«آریزو 5 اسپرت» یا «ریسپکت پرایم»؟ کدام سدان چینی بهتر است؟
آخرین خودرو/ آریزو 5 اسپرت و ریسپکت پرایم سدانهای چینی و مونتاژی بازار ایران هستند که رقیب مستقیم هم محسوب میشوند.
با اینکه حالا سال ها است که سلیقه بازار به سمت خودروهای شاسی بلند یا کراس اوور رفته اما همچنان بخشی از بازار به دنبال خرید سدان های خانوادگی هستند. دو سدان آریزو 5 اسپرت و ریسپکت پرایم خودروهایی با یک پلتفرم فنی و ویژگی هایی مشترک هستند که در دو شرکت مدیران خودرو و بهمن موتور مونتاژ می شوند. در ادامه بررسی می کنیم که کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد.
مقایسه کمپانی های مادر
آریزو 5 اسپرت نسخه ای جدید از سدان آریزو 5 چری است که مدت ها است در بازار ما با نسخه های مختلف حضور داشته و همواره فروش بالایی برای آن ثبت شده است. چری با سابقه ترین نشان چینی در ایران است و مشتریان خودرو عموما با این برند و محصولاتش آشنایی نسبی دارند. در برابر ریسپکت پرایم همان کوین ژواندو در بازار چین است. نشان کوین که حالا به کایی تغییر نام داده از زیرمجموعه های چری بوده و به همین دلیل است که این دو خودرو اساس فنی یکسان دارند. در نتیجه این بخش از مقایسه، هر دو خودرو عملا اصلیتی از چری دارند و کمپانی مادر آن ها را می توان یکسان در نظر گرفت.
مقایسه ابعاد و طراحی آریزو 5 اسپرت با ریسپکت پرایم
با مقایسه این دو خودرو متوجه نزدیکی ابعاد آن ها به هم می شویم. البته ابعاد ریسپکت پرایم اندکی بیشتر است اما این دو سدان از نظر اندازه بسیار شبیه به هم هستند. بیشتر بودن فاصله محوری در ریسپکت باعث می شود تا فضای کابین اندکی از آریزو 5 اسپرت بیشتر باشد. در جدول زیر می توانید ابعاد این دو خودرو را با هم مقایسه کنید :
نام خودرو | طول | عرض | ارتفاع | فاصله محوری |
آریزو 5 اسپرت | 4،532 | 1،814 | 1،487 | 2،650 |
ریسپکت پرایم | 4،670 | 1،825 | 1،483 | 2،700 |
مقایسه مشخصات فنی آریزو 5 اسپرت با ریسپکت پرایم
در هر دو خودرو پیشرانه 1.5 لیتری چهار سلیندر توربوشارژ با یک کد فنی را داریم که حاصل همکاری چری با AVL اتریش است. در آریزو 5 اسپرت نهایت قدرت 147 اسب بخار (در 5,500 rpm) و نهایت گشتاور 210 نیوتن متر (بین 1,750 تا 4,000 rpm) را داریم. در ریسپکت پرایم به واسطه برخی بروزرسانی های نرم افزاری، نهایت قدرت 154 اسب بخار و نهایت گشتاور 230 نیوتن متر شده و دور های خروجی با آریزو 5 یکسان است. در هر دو خودرو قدرت از طریق جعبه دنده CVT (با 9 دنده مصنوعی و تیپ ترونیک) به چرخ های جلو می رسد. این توضیحات نشان داد که عملا خروجی های فنی قوای محرکه در هر دو خودرو یکسان است و ریسپکت کمی قوی تر عمل می کند پس در این بخش نمی توان برتری را به خودروی خاصی داد.
نکته مهم در مورد تفاوت های فنی در این دو سدان مربوط به سیستم تعلیق می شود. هر دوی این سدان ها در جلو سیستم تعلیق مکفرسون را دارند اما در عقب سیستم تعلیق ریسپکت پرایم مولتی لینک است در حالی که در سیستم تعلیق عقب آریزو 5 اسپرت توییست بیم را داریم. این باعث می شود نرمی در سواری ریسپکت بیشتر باشد و بخصوص سرنشینان عقب ضربات کمتری را در ناهمواری احساس کنند.
کابین و امکانات آریزو 5 اسپرت با ریسپکت پرایم
طراحی کابین تا حد زیادی در هر دو خودرو الگوی ثابتی دارد. در هر دو خودرو فرمان D کات و روکش چرم مصنوعی را در صندلی و رودری ها داریم و رنگ زمینه طراحی مشکی رنگ است. صندلی ها در بهمن ریسپکت پرایم حالت اسپرت دارند که راننده و سرنشین را کمی داخل تر می کشد اما چنین چیزی را در آریزو 5 اسپرت نمی بینیم. همچنین صفحه نمایش مالتی مدیا در ریسپکت بالای دریچه های سیستم تهویه قرار گرفته اما در آریزو 5 اسپرت، صفحه نمایش لمسی پایین خروجی های تهویه قرار دارد. به جز موارد گفته شده تفاوت دیگری در کابین این دو سدان چینی دیده نمی شود و اصل تفاوت ها در امکانات است که به آن می پردازیم.
در هر دو خودرو امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، فرمان کمکی برقی، چراغ های عقب LED، 6 کیسه هوای ده نقطه ای، آینه های جانبی تاشو برقی بهمراه گرم کن، سیستم پایش میزان فشار باد لاستیک (TPMS)، تهویه الکترونیکی دستی، صندلی برقی راننده (6 حالته)، گرم کن صندلی های جلو، رینگ آلومینیومی 17 اینچی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، سانروف، سنسور نور و قابلیت روشن شدن با ریموت را داریم. اما در ریسپکت پرایم چراغ های LED جلو، شارژر وایرلس گوشی همراه، نورپردازی داخلی و جلوآمپر دیجیتال را داریم که این امکانات در ام وی ام آریزو 5 اسپرت دیده نمی شود.
مقایسه قیمت آریزو 5 اسپرت با ریسپکت پرایم
آریزو 5 اسپرت هنوز به بازار نیامده اما قاعدتا قیمتی بالاتر از آریزو 5 توربو معمولی داشته باشد. قیمت ریسپکت پرایم در بازار آزاد امروز در حوالی 1 میلیارد و 300 میلیون تومان است و آریزو 5 اسپرت احتمالا قیمتی پایین تر خواهد داشت. پس عملا قیمت ریسپکت پرایم باز هم بالاتر است. البته سیستم تعلیق متفاوت و داشتن برخی امکانات بیشتر این اختلاف قیمت را توجیه می کند.