logo
جذاب ترین ها
خودرو

لکسوس LX600 در برابر ریویان R1S ؛ لوکس ژاپنی یا برقی آمریکایی؟

منبع
اسب بخار
بروزرسانی

اسب بخار/ بازار خودرو در مارکت بین المللی به سرعت به سمت و سوی برقی شدن می رود، اما هنوز هم خودروهای سوخت فسیلی طرف‌داران پر و پا قرص خود را دارند. در این مطلب به سراغ مقایسه یک خودروی برقی لوکس با نام ریویان و یک خودروی بنزینی لوکس با نام لکسوس LX آمده ایم. شما کدام را برنده می‌دانید؟

مردم آمریکا استاد خرید وسایلی هستند که گاه نمی توانند از توانایی آن ها استفاده کنند. به‌ عنوان‌ مثال، مردم این کشور در سال گذشته صدها هزار دستگاه شاسی ‌بلند خریدند که بسیاری از آن ها از مدل‌ های آفرودی بسیار توانمند مانند جیپ رانگلر، تویوتا لند کروزر، تویوتا سکویا و لندروور دیفندر بودند اما این خودروها بیش تر وقت خود را کف خیابان های آسفالت و یا سنگ فرش گذرانده اند. حال مردم آمریکا دو گزینه جدید نیز برای خریدن و استفاده نکردن دارند؛ دو شاسی‌بلند لوکس به نام های لکسوس LX600 و ریویان R1S.

چرا قیاس لکسوس LX و ریویان؟
این دو شاسی‌ بلند لوکس که تمرکز آفرودی بالایی نیز در طراحی آن ها لحاظ شده است، به‌طور قابل توجهی برای رقابت با یکدیگر مناسب هستند. ریویان و لکسوس در ابعاد کلی فقط به اندازه یک اینچ (حدود ۲.۵ سانتی‌ متر) با هم اختلاف دارند، هر دو ۷ نفره و به سه ردیف صندلی مجهز هستند و در بخش ورود به آفرود نیز در یک سطح قرار دارند و تنها تفاوت‌شان، قلب تپنده آن هاست که یکی بنزینی و دیگری برقی است.

مشخصات فنی
کار را با لکسوس LX600 مدل ۲۰۲۲ آغاز می کنیم. این خودرو از تعلیق مستقل جلو و تعلیق صلب سنتی عقب بهره می گیرد و در بخش پیشرانه به قلب تپنده ۳.۵ لیتری شش سیلندری تویین توربوی جدید با ۴۰۹ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. نیروی تولیدی پیشرانه از طریق یک جعبه دنده ۱۰ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی LX600 هم براساس استاندارد EPA  عدد ۱۲.۳ لیتر در صد کیلومتر است که با همراهی مخزن سوخت ۸۰ لیتری می‌تواند با یک باک پر، حدود ۶۴۰ کیلومتر را بپیماید.

به سراغ ریویان می رویم. با بالا زدن کاپوت ریویان چیزی جز فضای بار پیدا نخواهید کرد! ریویان R1S درست مانند نسخه پیکاپ، R1T، از سیستم تعلیق کاملاً مستقل و قوای محرکه چهار موتور بهره می‌ گیرد (هر چرخ یک موتور). این قوای محرکه در مجموع، ۸۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۳۱ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. خودروی R1S یکی از پرمصرف‌ ترین خودروهای برقی بازار محسوب می‌شود، زیرا با وجود پکیج باتری قابل توجه ۱۳۵ کیلووات ساعتی، با هر بار شارژ کامل تنها قادر به پیمایش ۵۰۸ کیلومتر است.

با وجود پیشرانه‌ های متفاوت، لکسوس و ریویان در بخش آفرودی عملکرد مشابهی دارند. ریویان R1S و اکثر تیپ‌ های LX600 به سیستم تعلیق بادی تطبیق پذیر مجهز هستند که امکان تنظیم لحظه‌ ای کمک‌ فنرها را میسر می‌کند. این سیستم همچنین دارای امکان تنظیم فاصله از زمین و قطع کردن آنتی‌ رول بار است تا خودرو بتواند در هنگام آفرود و جدا شدن از سطح زمین، هر چهار چرخ خود را روی زمین نگه دارد.

رانندگی با ریویان R1S و لکسوس LX600
در وهله نخست دو خودروی LX600 و R1S در پیست به چالش کشیده شدند. تعجبی ندارد که ریویان با بیش از دو برابر قدرت بیش تر، در شتاب کاملاً رقیب ژاپنی را پشت سر گذارد. این شاسی‌بلند الکتریکی آمریکایی در مدت ۳.۱ ثانیه از صفر به مرز سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رسد و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۶ ثانیه با حداکثر سرعت ۱۷۹ کیلومتر بر ساعت می پیماید و این اعداد برای لکسوس به ترتیب ۶.۱ و ۱۴.۵ ثانیه و ۱۵۴ کیلومتر بر ساعت هستند. نوبت به ترمزها می رسد؛ ریویان R1S علاوه بر شتاب، در توقف هم بر حریف ژاپنی برتری دارد و برای توقف از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۳۶.۹ متر مسافت نیاز دارد درحالی‌که LX600 این کار را در ۴۱.۴ متر انجام می دهد. اما در کل باید گفت برتری عددی ریویان بر لکسوس، در عمل به غیر از پیست، چندان به چشم نخواهد آمد چراکه مکان های زیادی برای به کارگیری ۸۳۵ اسب بخار وجود ندارد.

ریویان بسیار بی صداست و بازه حرکتی گسترده پدال گاز به راننده این امکان را می‌دهد که درست همان مقدار نیرویی که نیاز دارد را از موتورها دریافت کند و همچنین امکان رانندگی راحت و آسان با یک پدال را هم فراهم می‌کند. ریویان R1S اندکی خشک احساس می‌شود اما با این حال، سواری قابل قبولی دارد. باید اذعان کرد که هندلینگ ریویان و سیستم تعلیق آن عملکرد کم نظیری دارد و در جاده های پرپیچ و خم حتا ذره ای حرکت اضافی از خودرو حس نخواهید کرد‌.

لکسوس LX600 علیرغم این که انتظار می رود از سواری بدون لرزش و تکانِ لکسوس بهره مند باشد، اما چندان با این شخصیت همیشگی برند لوکس تویوتا مطابقت ندارد. با روشن کردن پیشرانه شش سیلندر و قرار دادن گیربکس در حالت درایو، کل خودرو تکان می‌خورد و لرزش پیشرانه باعث لرزش اتاق می‌شود. با آغاز حرکت هر چند خودرو آرام می‌گیرد، اما پیشرانه تنبل است و پاسخ‌گویی خوبی ندارد. همچنین تمایل زیاد به سبک کردن دنده و بی‌علاقگی به معکوس دادن باعث عمیق تر شدن شکاف عملکردی بین LX600 و R1S می‌شود.

سواری لکسوس اگرچه نرم است، اما عملکرد سیستم تعلیق آن در دفع ضربه ها یا کاهش بادی‌ رول به‌خوبی ریویان نیست. در نتیجه، هنگام رانندگی‌های تهاجمی شاهد بادی‌ رول زیاد و شیرجه دماغه خودرو هنگام ترمزگیری هستیم. لکسوس LX در بخش آفرود واقعاً دوست داشتنی ظاهر می شود و هر چند استفاده از برخی کنترلرهای آن دشوار بود اما لکسوس در یک برآیند کلی عملکرد تحسین‌ برانگیزی از خود به جای می گذارد.

نکته جالب توجه این است، درحالی که LX600 مسیرهای آفرودی را با سرعت کمی می پیماید، ریویان می‌تواند مثل داج رم TRX با سرعت بالا از روی ناهمواری ها و شیب ها پرواز کند.

داخل کابین
درون کابین مانند ظاهر بیرونی شاهد به کارگیری دو سبک کاملاً متفاوت هستیم. در ریویان سعی شده است متریال باکیفیت در کنار سبک طراحی آینده نگرانه مورد استفاده قرار گیرد، حال آن که، طراحان لکسوس کاملاً به دنبال جنبه های لوکس گرایی و تجمل گرایی رفته اند و در کنار این سبک طراحی، از متریال بسیار باکیفیت نیز بهره گرفته اند.

نمایشگر مرکزی و ۱۵.۶ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی ریویان شاید باب سلیقه همه نباشد اما قسمت‌ های دیگر کابین آن با تزیینات چوبی، صندلی‌ های چرمی لوکس، تعبیه دریچه‌ های تهویه و کاپ هولدر برای هر سه ردیف صندلی‌ها و… قطعاً رضایت سرنشینان را به همراه خواهد داشت. ورود و خروج به صندلی های ردیف سوم کمی دشوار است، اما ابعاد آن ها برای نشستن سرنشینان بزرگ‌سال، مناسب و کافی به نظر می رسد. ریویان R1S بدون خواباندن صندلی‌ های ردیف سوم، فضای بار قابل‌توجه ۵۰۰ لیتری را ارائه می‌ دهد، ضمن این که، از فضای بار ۳۴۰ لیتری صندوق جلو هم نباید غافل شد.

البته R1S بی نقص هم نیست؛ به طور مثال، اتکای بیش از حد به تنظیمات لمسی گاهی می‌ تواند آزاردهنده باشد، چراکه حتا کارهای پیش پا افتاده ای نظیر تنظیم دریچه‌ های تهویه جلو هم از طریق نمایشگر مرکزی صورت می پذیرد. همچنین سقف شیشه‌ ای خودرو فاقد کاور و یا قابلیت مات شدن الکتروکرومیک است که این امر در زمانی که خودرو در هوای گرم در حال حرکت است، هم موجب آزار سرنشینان می شود و هم عملکرد سیستم تهویه را با مشکل مواجه می سازد.

در لکسوس اما ترکیبات جالبی را می بینیم؛ ترکیب چوب و چرم و طرح سنتی با کلاستر دیجیتال، ترکیب تعداد زیادی کلیدهای فیزیکی با دو نمایشگر دیجیتالی و کنترلرهای لمسی و…

لکسوس برای LX دو نمایشگر لمسی را به کار گرفته است که پایینی برای سیستم تهویه و حالت‌ های آفرودی است و بالایی یک نمایشگر برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو همراه با سیستم های اندروید اتو و اپل کارپلی است. در مورد لکسوس LX باید گفت این خودرو ممکن است پرچم‌ دار شاسی‌ بلندهای لکسوس باشد، اما به‌ هیچ‌ وجه نمی تواند نسخه شاسی بلندِ سدان لوکس و مجلل LS به حساب آید.

دسترسی به صندلی‌های ردیف سوم LX600 از ریویان راحت تر صورت می گیرد، اما فضای ردیف سوم کوچک است و صندلی ها نیز اصلاً راحت نیستند. لکسوس LX600 هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی تنها ۳۱۰ لیتر فضای بار ارائه می دهد، هر چند که در صورت خواباندن صندلی‌ های ردیف سوم، فضای بار آن حدوداً با R1S  برابر می شود.

قیمت لکسوس LX و ریویان R1S
این دو خودرو در بحث قیمت نیز در یک سطح قرار دارند. قیمت LX600s سه ردیفه از ۹۶,۳۴۵ دلار شروع می شود (قیمت نمونه های دو ردیفه از ۸۸,۲۴۵ دلار آغاز می شود) که این رقم در تیپ لاکچری فول آپشن، که در این تست حضور داشت، به ۱۰۶,۹۴۰ دلار می رسد. قیمت R1S اما قدری نسبت به لکسوس پایین تر است. قیمت ریویان R1S لانچ ادیشن از ۹۱,۵۰۰ دلار شروع می‌شود، اما قیمت نمونه حاضر در این تست ۹۶ هزار دلار است.

نتیجه نهایی
در ابتدای این مقایسه همگی می پنداشتیم که شاهد رقابت نزدیک و پایاپایی باشیم، اما این طور نبود. اگر چه نسل جدید LX به دلیل قابلیت های آفرودی و همچنین کیفیت مثال زدنی لکسوس آمار فروش خوبی داشته است و خواهد داشت، اما در میان هجوم رقبای تازه‌ واردی مانند ریویان و تولد نسل جدید رنجروور، باید اذعان کرد لکسوس با نسل جدید LX قدری محافظه‌ کارانه و در واقع در فضای امن خود عمل کرده و گام برداشته است. در واقع، در خودروهای رقیب LX می‌توان توانایی‌ های آفرود مشابه یا حتا بیش تر، لذت رانندگی بهتر روی جاده و کابین هماهنگ تری را پیدا کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره