هر آنچه از سدان «تارا اتوماتیک V2» باید بدانید
آخرین خودرو/ تارا اتوماتیک V2 یک سدان اتوماتیک است که در کلاس فنی C یا همان C پلاس تولید می شود. این خودرو پلتفرم مشترکی با پژو 301 دارد و به عنوان نمونه ایرانیزه این سدان فرانسوی در ایران خودرو به تولید رسیده است.
معرفی اولیه تارا
تارا یک سدان ملی کلاس C یا همان C پلاس است. این خودرو بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ و PF1 گروه PSA طراحی شده و نمونه ایرانیزه ۳۰۱ به حساب می آید. تارا ابتدا با تیپ V1 دنده دستی به بازار آمد و پس از آن نسخه V2 اتوماتیک آن هم به فروش رسید. تارا دنده ای V3، تارا دنده ای V1 پلاس و تارا اتوماتیک V4 تیپ های دیگر این سدان ملی هستند که بزودی وارد خط تولید ایران خودرو می شوند.
مشخصات فنی تارا اتوماتیک V2
تارا اتوماتیک V2 به پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 پلاس مجهز است. این پیشرانه که به فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی مجهز است، ۱۱۳ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی DAE توان را به چرخ های جلوی این خودرو می رساند. وزن خالص این خودرو هزار و ۲۶۰ کیلوگرم اعلام می شود و مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۲۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است.
برند | ایران خودرو |
مدل | تارا اتوماتیک V2 |
کلاس بدنه | سدان |
سال تولید | ۱۴۰۱ |
حجم موتور | ۱۵۹۸ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی |
قدرت | ۱۱۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۴ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۴.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | تویست بیم |
طول | ۴۵۱۹ میلی متر |
عرض | ۱۹۵۳ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۶۶ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۶۵۲ میلی متر |
وزن | ۱۲۶۸ کیوگرم |
حجم باک | ۵۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۲۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۰۵/۵۰R16 |
برند نشان مادر | ایران خودرو |
کشور سازنده | ایران |
امکانات ایمنی | چهار کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
امکانات رفاهی | شیشه های عقب دودی - آینه های تاشو برقی - استارت دکمه ای - سانروف - رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی - سنسور نور - سنسور باران - چراغ روشنایی روز - حالت اسپرت و برفی جعبه دنده - زیر آرنجی جلو - تریم داخلی چرم و پارچه - تهویه الکتریکی دستی - فرمان کمکی برقی - کروز کنترل - محدودکننده سرعت - نمایشگر لمسی - اندروید اتو - اپل کار پلی - سنسور پایش باد تایرها - سنسور پارک و دوربین دنده عقب - صندلی راننده چهار جهته برقی و دو جهته دستی - صندلی شاگرد دو جهته برقی و دو جهته دستی |
مزایا و معایب تارا اتوماتیک V2
مزایا | مصرف سوخت مناسب - کابین جادار - سواری به نسبت نرم - وجود سیستم کنترل پایداری الکتریکی - جعبه دنده AT - ترمزهای خوب |
معایب | مونتاژ نه چندان قوی - سیستم تهویه نه چندان قوی - شتاب ضعیف - ایرادهای الکتریکی و فنی گزارش شده |
امکانات رفاهی و ایمنی تارا اتوماتیک وی ۲
تارا اتوماتیک در بحث امکانات رفاهی و ایمنی در جایگاه قابل قبولی قرار دارد. این خودرو به چهار کیسه هوا، صندلی برقی چهار جهته راننده و دو حالته برقی شاگرد، تهویه الکتریکی دستی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، تریم داخلی چرم و پارچه، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، اندروید اتو، اپل کارپلی، حالت اسپرت و برفی جعبه دنده، سنسور پایش باد تایرها، استارت دکمه ای، سانروف، آینه های تاشو برقی، شیشه های عقب دودی، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور نور، سنسور باران، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، چراغ روشنایی روز، زیر آرنجی جلو و… مجهز است.
نبود سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی تمام برقی راننده و شاگرد، زیر آرنجی عقب و… از جمله نقدهایی است که به بحث امکانات رفاهی تارا V2 عنوان می شود.
آلبوم تصاویر تارا اتوماتیک V2