نماد آخرین خبر

ماشین شناس/ بررسی دوج دورانگو R/T مدل ۲۰۱۴

منبع
پدال
بروزرسانی
پدال/ ارتقاي طراحي براي مدل ۲۰۱۴، فضاي بزرگ در داخل کابين، پيشرانه سرسخت همي (Hemi V8) تکنولوژي‌هاي ساده و مفيد، طراحي ارگونوميک مناسب و شاسي چابک مبتني بر سيستم ديفرانسيل عقب، همگي از دلايلي هستند که مي‌توانند مشتريان را به طرف دورانگو جذب کنند. در کلاس خودروهايي که پُر از ميني‌ون‌ها با ظاهر خودروهاي آفرود است، دوج حسّ متفاوتي ايجاد مي‌کند. با وجود اشتراک پلتفرم با جيپ گرند چروکي، دورانگو بيشتر از آن که يک خودروي آفرود باشد، شرايطي اسپرتي در رانندگي دارد. يک ساختار بسيار سخت که در اين مدل به کار رفته، به اين معني است که سيستم تعليق بيشتر از جبران انحناهاي پيچشي، بر روي تناسب ديناميکي خودرو متمرکز است. اين موضوع در مورد تمام دورانگوها صدق مي‌کند و بهينه‌سازي‌هاي انجام شده براي ضربه‌گيرها و کمک‌فنرها در مدل R/T تست شده، مزيد بر علت شده است. کيفيت سواري از سيستم تعليق صلب دورانگو، تأثير پذيرفته است؛ ولي بيشتر از همه مربوط به پکيج چرخ و تاير ۲۰ اينچي مورد استفاده در مدل R/T است. لازم به ذکر است که محل تست اين خودرو در ايالت ميشيگان امريکا بوده است؛ جايي که جاده‌ها استانداردهاي پاييني دارند. دورانگو در جاده سيستم فرمان آرامش خاصي دارد و براي رانندگي در بزرگراه شرايطي مناسب دارد. ولي در همين حال، مي‌توانست در سرعت‌هاي کم، مانند حرکت در پارکينگ سرعت بيشتري داشته باشد. در هر حال، هر طوري که دورانگو را برانيد، اين خودرو به همان سمتي مي‌رود که شما آن را هدايت مي‌کنيد و فرمان‌پذيري بالايي دارد. وقتي محور جلو هيچ‌گونه وظيفه رانشي نيز نداشته باشد، مشابه شرايطي که در خودروي تست با ديفرانسيل عقب وجود داشت، فرمان حس کنترل بيشتري نيز پيدا مي‌کند. در زير کاپوت، موتور «همي» به همان صورتي است که از آن انتظار مي‌رود؛ قدرتمند و پر سر و صدا. براي مدل ۲۰۱۴، موتور V-8 با ۳۶۰ اسب‌بخار قدرت با سيستم گيربکس اتوماتيک 8HP طرح ZF و ۸ سرعته همراه شده است. اين نوع گيربکس در مدل‌هايي مانند آئودي A8، ب‌ام‌و سري ۲ و بنتلي مولسان به کار رفته است که البته هر کدام از خودروسازان برنامه‌هاي مربوط به خود را براي توسعه آن داشته‌اند. کرايسلر نمونه‌هاي اين گيربکس را تحت ليسانس خود مي‌سازد و دوج نيز صاحب حق نرم‌افزاري آن شده است. در هر حال، عملکرد سيستم گيربکس مناسب است و دنده‌هاي موردنظر را به راحتي پيدا مي‌کند. از ديگر موارد جديد در مدل ۲۰۱۴ از دورانگو، حالت «اکو» در رانندگي است که به صورت پيش‌فرض در ابتدا براي راننده روشن مي‌شود. در اين حالت، واکنش پدال کم مي‌شود و رفتن به دنده بالاتر با سرعت بيشتري صورت مي‌گيرد. ولي برخلاف ديگر برنامه‌ها که محيط زيست را در حالت رانندگي مدّنظر قرار مي‌دهند، حالت اکو در دورانگو شايد بتواند براي استفاده روزمره نيز مورد استفاده قرار گيرد؛ چرا که آن طور که در خودروي تست مشاهده شد، تغييرات اعمال شده قابل‌لمس نيست. در همين حال وقتي اين حالت را در بزرگراه فعال کنيد، مي‌توانيد ببينيد که نشان‌دهنده مصرف سوخت حدود ۵ مايل براي هر گالن افت مي‌کند. در مسافت ۷۰۰ مايلي که دورانگو تست شده، مصرف سوخت ۱۳/۸ ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر از آن مشاهده شده است. مدل اسپورتي دورانگور R/T مانند ساير خودروهاي سري دورانگو از طراحي‌هاي جديد در جلو و عقب بدنه بهره برده است. در اين مدل امکاناتي چون چرخ‌هاي ۲۰ اينچي، چراغ‌هاي جلوي زنون و چراغ‌هاي LED به کار برده شده‌اند. همچنين يک رديف صندلي دوم 60/40 جمع‌شونده به صورت استاندارد در دورانگو وجود دارند. در مدل‌هاي اسپورتي امسال، يک غربيلک فرمان جديد به همراه يک نمايشگر اطلاعات مفيد و با وضوح بالا در بين عقربه‌ها قرار گرفته‌اند. قيمت دورانگو از حدود ۴۰ هزار دلار شروع مي‌شود. اگر فکر مي‌کنيد که اين قيمت بالاست، کافي است نگاهي به قيمت شورولت تاهو يا مرسدس‌بنز کلاس GL بيندازيد. مدل R/T تست نيز با توجه به آپشن‌هاي مورد استفاده، به ميزان ۳۳۸۵ دلار افزايش قيمت داشته است. استفاده از صندلي‌هاي «کپتن» براي رديف وسط (۹۹۵ دلار)، سيستم راهبري Uconnect و راديوي HD(۴۰۰ دلار)، طراحي برجسته چرخ‌ها (۶۹۵ دلار) از جمله امکانات اضافه شده در خودرو تست بوده‌اند. همچنين يک مجموعه تجهيزات ۹۹۵ دلاري استفاده شده که شامل حسگر باران براي برف‌پاک‌کن‌ها، نوربالاي خودکار و سيستم فرمان مورب تلسکوپي هوشمند مي‌شود. بنابراين، دورانگوي تست شده، کاملاً براي استفاده روزمره خانوادگي آماده بوده است. البته خط توليد دورانگو از قيمت‌هاي پايين‌تر از اين شروع مي‌شود. تريم SXT با ديفرانسيل عقب داراي قيمت اوليه ۳۰۹۹۰ دلار است. تريم سيتادل (Citadel) نيز وجود دارد که با تمامي امکانات، قيمتش به بالاي ۵۵ هزار دلار مي‌رسد. اضافه کردن ديفرانسيل چهارچرخ‌متحرک براي مدلي، هزينه‌اي برابر ۲۴۰۰ دلار خواهد داشت. دورانگو اگرچه همچنان ظاهر زمختي دارد، ولي در کلاس خود، يکي از خودروهاي پيشرو محسوب مي‌شود و با فضاي کابين راحت، سواري آرام و دلپذيري را فراهم مي‌کند. مشخصات: نوع خودرو: موتور جلو، ديفرانسيل عقب، ۶ يا ۷ سرنشين، ۵ در واگن. قيمت مدل تست: ۴۳۶۷۵ دلار (قيمت پايه: ۴۰۲۹۰ دلار) نوع موتور: pushrod 16-valve V-8، بدنه و رويه آلومينيومي، پورت انژکتور سوخت. گنجايش: ۵۶۵۴ سي‌سي. قدرت: ۳۶۰ اسب بخار در ۵۱۵۰ دور در دقيقه. گشتاور: ۵۲۸/۸ نيوتن‌متر در ۴۲۵۰ دور در دقيقه. گيربکس: ۸ سرعته اتوماتيک با قابليت شيفت دستي. ابعاد: فاصله محوري: ۳/۰۴ متر. طول ماشين: ۵/۱۱ متر. عرض: ۲/۱۷ متر. ارتفاع: ۱/۸ متر. وزن کلي: ۲۳۵۹ کيلوگرم. تست‌هاي سرعت: صفر تا ۹۶/۶ کيلومتر بر ساعت: ۶/۴ ثانيه. صفر تا ۱۶۰/۹ کيلومتر بر ساعت: ۱۶/۹ ثانيه. صفر تا ۱۷۷/۰۳ کيلومتر بر ساعت: ۲۱/۳ ثانيه. استارت در حال حرکت بين ۸ تا ۹۶/۶ کيلومتر بر ساعت: ۷ ثانيه. عبور از يک‌چهارم مايل: ۱۴/۹ ثانيه با سرعت نهايي ۱۵۲/۹ کيلومتر بر ساعت. سرعت نهايي (با محدوديت قانوني) : ۱۹۱/۵ کيلومتر بر ساعت. مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کيلومتر بر ساعت: ۵۵/۴۷ متر. مصرف سوخت: تخمين سازمان حفاظت محيط زيست امريکا: ۱۶/۸ ليتر در شهر و ۱۰/۲ ليتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کيلومتر. مصرف سوخت در تست: ۱۳/۸ ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر.