شاسی بلند «فیدلیتی پرستیژ» را بهتر بشناسیم
آخرین خودرو/ فیدلیتی پرستیژ کراس اووری از بهمن موتور است که به عنوان تیپ میانی از مدل فیدلیتی بالاتر از نسخه پرایم قرار می گیرد. خودرویی که طراحی و مشخصات فنی قابل قبولی را ارائه می دهد.
درباره فیدلیتی پرستیژ
این کراس اوور در واقع همان جتور X70 پلاس است که در ایران بصورت ریبج شده و تحت عنوان فیدلیتی پرستیژ توسط بهمن موتور عرضه می شود. این نسخه از جتور X70 فول ترین نسخه از این مدل جتور است که پلتفرم و اساس فنی با X70 معمولی یا همان فیدلیتی پرایم دارد. جتور X70 پلاس نخستین بار در سال ۲۰۲۰ و در نمایشگاه پکن رونمایی شد و یکی از خودروهای پر فروش نشان جتور محسوب می شود.
جتور نشان خودروسازی چینی است که در سال ۲۰۱۸ و توسط چری تاسیس شد. هدف از تاسیس این نشان تولید کراس اوورهایی با اساس فنی چری اما با طراحی متمایز بود تا این نشان بتواند بازوی خوبی برای فروش مجموعه محصولات گروه چری باشد. این خودروساز محصولاتی با پیشرانه برقی و پلاگین هیبرید هم در سبد خود دارد و حتی توسعه محصولات هیدروژنی را هم پیش می برد. در ادامه بررسی دقیق تری از فیدلیتی پرستیژ یا همان جتور X70 پلاس خواهیم داشت.
طراحی و ابعاد بدنه
در قسمت جلوی فیدلیتی پرستیژ چراغ های کشیده و تمام LED را داریم که تا به صورت ابرو طراحی شده اند. جلوپنجره ابعاد نسبتا بزرگی دارد و خطوط و حاشیه کرومی دارد. طرح کرومی را در در کناره های سپر، حاشیه درها و در عقب هم می بینیم که باعث شده هماهنگی خوبی در مجموع طراحی بدنه رقم بخورد. در کنار دو خط تو رفته و برجسته را داریم که از گلگیر جلو تا عقب کشیده شده اند و همانند نسخه پرایم، در فیدلیتی پرستیژ هم رینگ های ۲۰ اینچی تراش خورده را داریم.
در عقب چراغ ها بصورت به هم پیوسته و با الگوی J طراحی شده اند. گرافیک این قسمت بسیار ریزبینانه طراحی شده و در کنار الگوی Y را در چراغ ها می بینیم که چنین جزئیاتی در دیگر چینی ها بازار دیده نمی شود. سپر سبک طراحی یکپارچه با گلگیر عقب را دارد و دیفیوزر رنگ نقره ای دارد. در دو گوشه دیفیوزر چهار خروجی اگزوز را داریم که به صورت دوتایی و دایره ای طراحی شده اند. این سبک باعث شده تا ظاهرفیدلیتی پرستیژ اسپرت تر و قدرتمند تر به چشم بیاید. نکته مهم این است که هر دو خروجی دوتایی منبع اگزوز دارند و خبری از خروجی های غیر واقعی در این خودرو نیست.
کراس اوور بهمن موتور ۴,۷۲۴ میلیمتر طول، ۱,۹۰۰ میلیمتر عرض، ۱,۷۲۰ میلیمتر ارتفاع و فاصله محوری ۲,۷۴۵ میلیمتری دارد و با این ابعاد در رده کراس اوور های متوسط قرار می گیرد.
مشخصات فنی فیدلیتی پرستیژ
زیر کاپوت این کراس اوور بهمن موتور یک پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت (TGDi) را داریم. این موتور آشنای چری توان تولید نهایت قدرت ۱۹۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر را دارد. این همان پیشرانه ای است که فناوری AVL اتریش را دارد. این پیشرانه در فونیکس FX و تیگو ۸ پرو وجود دارد. سیستم انتقال قدرت فیدلیتی پرستیژ از نوع ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه است که توان را به چرخ های جلو می رساند. با این قدرت و گشتاور و همچنین بدنه نسبتا آیرودینامیک این کراس اوور، شتاب گیری در کمتر از ۹ ثانیه انجام می شود.
برند | بهمن |
مدل | فیدلیتی پرستیژ |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۱۴۰۲ |
حجم موتور | ۱۵۹۸ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربوشارژر |
قدرت | ۱۹۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۲۹۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | --- |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه تر |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۷۲۴ میلی متر |
عرض | ۱۹۰۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۷۲۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۷۴۵ میلی متر |
وزن | ۱۵۶۰ کیلوگرم ( ۵نفره) / ۱۶۴۲ کیلوگرم ( ۷نفره) |
حجم باک | ۵۷ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۷ لیتر (۵نفره) / ۸.۱ لیتر (۷نفره) |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۵۵/۴۵R20 |
برند نشان مادر | جتور |
کشور سازنده | ایران - چین |
امکانات ایمنی | شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای - رادار خطی – رادار نقطه کور – سیستم رانندگی بین خطوط - ترمز اضطراری اتوماتیک - اخطار برخورد از عقب - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه جلوگیری از واژگونی |
امکانات رفاهی | سقف پانورامیک - دوربین ۳۶۰ درجه - در صندوق برقی با سنسور پا - استارت دکمه ای، صندلی های برقی ردیف جلو بهمراه گرم کن و سردکن - حافظه صندلی راننده، نورپردازی کابین - نمایشگر لمسی مالتی مدیا - نمایشگر لمسی تنظیم سیستم تهویه - فناوری پاکسازی هوای کابین به همراه یونیزاسیون - پدل شیفتر - کروز کنترل تطبیق پذیر - ترمز پارک برقی - اتوهلد، شارژر بی سیم تلفن همراه - دوربین ثبت وقایع - فناوری LED چراغ ها – کول باکس - نمایش صفحه تلفن همراه بر روی نمایشگر خودرو - تنظیم حالت رانندگی، تهویه اتوماتیک سه کاناله به همراه پنل تنظیم ردیف دوم – حافظه صندلی راننده |
مزایا و معایب فیدلیتی پرستیژ
مزایا | متریال با کیفیت کابین - امکانات کامل - خروجی های فنی قابل قبول - وجود فناوری های نیمه خودران |
معایب | مشخصات فنی یکسان با دیگر کراس اوور های بازار - سواری کمی خشک (به واسطه رینگ های ۲۰ اینچی) - فضای کم پا در ردیف سوم - تک دیفرانسیل بودن |
کابین و امکانات
در داخل کابین فیدلیتی پرستیژ، تریم دو رنگ جذابی را می بینیم که در داشبورد و رودری ها با تودوزی چرم مصنوعی طراحی شده است. تاکنون در نمونه های اولیه فیدلیتی پرستیژ تریم های قهوه ای-کرم و مشکی-کرم دیده ایم. صفحه نمایش لمسی مالتی مدیا و کلاستر دیجیتال در یک پنل یکپارچه قرار گرفته اند. همچنین تنظیمات سیستم تهویه از طریق پنل لمسی دیگری در وسط انجام می شود. قرار است این کراس اوور در تیپ های ۵ و ۷ نفره به بازار بیاید. البته مثل تمام کراس اوور های ۷ نفره، فضا برای سرنشینان ردیف سوم چندان زیاد نیست.
رقبا و قیمت فیدلیتی پرستیژ
رقبای مستقیم فیدلیتی پرستیژ را می توان دیگنیتی پرستیژ و فونیکس تیگو ۸ پرو دانست. این دو کراس اوور تقریبا تنها خودروهایی هستند که می توان از نظر سگمنت و امکانات با فیدلیتی رقابت کنند. البته در آینده لاماری X یا لاماری فول آپشن می تواند به این لیست اضافه شود. اما این خودرو عملا در سگمنت ابعادی پایین تری قرار دارد. هنوز قیمت فیدلیتی پرستیژ مشخص نیست. بهمن موتور بهای این کراس اوور را مشخص نکرده است و با این حال انتظار می رود با توجه به امکانات کامل، قیمت فیدلیتی پرستیژ فاصله قابل توجهی با نسخه پرایم داشته باشد.