تیگو 7 پرو رسما معرفی شد
خودرو بانک/ نسل اول چری تیگو 7 حضور موفقی را در کشورمان تجربه نمود و علیرغم برچسب قیمتی گران و افت قیمت بالا در بازار دستدومها، توانست به جایگاه نسبتاً خوبی در ایران دست یابد و به عنوان یک کراساوور قابل اعتماد و تقریباً لوکس میان مردم شناخته شود. فروش حدود 64 هزار دستگاه از این محصول (مطابق آمار سال 2020) در کشور چین نشان میدهد که تیگو 7، داخل زادگاه خودش هم از محبوبیت نسبتاً خوبی برخوردار است. حالا قرار است نسل دوم یا به عبارتی نسخه پرو تیگو 7 نیز در بازار کشورمان عرضه شود. خودرویی که همچون تیگو ۸ روی پلتفرم T1X توسعه یافته و با طراحی مدرن، پیشرانه قدرتمند و آپشنهای کافی حرفهای بسیاری برای گفتن خواهد داشت و در صورت شرایط عرضه مناسب و قیمتگذای منصفانه میتواند همچون نسل قبلی مورد استقبال هموطنان قرار گیرد.
بررسی تیگو 7 پرو
نسل اول چری تیگو 7 در پارامترهایی مثل زیبایی ظاهری، امکانات رفاهی، کیفیت سواری و ایمنی، خودرو به نسبت شایستهای نشان داد و توانست نظرات بسیاری را به خود جلب نماید. حال نسل جدید این محصول با ظاهر زیباتر، کابین لوکستر و پیشرانه قویتر آمده تا به عنوان نسخهای کاملتر از مدل قبلی به مشتریان خدمات رسانی نماید و موفقیتهای پدرش را با شدت بیشتر ادامه دهد. تنها مشکل اینجاست که تیگو 7 جدید یا همان پرو، با قیمت گرانتر در سبد محصولات مدیرانخودرو قرار میگیرد و این قضیه نماینده تازه وارد چری را در مقابل رقبای بزرگتری نظیر فیدلتی، دیگنیتی، KMC K7 و حتی کرهایهای دست دوم نیمه لوکس قرار خواهد داد، هرچند تیگو 7 پرو با توجه به پیشرفت ظاهری و باطنی رقیب دست و پا بستهای نیست و با موتور قویتر خود میتواند برای انواع کراساوورهای این رده شاخ و شانه بکشد.
البته مشکلات همیشگی خودروهای توربو از جمله حساسیت بالاتر به سرویسهای دورهای و عدد اکتان بنزین همچنان سر جای خود قرار دارند، اما با توجه به همهگیر شدن موتورهای مجهز به پرخوران، نمیشود این مورد را هم به عنوان یک ایراد خاص برای تیگو 7 مطرح نمود چراکه اکثر رقبای این محصول نیز شرایط کم و بیش مشابهی دارند.
داخل تیگو 7 پرو
با ورود به داخل کابین تیگو 7 پرو با فضای ساده اما شیک و مدرن مواجه میشویم که در آن به سبک خودروهای آلمانی از خطوط افقی ساده و نمایشگر تبلتی عریض استفاده شده است. در واقع طراحان چری بجای زرق و برقهای اضافه از عنصر سادگی برای تعریف زیبایی استفاده نمودهاند و نتیجه کارشان هم انصافاً خوب از آب درآمده است. حذف کلیدهای کنترلی اضافه و انتقال آنها به پنل چندمنظوره لمسی مرکزی و نشانگرهای پشتآمپر تمام دیجیتال از دیگر جاذبههای کابین تیگو 7 پرو محسوب میشوند که به ظرافت و زیبایی فضای داخلی افزودهاند؛ هرچند شاید گسترش این نوع طراحی در خودروهای امروزی به مذاق افراد سنتگرا که به دنبال کلیدهای درشت اما خوشدست قدیمی هستند چندان خوش نیاید. غربیلک خوش دست فرمان و اهرم تعویض دنده فانتزی ماشین هم جدا از بحث ارگونومی مناسب، حال و هوای مواجهه با یک خودروی لوکس را در ذهن تداعی میکنند.
از نظر کیفیت هم اوضاع راضیکننده است و متریال مورد استفاده حداقل در قیاس با قیمت جهانی تیگو 7 مناسب به نظر میرسد، هرچند گرانی خودرو در کشور ما باعث شده که همیشه از محصولات میانرده یا حتی اقتصادی انتظارات بیشتری داشته باشیم. همچنین با توجه به افزایش جزئی سایز بدنه چری تیگو 7 پرو، فضای داخل اتاق از نسل قبلی اندکی بهتر شده. محفظه صندوق نیز از جای کافی برای قرار دادن چمدانها برخوردار است و برای سفرهای طولانی با نگرانی خاصی مواجه نیستیم.
طراحی تیگو 7 پرو
چری تیگو 7 پرو نسبت به پدرش خشنتر و جدیتر شده و حالا با جلوپنجره بزرگ و چراغهای باریک خود ظاهر یک شاسیبلند اسپرت امروزی را به خود گرفته است. این محصول بر اساس زبان جدید طراحی خودروهای چری ساخته شده و از این رو با برادران کوچکتر (ام وی ام X22 پرو) و بزرگتر (چری تیگو 8) شباهتهای غیرقابل انکاری دارد. در قسمت دماغه جلوپنجره 6 ضلعی مشبک با قطعات کرومی و طراحی فضایی سه بعدی بیش از هر چیز توجهات را به خود جلب مینماید. ترکیب این قسمت با چراغهای کشیده و سپر اسپرت ماشین حس قدرت بیشتری در قیاس با نسل قبلی به انسان منتقل میکند که اتفاقا با توجه به خصلتهای فنی احساس اشتباهی هم به نظر نمیرسد.
در بخش جانبی نیز شاهد حجم دهی گلگیرها و خطوط مستحکمی هستیم که در تلفیق با طراحی به اصطلاح معلق ستون C و رینگهای زیبای ماشین، حالتی پویا و شیک به اتومبیل بخشیدهاند. در بخش انتهایی هم چراغهای پیوسته که این روزها به نوعی مد شدهاند در بالای سپری برجسته و خروجیهای دوگانه اگزوز خودنمایی میکنند و بالچه جذاب قسمت فوقانی این ترکیب مناسب را تکمیل نموده است.
مشخصات تیگو 7 پرو
چری تیگو 7 پرو از نظر فنی پیشرفت محسوسی نسبت به نسل اول نداشته و حالا مجدد با پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر عرضه شده است. در واقع تیگو 7 پرو از همان موتور قبلی استفاده می کند و هیچ تفاوتی نسبت به آن نکرده اما جعبهدنده 6 سرعته دوکلاچه قبلی جای خودش را به یک سیستم انتقال قدرت CVT با قابلیت شبیهسازی 9 دنده (مشابه نمونه کار شده روی چری آریزو 6 و 5 جدید) داده است که شاید روی کاغذ خصلتهای اسپرت مدل دبلکلاچ را نداشته باشد اما در عوض در بحث استهلاک برتر ظاهر میشود و با راندمان مناسب خود، مصرف سوخت و هزینههای نگهداری را در سطح معقول نگاه خواهد داشت. به عبارت دیگر باید گفت که از نظر پیشرانه و جعبه دنده، تیگو 7 پرو عیناً شبیه به آریزو 6 است.
سیستم تعلیق مکفرسون جلو و مولتیلینک عقب هم کیفیت سواری و هندلینگ قابل قبولی برای ماشین مهیا ساختهاند، هرچند بدلیل کلاس بدنه و ساختار دیفرانسیل جلو تیگو 7 پرو، نمیتوان در بحث فرمانپذیری انتظار خیلی زیادی از این کراساوور چینی داشت. ضمناً چری مدعی است که فریم کلی بدنه محصول جدیدش تقویت شده و عملکرد بهتری در تصادفات از خود نشان میدهد و این در شرایطی است که حتی نسخه قبلی تیگو 7 نیز توانسته بود هر 5 ستاره ایمنی موسسه CNCAP را بدست آورد.