی‌ترین قسمت در این رابطه، جلوپنجرهٔ کلیوی شکل بزرگی است که قبلاً به زیبایی دماغهٔ ب‌ام‌وها را تزئین می‌کرد اما حالا به آماج انتقادات تبدیل شده است.

اگر این جلوپنجرهٔ بزرگ اجازه بدهد، چراغ‌های جلوی باریک‌تر و ورودی‌های هوای عمودی در زیر آن‌ها هم کمی جلب‌توجه خواهند کرد! به سمت طرفین خودرو که حرکت کنیم، بدنه‌ای ساده و شیشهٔ جلوی شیب‌دارتری به چشم می‌خورد که این حرکت به عقب خودرو با چراغ‌های باریک‌تر و درب صندوق خوش‌فرم‌تر ختم می‌شود. اکتیو تورر جدید به‌صورت استاندارد با رینگ‌های ۱۶ یا ۱۷ اینچی ارائه می‌شود اما امکان سفارش نمونه‌های ۱۹ اینچی هم وجود خواهد داشت. این خودرو در دو نسخهٔ Luxury Line و M Sport ارائه می‌شود که دومی با سپرهای تهاجمی‌تر به‌راحتی قابل‌تشخیص خواهد بود.

داخل نسل جدید اکتیو تورر اما کمتر بحث‌برانگیز خواهد بود زیرا از طراحی مدرن و متریال باکیفیتی برخوردار است. اصلی‌ترین ویژگی اینجا نمایشگر منحنی جدیدی مشابه مدل الکتریکی iX است. این نمایشگر شامل یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی و یک صفحه‌نمایش اطلاعاتی-سرگرمی ۱۰.۷ اینچی با اندروید اتو و اپل کارپلی می‌شود. این نمایشگر سیستم‌عامل ۸ ب‌ام‌و را ارائه می‌کند و از دستیار هوشمند و همین‌طور اینترنت ۵G برخوردار است.

ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های داخلی سری ۲ اکتیو تورر جدید هم می‌توان به زیر آرنجی شناور با پانل دکمه‌های یکپارچه و شیفتر دندهٔ ساده، غربیلک فرمان اسپرت چرمی، کنترل تهویهٔ دو منطقه‌ای، چهار پورت USB-C و صندلی‌های جدید با روکش چرمی اشاره کرد. در یک مینی‌ون اما جاداری کابین بیشتر اهمیت دارد و به همین دلیل، صندلی‌های عقب اکتیو تورر تا ۱۳۰ میلی‌متر قابلیت جابجایی دارند. علاوه بر این، حجم صندوق بار با ۹۰ لیتر افزایش به ۴۷۰ لیتر رسیده و اگر این هم کافی نباشد می‌توان با تا کردن صندلی‌های عقب ظرفیت بار را تا ۱۴۵۵ لیتر افزایش داد.

نسل جدید سری ۲ اکتیو تورر در ابتدا با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه خواهد شد که دوتا بنزینی و یکی دیزلی هستند. مدل پایه ۲۱۸i با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر بنزینی توربو است که ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این مدل ظرف ۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مدل بنزینی بعدی یعنی ۲۲۰i هم از نسخهٔ قوی‌تری از همین موتور با ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند و زمان صفرتاصد خود را به ۸.۱ ثانیه می‌رساند.

قوی‌ترین نسخهٔ بنزینی این خودرو اما ۲۲۳i نام داشته و به موتور ۲ لیتری چهار سیلندر با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. این مدل ظرف ۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ و درنهایت تنها عضو دیزلی این جمع هم ۲۱۸d با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این مدل برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۸.۸ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت.

همهٔ این موتورها به یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه متصل می‌شوند اما مدل‌های ۲۲۰i و ۲۲۳i در گیربکس خود یک موتور الکتریکی یکپارچه دارند که به‌طور موقت می‌تواند تا ۱۹ اسب بخار به قدرت پیشرانهٔ بنزینی اضافه کند. در تابستان آینده نیز ب‌ام‌و دو نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی برای اکتیو تورر ارائه خواهد کرد. هردوی این مدل‌ها به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر بنزینی مجهز خواهند بود که نیروی خود را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و یک موتور الکتریکی هم به چرخ‌های عقب نیرو می‌دهد.

مجموع خروجی این سیستم در نسخهٔ ضعیف‌تر ۲۴۵ اسب بخار و در نسخهٔ قوی‌تر ۳۲۶ اسب بخار قدرت خواهد بود. این دو مدل هیبریدی همچنین به باطری‌های ۱۴.۹ کیلووات ساعتی هم مجهز خواهند بود که طبق معیارهای WLTP تا ۸۰ کیلومتر برد تمام الکتریکی را فراهم خواهد کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar