تست فنی وانت «آریسان 2» با مجموع 800 کیلوگرم بار
خودرو بانک/ وانت آریسان 2 محصول گروه صنعتی ایران خودرو تابستان امسال رونمایی و در ماه آذر با قیمت 285 میلیون تومان برای فروش عرضه شد. این وانت شهری که ارتقا یافته نسخه اولیه آن است با تغییر در پیشرانه و مشخصات فنی به عنوان یک محصول جدید حالا بازدهی بهتری دارد.
گروه صنعتی ایران خودرو طی رویدادی که عصر دیروز برگزار گردید، از خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو دعوت بعمل آورد تا عملکرد این محصول جدید تجاری سبک یعنی آریسان 2 را با بار 650 کیلوگرمی در فضای عقب تجربه نمایند. بنا بر اعلام مسئولان ایران خودرو، یک دستکاه وانت آریسان 2 به صورت آزمایشی برای تست عملکرد طولانی مدت با 650 کیلوگرم بار بلوک سیمانی و 2 سرنشین که مجموعا وزن ناخالص آن حدود 800 کیلوگرم است، چند هزار کیلومتر را در مسیرهای مختلف طی نموده است. حالا خودرو وانت آریسان 2 ذکر شده در مجموعه آبشار در اختیار خبرنگاران و افراد متخصص این حوزه قرار داده شده است تا به بررسی این خودرو و عملکرد این خودرو با بار 800 کیلوگرمی بعد از این تست بلندمدت بپردازند.
خودرو آریسان 2 مورد تست با توجه به ساختار جعبه دنده و پیشرانه اصلاح شده، در شروع حرکت عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشت. این وانت در آغاز حرکت در شیب تند نیز از وضعیت مناسبی برخوردار است و به نقل از کارشناسان ایران خودرو ماشین آریسان 2 با همین ظرفیت بار تا شیب 24 درجه نیز عملکرد خوبی را ارائه میکند.
بیشترین توان حرکت در سربالایی و اصطلاح شیبروی آریسان 2 در دنده یک در دسترس راننده است و به دلیل ضریب دنده 2 توان حرکت در سربالایی با سرعت مطمئنه و با وجود حداکثر بار وانت، وجود نداد.در بخش عملکرد سیستم ترمز و قابلیت ترمزگیری آریسان 2 در شیب معکوس و رو به پایین و همچنین سطح صاف وضعیت تقریبا خوب و امیدوارکنندهای را به نمایش گذاشت.به دلیل تغییر ساختار دیفرانسیل و انتقال محور محرک از بخش عقب به جلو، کم فرمانی مشاهده میشود که به دلیل ماهیت خودرو است.
تغییرات فنی آریسان 2
پیشرانه قبلی XU7 جای خود را به نسخه بهبودیافته XU7P داده است. این پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ که با طیف گستردهای از محصولات ایران خودرو مانند پژو پارس سال سفارشی مشترک است از لحاظ توان تولیدی با نسخه قبلی تفاوت نداشته و توان تولید ۹۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر داراست. این پیشرانه گواهی استاندارد آلایندگی یورو 5 را دریافت کرده است. تغییرات انجام شده در این پیشرانه به بازدهی بهتر پیشرانه، کاهش مصرف سوخت و تا حدودی کاهش استهلاک آن کمک میکند. از دیگر این آریسان 2 میتوان به تغییر محور محرک از بخش عقب به دیفرانسیل جلو اشاره کرد. باک بنزین آریسان 2 از 55 لیتر به 40 لیتر کاهش پیدا کرده است اما به گفته شرکت سازنده به دلیل کاهش قابل لمس مصرف سوخت در آریسان 2 این خودرو توان طی کردن مصافتی بیشتری را داراست. مخرن گاز نسخه گازسوز آریسان 2 به زیر محفظه بار و پشت فضای کابین سرنشینان منتقل شده و ظرفیت 70 لیتری به 75 لیتر ارتقا پیدا کرده است. ضرایب دنده در وانت آریسان 2 نیز ارتقا یافته است که به عملکرد بهتر خودرو در شیب کمک میکند.
در مجموعه آریسان 2 نسبت به نسخه اولیه تغییرات مثبتی را شاهد بوده است که در عملکرد بهتر آن تاثیرگذار است. بنا به اعلام گروه صنعتی ایران خودرو، در بحث کیفی آریسان ۲ با سه ستاره کیفی تولید خواهد شد. اما در ابتدای عرضه با دو ستاره کیفی به بازار میآید. برای ارتقا ایمنی باک بنزین و زاپاس آریسان 2 به زیر بدنه انتقال پیدا کرده است. ظرفیت حمل نسخه جدید این وانت تا 1 تن افزایش پیدا کرده است.