پدال/ هزینه خرید خودروهای کلاسیک و خاص بسیار بالا است اما موستانگ شلبی که متعلق به شخص کارول شلبی باشد چقدر قیمت خواهد داشت؟!

خرید خودروهای مهم در تاریخ صنعت خودرو برای بسیاری از متمولان و کلکسیون‌داران عملی وسوسه‌کننده به‌شمار می‌رود که اتفاقا هزینه بسیاری هم دارد. در ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی، شخصی در حراج «مکیوم» مبلغ ۵.۹۴ میلیون دلار را برای خرید یک دستگاه کبرا ۴۲۷ پرداخته بود. این کبرای به‌خصوص پیشتر در تملک شخص «کارول شلبی» قرار داشته است.

در فروش ماه ژانویه سال جاری میلادی حراج یادشده در ایالت فلوریدا، یک فورد موستانگ GT500 مدل ۱۹۶۹ برای فروش قرار داده شده بود. این خودرو به یک پوزه درازتر از حد معمول، کاپوت فایبرگلاس مجهز به سه خروجی هوا موسوم‌ به «ناکا» و خروجی اگزوز رو به بالا تجهیز شده بود. به‌این‌ترتیب، این موستانگ شلبی ۶۹ در مقایسه با خودروهای خود فورد تفاوت‌‌های ظاهری مشهودی داشت.

این خودرو آخرین تلاش مجموعه‌های یادشده برای تولید موستانگ‌های شلبی بود. فورد و شلبی در اواسط سال ۱۹۶۹ به‌منظور تولید چند خودروی دیگر در دهه ۷۰ ملادی با یکدیگر همکاری کردند. مدل پایه موستانگ‌های GT350 با یک موتور ۵.۸ لیتری V8 روانه بازار می‌شدند که با محاسبات روز، توان تولید ۲۹۰ اسب بخار قدرت را داشتند (این رقم با فناوری امروز برابر ۲۵۰ اسب بخار است). پیشرفته‌ترین نسخه این مدل نیز به یک موتور ۷ لیتری با قدرت ۳۳۵ اسب بخار مجهز شد.

شلبی به خریدارانش امکان انتخاب دو جعبه‌دنده چهار سرعتی دستی و سه سرعتی خودکار داده بود. خودروی خود کارول شلبی یک نمونه خودکار است. شلبی مالک اولیه خودروی یادشده نبود بلکه بعد از چندبار دست‌به‌دست شدن، آن را خریداری کرد.

حراج اخیر مکیوم قیمت پیشنهادی برای آغاز مزایده این شلبی را اعلام نکرده است اما با کمی جست‌وجو در اینترنت می‌بینیم که مدل‌های مشابه در حراج «دنیل اشمیتز اندکو» با قیمت ۲۰۰ هزار دلار به فروش رفته‌اند. قطعا این مبلغ همچنان برای یک خودرو زیاد محسوب می‌شود اما نسبت‌به هزینه‌ای که در ابتدای مطلب از ان یاد کردیم حقیقتا مناسب و مقرون‌به‌صرفه به شمار می‌رود. نظر شما درباره موستانگ شلبی چیست؟ آیا پرداخت چنین مبلغی برای این خودرو توجیه دارد؟!

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar