افکارنيوز/ در شرايطي که آخرين آمارهاي منتشره از گمرک، نشان از رشد ورود خودروهاي خارجي به کشور دارد، گويا بازار اين خودروها تا حدي اشباع شده و خريد و فروش به شدت افت کرده است.
اوضاع به شکلي است که حتي برخي نمايشگاهداران، رو بهفروش چکي و قسطي خودروهاي خارجي آوردهاند و در اين بين ميتوان خودروهاي لوکسي مانند بيامو و تويوتا را نيز مشاهده کرد.
آنطور که فعالان بازار ميگويند، اندک واردکنندگان محصولات خود را بهصورت اقساطي بهفروش ميرسانند و نمايشگاهداران و نمايندگيهايي نيز که خودروهاي خارجي را از آنها (واردکنندهها) خريدهاند، از روشهاي فروش چکي و قسطي استفاده ميکنند.
به اعتقاد کارشناسان، بازار خودروهاي خارجي تا حدي اشباع شده و از همين رو نمايشگاهداران براي فروش اين خودروها روش اقساطي را به کار بستهاند و حتي در مواردي ۶۰ درصد قيمت خودرو را قسطي کردهاند. با توجه به آنکه بخش بسيار محدود و خاصي از جامعه، مشتري خودروهاي خارجي است و معمولا هم اين نوع خودروها روي دست نمايشگاهداران نميمانند، خيلي کم پيش ميآيد خودروهاي خارجي بهصورت قسطي بهفروش برسند، اما حالا اين اتفاق به دليل اشباع بازار، رخ داده است.
کارشناسان بر اين باورند که رشد واردات خودرو به کشور، عرضه را بيشتر از تقاضا کرده و از همين رو است که بازار خودروهاي خارجي به حد اشباع رسيده است؛ اين در حالي است که بهنظر ميرسد با توجه به قوانين جديد مربوط به واردات خودرو، احتمال کاهش واردات در ماههاي آينده وجود دارد.
تا پيش از اين، واردکنندگان ميتوانستند بدون اسقاط خودروهاي فرسوده و تنها با واريز وجه آن به حساب سازمان مديريت حملونقل و مصرف سوخت، مجوز واردات را دريافت کنند، اما با توجه به قوانين جديد، آنها پس از از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده، مجوز لازم را براي انجام واردات، دريافت خواهند کرد.
اما نگاهي بيندازيم به بازار خودروهاي وارداتي و ببينيم اوضاع قيمتي آنها در چه حال است. به گفته فعالان بازار، با وجود آنکه برخي خودروهاي وارداتي طي هفتههاي اخير با افت قيمت روبهرو شدهاند، در کل ميتوان به ثبات قيمت در بازار وارداتيها اشاره کرد؛ زيرا بيشتر خودروها تغيير قيمتي را تجربه نکردهاند.
آنطور که خبر ميرسد، هماکنون هيونداي سوناتا با افتي پنج ميليوني، قيمتي برابر با ۱۴۰ ميليون تومان دارد، اما هيونداي آزرا روزهاي با ثباتي را پشت سر گذاشته و در حال حاضر ۲۱۰ ميليون تومان بهفروش ميرسد.
هيونداي در مدل النترا، اما دو ميليون تومان کاهش قيمت را به خود ديده و هماکنون ۱۱۲ ميليون تومان خريد و فروش ميشود. در بين ديگر مدلهاي هيونداي، مدل IX۵۵ قيمتي برابر با ۲۳۸ ميليون تومان داشته و IX۳۵ هم ۱۴۷ ميليون تومان بهفروش ميرود. همچنين سانتافه و i۳۰ نيز به ترتيب ۱۹۵ و ۱۰۵ ميليون تومان قيمت دارند و اين از ثبات قيمت آنها حکايت دارد.
از سويي اما خبر ميرسد که کيا اسپورتيج با قيمتي معادل ۱۴۹ ميليون تومان بهفروش ميرسد و اپتيما و سراتو نيز به ترتيب قيمتي برابر ۱۴۷ و ۱۱۷ ميليون تومان را دارا هستند.
در بين محصولات تويوتا نيز کرولا ۱۲۸ ميليون تومان بهفروش ميرسد و اوريون هم ۲۱۰ ميليون تومان قيمت دارد. تويوتا R۴ هم که افتي دو ميليوني داشته، در حال حاضر ۲۰۲ ميليون تومان بهفروش ميرود.
ثبات خودروهاي داخلي
اما به بازار خودروهاي داخلي برويم و ببينيم قيمت آنها به چه شکل بوده است.
آنطور که نمايشگاهداران خودرو پايتخت ميگويند، در حال حاضر مگان قيمتي برابر با ۱۰۲ ميليون تومان دارد و اين موضوع از تثبيت قيمت آن حکايت ميکند. اين ميهمان فرانسوي، طي سالجاري توليد بسيار اندکي داشته و يکي از دلايل قيمت بالاي آن نيز به همين موضوع مربوط ميشود.
مگان تا همين دو سال پيش قيمتي حول و حوش ۴۰ ميليون تومان داشت و تيراژش نيز مناسب بود، اما حالا قيمت آن بيش از ۲.۵ برابر شده است. از مگان که بگذريم، هموطنش تندر-۹۰ نيز روزهاي گراني را در بازار خودرو ميگذراند، هرچند توليدش طي سالجاري به بدي مگان نبوده است.
به گفته فعالان بازار، تندر-۹۰ مدل E۲ ايران خودرو در حال حاضر ۳۸ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان قيمت دارد و مدل پارس خودرويياش نيز ۳۹ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان خريد و فروش ميشود. تندر مدل E۱ هم ۳۵ ميليون تومان قيمت دارد که اين موضوع از تثبيت آن حکايت ميکند.
فعالان بازار در مورد تيبا نيز ميگويند که اين خودرو با افتي ۲۰۰ هزار توماني، در حال حاضر ۲۳ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان بهفروش ميرسد.
همچنين سوزوکي گرندويتارا که ظاهرا توليدي در سالجاري نداشته، اگر در بازار گير بيايد، قيمتي برابر با ۱۳۸ميليون تومان در مدل اتومات خود خواهد داشت. نيسان تيانا هم ۱۵۴ ميليون تومان بهفروش ميرسد که تغيير خاصي نداشته است. از بازار پژو ۲۰۶ تيپ ۵ هم خبر ميرسد که اين محصول با توجه به تثبيت قيمتش، ۳۷ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان خريدوفروش ميشود و مدل صندوقدار و V۸ آن نيز قيمتي برابر با ۳۸ ميليون تومان را دارا است.
در بين ديگر مدلهاي پژو، هماکنون پژو ۴۰۵ با قيمتي برابر با ۲۸ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان بهفروش ميرسد و سمند مدل LX نيز ۳۰ ميليون تومان قيمت دارد. پژو پارس سال نيز هماکنون با قيمتي معادل ۳۸ ميليون تومان به دست مشتريان ميرسد.
از پارس که بگذريم، رانا هم روزهاي گراني را در بازار سپري ميکند، بهنحويکه قيمت آن هماکنون به ۳۳ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان رسيده است.
در بين پرايدها نيز مدل ۱۳۱ قيمتي برابر با ۱۹ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان دارد و اين در حالي است که قيمت اين خودرو در نمايندگيها بيش از ۲۰ ميليون تومان است.
پرايد در مدل ۱۳۲ و مجهز به يورو۴ خود نيز ۱۹ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان بهفروش ميرسد. پرايد ۱۱۱ نيز که گرانترين عضو خانواده پرايد به شمار ميرود، قيمتي برابر با ۲۰ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان را دارا است.