برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین هابرگزیده
خودرو

خودروی «اطلس» با امکانات جدید رویت شد

منبع
چرخان
بروزرسانی
خودروی «اطلس» با امکانات جدید رویت شد

چرخان/ داستان از تیزرها و کلیپ‌هایی شروع شد که روابط عمومی گروه خودروسازی سایپا از مرکز تحقیق و توسعه منتشر کرد و خبر از تولید محصولی داد که نسخه ارتقاء یافته کوییک محسوب می‌شد.

اطلس که درنهایت نام نسخه فیس لیفت و لوکس‌تر کوییک است، به صورت غیررسمی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی شد.

همانطور که مستحضرید، رونمایی و به نمایش درآوردن نسخه پروتوتایپ و ایراددار محصولات جدید در کشورمان، عادی شده و دیگر مسئله خاصی به شمار نمی‌آید. اما در خودروی اطلس که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به نمایش درآمد، گویا سایپا تصمیم گرفته بود تا آن را با باگ و ایراد کمتری در معرض عموم بگذارد. گرچه که اگر ایرادی هم داشت، نمی‌توان برروی آن موج رسانه‌ای ایجاد کرد؛ زیرا نسخه تجاری سازی شده نبود.

اما در جدیدترین اتفاقات، شاهد این هستیم که یکی از مخاطبین، تصاویری از اولین نمونه‌های مونتاژی سایپا اطلس را ارسال نمود. با مشاهده این نسخه از اطلس، به این نتیجه می‌رسیم که احتمالا برخی امکانات و ویژگی‌ها برای این خودرو قطعی شده است.

نمای خارجی
در سایپا اطلس، شاهد استفاده از چراغ‌های لنزدار (عدسی) هستیم که این مورد را می‌توان اولین ویژگی در محصولات اختصاصی سایپا محسوب کرد. همچنین دی لایت‌ها نیز در ساختار چراغ‌های اصلی قرار گرفته و فضای شلوغی را در چراغ‌ها ایجاد کرده است.

اما در نسخه مذکور، سقف خودرو به رنگ مشکی بوده و از همه مهم‌تر، شاهد نصب سانروف هستیم. نصب سانروف در پلتفرم سری X200، می‌تواند تا این خبر را مخابره کند که سقف خودرو نیز مورد بازبینی قرار گرفته و نسبت به قبل، ایمن‌تر شده است.

در ادامه به آینه‌های بغل می‌رسیم. جدا از رنگ متفاوتی که دارد، شاهد این هستیم که طراحی آن با آینه بغل‌های خودروهای سری SP100 یکسان بوده و صرفا قسمت محل نصب آنان تغییر کرده است. البته هنوز از نصب گرمکن در آینه‌ها اطلاعی نداریم؛ متاسفانه این مورد در شاهین‌های تحویلی به مشتریان وجود ندارد.

از جمله تغییرات دیگر در قسمت جانبی و بغل خودرو، می‌توان به پلاستیک تزئینی روی گلگیر اشاره کرد که قبلا در کوییک، محل نصب چراغ‌های کوچک راهنما بود. رکاب پلاستیکی را نیز در اطلس می‌بینیم.

اما در قسمت عقب خودرو، با اینکه طراحی چراغ‌های اصلی و درب صندوق مناسب است؛ ولی به نظر می‌رسد که محل نصب چراغ‌های مه‌شکن اگر در قسمت بالاتری نصب و طراحی می‌شد، خروجی بسیار بهتری را نسبت به نسخه موجود داشت. در همینجا هم لازم است تا اشاره شود که همچنان سایز و عرض تایرها کوچک به نظر می‌رسد و نمای جالبی را رقم نزده است. این انتقاد به تمامی محصولات اختصاصی سایپا از جمله شاهین نیز وارد است.

در قسمت عقب، خوشبختانه شاهد رقم خوردن خلاقیت‌هایی هستیم. از جمله اسپویلر که همرنگ سقف شده و رنگ متفاوتی نسبت به رنگ غالب بدنه دارد. آنتن کوسه‌ای و دوربین عقب نیز از ویژگی‌های جدید اطلس است.

یکی از نکات مثبت اطلس، استفاده از سنسورهای هشدار موانع بدون فریم در سپر عقب است. شاید ویژگی خاصی نباشد؛ اما توجه کنید که این مورد در خودرو میلیاردی چون فونیکس آریزو6 پرو رعایت نشده است!

اما بهتر است به این نکته اشاره شود که متاسفانه هنوز در بسیاری از خودروهای داخلیمان، شاهد استفاده از برف پاک‌کن‌هایی با طراحی قدیمی هستیم و خبری از برف پاک‌کن‌های اصطلاحا ژله‌ای و هیبریدی نیست. در اطلس، با اینکه در قسمت عقب خودرو از نسخه بهتری استفاده شده؛ اما در قسمت جلو، همچنان برف پاک‌کن‌ها از مدل‌های قدیمی تبعیت می‌کنند.

نمای داخلی
درنهایت، به قسمت داخلی و کابین اطلس می‌رسیم؛ قسمتی که حاکی از نکات مهم و بسیار خوبیست. البته قبل از پرداختن به آن ویژگی‌ها، بهتر است تا به تریم و طراحی جدید داشبورد بپردازیم.
همانطور که از تصویر مشاهده می‌کنید، طراحی داشبورد و کابین سایپا اطلس نسبت به کوییک به کلی تغییر کرده و طراحی مشابهی نسبت به کابین محصولات رنو-داچیا پیدا کرده است.

تریم رنگی استفاده شده در کابین و داشبورد اطلس، مشکی-کرمی است. با اینکه استفاده سایپا از این رنگ‌ها اقدام مثبتی است؛ اما دیگر دستش به کم نیامده و قسمت پایینی که باید مشکی رنگ می‌بود نیز به رنگ کرم درآمده است. درصورتی که قسمت پایین داشبورد، رنگ مشکی پیدا می‌کرد، علاوه بر اینکه با سایر قسمت‌های کابین متناسب می‌شد، زمانی هم که پا با آنها برخورد می‌کرد، کثیفی کمتر مشخص می‌بود.

در همین حال که با داشبورد و رودرهای مشکی-کرم مواجه هستیم، ناگهان صندلی‌های چرمی-پارچه ای که ترفند مورد استفاده ایران خودرو است، به رنگ مشکی- طوسی تغییر کرده است! واقعا چه اتفاقی می‌افتاد تا آن قسمت پارچه‌ای، رنگی مشکی داشت؟!

در پشت فرمان هم شاهد استفاده آز کلاسترهای مشابه به طراحی محصولات بی ام و و چه بسا ام وی ام ایکس22 روبرو هستیم. از نکات مثبت دیگر، استفاده از دسته راهنما و برف پاک‌کن‌های شاهین در اطلس هستیم. این مورد یعنی علاوه بر اینکه طراحی بروزی پیدا کرده، می‌توان به معنای افزوده شدن سنسور نور نیز باشد. البته قبلا گفته می‌شد تا سنسور باران نیز قرار است نصب شود؛ گرچه که فعلا از نصب آن اطلاعی نداریم.

اما سایر قسمت‌ها را خودتان ارزیابی کنید و دیگر وقت آن است تا به سامانه کنترل پایداری اشاره کنیم. هنوز اطلاعی از نصب سامانه کنترل پایداری در نسخه‌های قابل تحویل به مشتریان، نداریم؛ اما قبلا وعده آن را مقامات سایپا داده بودند و در نسخه مذکور نیز دکمه فعال/غیرفعال‌سازی آن قابل مشاهده است.

درصورت نصب این سامانه، ایمنی اطلس چند پله‌ای بالاتر از کوییک و پژو 207 و 206 قرار می‌گیرد. در نسخه موجود در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، رادار نقطه کور نیز مشاهده می‌شد؛ اما دکمه فعالسازی آن در نسخه موجود در تصاویر فوق وجود ندارد.

مشخصات سایپا اطلس
تیپ فول سایپا اطلس به امکانات جدیدی چون سانروف، صندلی راننده با تنظیمات برقی زوایا همراه با گرمکن، رادار نقطه کور (BSD)، آنتن کوسه‌ای، سنسور نور (احتمال نصب سنسور باران نیز وجود دارد)، آینه‌های تاشو برقی همراه با گرمکن و… مجهز شده‌ است.

سایپا اطلس به سری ارتقاء یافته موتور M15 یعنی M15 GSI مجهز خواهد شد که تغییراتی در بخش‌هایی چون سرسیلندر، هدرز و… داشته و سیستم هایی نظیر دریچه گاز برقی، سامانه زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌ها و… نیز به این موتور افزوده شده است. اما هم‌چنان این موتور 8 سوپاپه بوده و درکل توانایی تولید بین 89 اسب بخار، قدرت و 135 نیوتن متر، گشتاور را دارد. این موتور با اینکه مشخصات بالایی در روی کاغذ ندارد؛ اما باتوجه به وزن خودروهای سری X200، عملکرد خوبی را در عمل از خود نشان داده است.

در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی به جز موارد گفته شد، به نظر می‌رسد مواردی مانند فرمان کمکی برقی، چراغ‌های روز، مانیتور لمسی 7 اینچی به همراه دوربین دید عقب، سیستم کروزکنترل (در نسخه اتوماتیک)، تهویه مطبوع الکتریکی، فرمان D-CUT با غربلیک چرمی، دو ایربگ ایمنی، اتصال هوشمند خودرو، سنسورهای هشدار دهنده موانع در عقب خودرو، رینگ‌های آلومینیومی، سیستم GSI، سیستم TPMS و… را داشته باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره