باشگاه خبرنگاران/ جزئیات واردات مشروط خودرو و تاثیر آن بر بازار داخلی در برنامه گفت‌ و گوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
فرید زاوه کارشناس صنعت خودرو در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به ممنوعیت واردات خودرو گفت: واردات خودرو طبق قانون می‌توانست تعرفه بالا داشته باشد تا دولت از منابع ارزی صیانت کند. قیمت زمانی بالا می‌رود که در یک شرایط متعادل عرضه یک کالا کم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تنظیم بازار بیش از ۴۰ سال است که تنها به صورت دستوری بوده است و هیچ وقت نتوانستیم دلار یا قیمت مرغ را نگه داریم افزود: قیمت هیچ کالایی را نمی‌توان به صورت دستوری نگه داشت، لذا راه کنترل افزایش عرضه است. واردات یکی از راه‌های افزایش عرضه است، افزایش عرضه به تولید داخلی وصل شده است.

زاوه با اشاره به اینکه مشکل بزرگ در این است که صادرات به صورت جعلی ایجاد می‌شود گفت: واردات و صادرات به این معنا است که مردم باید یک هزینه اضافی بدهند تا صادر کننده‌ها جان بگیرند.

زاوه با اشاره به اینکه امکان صادرات خودرو وجود دارد و به راحتی برخی از قطعات را می‌توان به خارج از کشور صادر کرد اظهار کرد: اگر بناست دولت دخالت نکند لازمه آن این است که مجلس قانون بالادستی بنویسد و به دلیل دخالت‌های غیر قانونی دولت را به قوه قضائیه معرفی کند.

دخالت دولت در صنعت خودرو باید کم شود
عزت الله اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه آنچه در مجلس تصویب شده به شورای نگهبان می‌رود گفت: شورای نگهبان از نظر اینکه مغایرت با شرع و قانون اساسی نداشته باشد اظهارنظر می کند، در اینجا مرجع ثالث را در قانون‌گذار نمی‌پذیرد.

اکبری تالار پشتی گفت: اجرای قانون در حوزه دولت است، فرمولی است که کمیسیون صنایع و معادن بر روی آن اصرار دارد این است که هر تولیدی باید فناور پایه و صادرات محور باشد ،اگر صادرات محور باشد قابلیت استمرار و دوام دارد و اگر نباشد افول پیدا می‌کند . در بحث خودرو ایراد در اینجا نیست بلکه ایراد در بحث خودرو به ساختار دو خودروساز برمی گردد.

وی خاطرنشان کرد:  دولت‌ها خالت های زیادی می‌کنند و این دولت بنا دارد تا امور را اصلاح کند و دخالت صورت نگیرد. در ایران خودرو، دولت ۶ درصد سهام دارد اما دخالتش بالاست لذا اصل ایراد مربوط به ساختار است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar