نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

تفاوت‌های «سراتو» ۲ لیتری ساده و آپشنال

منبع
اسب بخار
بروزرسانی

اسب بخار/ در این محتوا به بررسی سراتو سایپایی و تفاوت های دو تیپ ساده و آپشنال این خودرو و تمام تفاوت های این دو تیپ می پردازیم.

با ورود سراتو سایپایی به بازار، آن هم زمانی که بسیاری از خودروهای وارداتی کیا و هیوندای در حال جولان دادن در مارکت ایران بودند، این خودرو خیلی زود به حاشیه بازار رانده شد و کم تر کسی در حضور نمونه های وارداتی، علاقه ای به خرید سراتو مونتاژی سایپا از خود نشان می داد. با رسیدن به سال ۹۸ و شروع رشد سرسام آور قیمت ها و از طرفی، عدم واردات خودرو در کنار از بین رفتن معاهده برجام، سراتو بار دیگر بر سر زبان ها افتاد و رفته رفته به خودرویی گران بدل شد تا امروز که نمونه های آپشنال آن با اعدادی در محدوده ۲ میلیارد تومان قیمت گذاری و خرید و فروش می شوند و سراتو به یکی از معدود خودروهای محبوب این رنج قیمتی و صد البته غیر چینی مبدل شده است.

این نسل از سراتو

در واقع، کیا سراتو سایپایی نسلی از این خودروست که بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ روی خط تولید کیا موتورز بود و اتفاقاً در بازار ایران هم به صورت وارداتی عرضه شد. سایپا در سال ۹۳ و پس از توافق برجام به سراغ شریک قدیمی خود رفت و در حالی که، نسل سوم سراتو در بازارهای جهانی معرفی شده بود، نسل دوم این خودرو را در نسخه های ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری روی خطوط مونتاژ خود آورد. در سال ۹۶ پس از آن که سایپا متوجه عدم استقبال خریداران از این خودرو به دلایلی نظیر کم آپشن بودن شد، به تولید نمونه های به‌اصطلاح آپشنال این خودرو روی آورد و شاید این سال را بتوان نقطه عطفی برای سراتو سایپایی دانست.


مشخصات فنی سراتو ۲ لیتری آپشنال و ساده

اولین موردی که باید بدانید این است که هر دو نسخه ساده و آپشنال این خودرو مشخصات فنی عیناً یکسانی را دارند و از نظر فنی این دو مدل با هم هیچ تفاوتی ندارند. کیا سراتو ۲ لیتری سایپایی به یک پیشرانه بنزینی با حجم دقیق ۱۹۹۸ سی سی چهار سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها مجهز است. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۵۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۴ نیوتن متر است و یک گیربکس ۶ سرعته AT، وظیفه انتقال قدرت در این خودرو را بر عهده دارد.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو با پیشرانه مذکور، عدد قابل قبول ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است. یکی از نکاتی که این روزها سبب محبوبیت سراتوهای سایپایی چه در نسخه ساده و چه در نمونه آپشنال شده است، همین پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی این خودروست که مانند بیش تر چینی ها از نوع توربوشارژ نیست و خوش‌بختانه دردسرهای نگهداری پیشرانه های توربوشارژ را هم ندارد.

این پیشرانه در طول سالیانی که چه به صورت وارداتی و چه به صورت مونتاژی در ایران حضور داشته است، با بنزین های بی کیفیت داخلی سازگاری مناسبی داشته و هیچ گاه خرابی حادی از آن گزارش نشده است. پیشرانه سراتو که نام جهانی تتا ۲ را با خود به همراه دارد، در خودروهایی همچون هیوندای سوناتا و توسان های ۲ لیتری نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

پیشرانه۱۹۹۸ سی سی
حداکثر قدرت۱۵۶ اسب بخار
حدکثر گشتاور۱۹۴ نیوتن متر
تعداد سیلندر۴ سیلندر
تعداد سوپاپ۱۶ سوپاپ
گیربکس۶ سرعته اتوماتیک
دیفرانسیلجلو
ابعاد۴۵۳۰*۱۷۷۵*۱۴۶۰ میلی متر
فاصله محری۲۵۶۰ میلی متر
مصرف سوخت ترکیبی۷.۱ لیتر در صد کیلومتر

تفاوت‌های ظاهری آپشنال و ساده

سراتو آپشنال و ساده از نظر طراحی ظاهری با یکدیگر تفاوت فاحشی ندارند و عمده تفاوت های آن ها در برخی جزییات قابل رؤیت است. در بخش سقف نمونه آپشنال به سانروف مجهز است، در حالی که، در نمونه های ساده این مورد را مشاهده نمی کنید. دستگیره های جلو در نمونه آپشنال به کلید مشکی رنگی مجهز است که نشان از وجود آپشن ورود بدون کلید در این خودرو دارد. در نمای عقب نسخه های آپشنال به صورت استاندارد سنسور پارک و دروبین عقب قابل رؤیت است که این موارد به خودی خود در نمونه های ساده موجود نیستند مگر این که توسط مالک به صورت افترمارکتی نصب شده باشند.

تفاوت های آپشنی داخل کابین

اولین موردی که با ورود به کابین این دو مدل به چشم‌تان خواهد آمد، استفاده از تریم چرمی در نسخه آپشنال و تریم پارچه ای در نسخه ساده است. نکته حائز اهمیت کیفیت بهتر پارچه نسخه ساده نسبت به چرم مصنوعی نمونه آپشنال است. مورد بعدی عدم وجود مانیتور در نسخه ساده است و پنل مرکزی داشبورد این نمونه به رنگ نقره ای است، حال آن که، در نمونه آپشنال این پنل مشکی رنگ است و مانیتور هم در آن تعبیه شده است‌. دنده پشت فرمان و استارت دکمه ای هم از امکانات دیگری است که در نمونه آپشنال به چشم می آیند. به جز این موارد، چند تفاوت جزئی دیگر هم بین این دو نسخه وجود دارد؛ کیلومتر شمار نمونه آپشنال یک خط قرمز رنگ دارد، دمای آب در کلاستر این خودرو به صورت دیجیتالی نمایش داده می شود و مصرف لحظه ای هم به صورت یک نوار است. موردی که کمی عجیب به نظر می رسد، عدم نمایش دمای آب در نمونه ساده است و صرفاً هنگامی که خودرو جوش بیاورد یک چراغ قرمزرنگ در صفحه کیلومتر آن روشن خواهد شد. هر دو نسخه به امکانات استانداردی همچون کروز کنترل، سنسور نور، سیستم تهویه اتومات و روکش چرمی غربیلک فرمان مجهز هستند.

معایبی که می توان در هر دو نسخه ذکر کرد
سراتو سایپایی در هر دو نسخه ساده و آپشنال به ترمز کاسه ای عقب مجهز است که البته این مورد به جز در بحث داغ کردن ترمز، چندان در زمینه ترمزگیری و توقف خودرو تفاوتی را ایجاد نمی کند. مورد دیگری که می توان به سراتوهای سایپایی خرده گرفت، عدم بهره مندی آن ها از سیستم کنترل پایداری است و در نهایت هم می توان به سواری اندکی خشک و اسپرت این خودرو اشاره کرد.

نکات مثبت سراتو سایپایی
از جمله نکات مثبت سراتوهای سایپایی می توان به کیفیت قابل قبول قطعات و دقت مونتاژ آن ها، استهلاک پایین، توانایی های حرکتی مناسب، کابین جادار، قیمت به نسبت مناسب در بازار نابه‌سامان این روزها و… اشاره کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره