نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

نسل جدید پژو پارس با پلتفرم تارا و برند ایران خودرو می‌آید

منبع
چرخان
بروزرسانی
نسل جدید پژو پارس با پلتفرم تارا و برند ایران خودرو می‌آید

چرخان/ روز سه شنبه بود که گروه صنعتی ایران خودرو طی مراسمی در مرکز تحقیق و توسعه‌اش، از محصول جدید TF21 رونمایی کرد. خودرویی که نسخه رانینگ آن قرار است تا با تیپ‌ها و موتورهای مختلف از نیمه دوم سال آینده وارد بازار شود.

اما قبل از رونمایی رسمی، برخی مسئولان ایران خودرو به برنامه‌های این خودروساز پرداختند. برنامه‌هایی که شامل حذف برخی محصولات فعلی و جایگزین نمودن محصولات جدید بجای آن‌ها بود.

پژو پارس یا نیو پارس
پژو پارس خودروییست که طی دو دهه اخیر همواره محبوب مشتریان ایرانی بوده است. در دوره‌ای که از کیفیت بالا بهره‌مند بود و به نوعی پرچمدار محصولات ایران خودرو محسوب می‌شد، مصرف‌کنندگان همواره از داشتن و مصرف این خودرو لذت می‌بردند. اما در سال‌های اخیر بواسطه قرار گرفتن پژو پارس در رده خودروهای اقتصادی، شاهد آن هستیم که دیگر کیفیت قبلی را نداشته و بجای مصرف کنندگان، دلالان و برخی سودجویان از خرید و فروش آن لذت می‌برند؛ زیرا قیمت بازار آن، حدود دو برابر قیمت کارخانه‌اش است. از نکات تاسف‌آور این است که بدلیل برخی جو سازی‌های دروغین و ساختگی، قیمت فول‌ترین نسخه پرشیا حتی از تارا دنده‌ای هم فراتر رفته است!

اما همان خاطرات خوشی که پژو پارس در دهه‌های قبلی به مصرف کنندگانش القا کرد، سبب شده تا ایران خودرو برنامه طراحی نسل جدید آن را داشته باشد.

در نشستی که قبل از رونمایی TF21 برگزار شد، ایران خودرو به صورت بسیار مختصر به برنامه‌های آتی خود پرداخت. یکی از این برنامه‌ها که در ستون مشترک با پلتفرم تارا معرفی شد، نیو پارس یا همان پارس جدید است.


برنامه توسعه محصولات ایران خودرو
 
براساس تصویر فوق، می‌توان فهمید که پروژه پارس جدید در ستون مربوط به پلتفرم IKP1 و در بین خانواده تارا قرار گرفته است. این مورد می‌تواند به آن معنی باشد که احتمالا نسل جدید پارس براساس پلتفرم PF1 و مشترک با تارا بوده و برخی اشکالات در طراحی تارا، در نسل جدید پارس توسط تیم طراحی جدید اصلاح شود. همچنین در نسل جدید پارس، به احتمال زیاد بجای لوگوی پژو از لوگوی برند ملی ایران خودرو استفاده خواهد شد.

باتوجه به روندها، می‌توان فهمید که خود مدیران ایران خودرو هم از طراحی تارا رضایت زیادی ندارند و این ارث ایراددار تیم مدیریت قبلی، قرار است تا در دوره جدید مدیریتی و آن هم در نسل جدید پارس اصلاح شود. البته باتوجه به هزینه‌های صرف شده در طراحی تارا، قاعدتا نمی‌توان در همین ابتدای کار انتظار فیس لیفت عمیقی از ایران خودرو را داشته باشیم. لذا قرار است تارا در تیپ‌های V3 و V4 با تغییرات اندک در طراحی و افزایش امکانات رفاهی به بازار عرضه شود.


عکس تزئینی و مفهومی از نسل جدید پارس بر مبنای تارا
 
متاسفانه از اشتباهات گروه صنعتی ایران خودرو در زمان تصدی فرشاد مقیمی، جفت و جور شدن بسیار سریع خودروی تارا در امر طراحی بود. البته در آن زمان، شایعه شده بود که مباحث سیاسی باعث شده تا وزرات صمت، فشارهایی را برای تولید خودروهای جدید توسط سایپا و ایران خودرو وارد نماید. زیرا عملا خودرویی با پلتفرم جدید و با برند ملی، در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی (8 سال) به بازار عرضه نشده و تنها دو خودروساز بزرگ مملکتمان، اقدام به فیس لیفت محصولاتشان نمودند!

همین شد که با روی کار آمدن فرشاد مقیمی و تصمیم بر عرضه برخی محصولات با نشان و برند ملی، خودروی زیبایی چون پژو 301 فاز دو به خودرویی با طراحی ناموزون تارا تبدیل شود. البته گویا مقیمی در اواخر دوره ریاست خود، بر این موضوع واقف گردیده و در برهه‌ای عنوان کرد که قرار است نسخه‌ای از تارا در سال 1401 با تغییراتی در ظاهر وارد بازار شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره