از شاسی بلند «دایون Y7» چه میدانیم؟
آخرین خودرو/ دایون Y7 نمونه ارتقا یافته و جدید Y5 صنایع خودروسازی ایلیا است که مونتاژ آن در کشور آغاز شده و بزودی به بازار می آید.
دایون Y7 نمونه ارتقا یافته و جدید Y5 صنایع خودروسازی ایلیا است که مونتاژ آن در کشور آغاز شده و بزودی به بازار می آید.
درباره دایون Y5 و Y7
دایون یک خودروساز چینی است که در تولید خودروهای شاسی مستقل و با ظرفیت متوسط و بالا فعالیت می کند. این خودروساز چینی از مدتی قبل همکاری خود را با صنایع خودروسازی ایلیا برای مونتاژ تنها شاسی بلند آفرودی خود آغاز کرد. در ابتدای همکاری دایون و صنایع خودروسازی ایلیا، شاسی بلند Y5 در دو تیپ معمولی و پلاس به بازار آمد. این خودرو یک SUV شاسی مستقل و ۷ نفره است و قابلیت دو دیفرانسیل در آن دیده می شود. دایون Y5 به پیشرانه دو لیتری توربو شارژ ۴K21 میتسوبیشی مجهز است و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک زومکس با فناوری آیسین در آن وجود دارد.
اما دایون Y7 که نسخه ارتقا یافته Y5 است، از نظر سطح امکانات ایمنی و رفاهی ارتقا پیدا کرده و از سویی توان حرکتی بیشتری را در اختیار مالکان قرار می دهد. با توجه به برنامه ریزی های صنایع خودروسازی ایلیا، هدف اصلی این شرکت خصوصی برای عرضه شاسی بلند آفرودی بر روی پروژه Y7 خواهد بود.
طراحی و ابعاد دایون وای ۷
دایون Y7 از نظر ابعاد و اندازه تفاوتی با نسخه Y5 ندارد و همان سبک ظاهری در آن دیده می شود. در بخش جلوی خودرو چراغ روشنایی روز اضافه شده است که پیش از این در دایون Y5 وجود نداشت. در بحث طراحی می توان گفت که Y7 آنچنان خودروی به روز و متفاوتی نیست و اصول طراحی آن به چند سال قبل باز می گردد. از نظر ابعاد و اندازه و ساختار شاسی این شاسی بلند چینی بسیار به تویوتا فورچونر نزدیک است.
دایون Y7 با طول ۴۷۷۱ میلی متر و ارتفاع ۱۸۸۲ میلی متر یکی از بزرگترین شاسی بلندهای صفر کیلومتر موجود در بازار ایران است. همچنین با تغییر کیت های تعلیق Y7 می توان ارتفاع بیشتری را برای این خودرو ایجاد کرد.
مشخصات فنی دایون Y7
دایون Y7 صنایع خودروسازی ایلیا به پیشرانه متفاوت نسبت به Y5 مجهز است. این خودرو پیشرانه ۲.۴ لیتری توربو شارژ ۴K22 میتسوبیشی را دارد و می تواند ۲۱۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر تولید کند. جعبه دنده این خودرو همچنان از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است و توان را به چهار چرخ خودرو تولید می کند. Y7 می تواند ۱۳ اسب بخار قدرت و ۴۰ نیوتن گشتاور بیشتر را نسبت به Y5 تولید کند. همچنین مصرف سوخت ترکیبی وای ۷ حدود ۱۰.۱۵ لیتری اعلام شده است و همچنان استاندارد آلایندگی یورو ۵ در این شاسی بلند چینی دیده می شود.
در دایون Y7 می توان انتقال قدرت به چرخ ها را مدیریت کرد. به این شکل که از دکمه های روی کنسول میانی پایین دسته دنده، Y7 را در حالت های تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین قرار داد. همچنین باید اشاره کرد که این شاسی بلند چینی و مونتاژی به قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب مجهز است و در صورت بروز هرزگردی در این محور، قفل دیفرانسیل به صورت اتوماتیک فعال می شود.
برند | دایون |
مدل | Y7 |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
سال تولید | ۱۴۰۲ |
حجم موتور | ۲۳۷۸ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربوشارژر |
قدرت | ۲۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۲۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | --- |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دو دیفرانسیل |
تعلیق جلو | دابل ویشبون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۷۷۱ میلی متر |
عرض | ۱۸۷۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۸۲۸ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۷۹۰ میلی متر |
وزن | ۱۹۹۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۷۲ لیتر |
مصرف سوخت | ۱۰.۱۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۴۵/۷۰R17 |
برند نشان مادر | دایون |
کشور سازنده | ایران - چین |
امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
امکانات رفاهی | نمایشگر لمسی - دوربین عقب - سانروف برقی - ۷ صندلی - صندلی برقی راننده - تریم داخلی چرم مصنوعی - تنظیم حالت انتقال قدرت به چرخ ها (۲H/4H/4L) - سنسور نور - سنسور باران - سنسور پایش باد تایرها - رینگ آلومینیومی ۱۷ اینچی - تهویه الکتریکی - تهویه مستقل ردیف عقب - آینه های تاشو برقی - کروز کنترل - فرمان هیدرولیک - استارت دکمه ای - چراغ روشنایی روز - دوربین ۳۶۰ درجه (سفارشی) - سنسور پارک جلو و عقب (سفارشی) - رادار نقطه کور (سفارشی) |
مزایا و معایب دایون Y7
مزایا | قابلیت آفرود - وجود زیرساخت فنی جهت ارتقا - فضای کابین بزرگ - سواری به نسبت نرم - توان حرکتی خوب |
معایب | امکانات ایمنی نه چندان کامل - ترمز معمولی - کیفیت نه چندان ایده آل متریال کابین - نبود برخی امکانات مانند تهویه اتوماتیک |
کابین دایون وای ۷ صنایع خودروسازی ایلیا
کابین دایون وی ۷ تفاوتی با وای ۵ ندارد. در این خودرو از یک الگوی ساده برای داشبورد و رودری ها استفاده شده است. همچنین طرح های دکوراتیو مشکی پیانویی روی داشبورد، کنسول مرکزی و رودری ها دیده می شود. چرم مصنوعی استفاده شده در صندلی ها و رودردی ها مشکی رنگ هستند و دوخت قرمز را دارند. همان طور که در سری جدید دایون های Y5 هم دیده می شد، پنل تهویه و نمایشگر لمسی خودرو تغییر کرده و حال همان سبک از این سیستم در دایون Y7 هم وجود دارد.
صندلی های ردیف سوم Y7 از نوع تاشو هستند و آنچنان فضای کاربردی را در اختیار سرنشینان قرار نمی دهند. اما سرنشینان ردیف دوم این خودرو فضای کاربردی و مناسبی را دارند و می توانند در طول سفر، راحتی نسبی را تجربه کنند.
دایون Y7 نسبت به Y5 در بحث امکانات رفاهی و ایمنی تا حدی ارتقا پیدا کرده است. به عنوان مثال در کابین Y7 و دسته های پشت غربیلک فرمان، حالت های سنسور نور و سنسور باران دیده می شود. همچنین در پنل سمت چپ روی داشبورد، دکمه سامانه کنترل پایداری الکتریکی وجود دارد و قابلیت کنترل شروع حرکت در سربالایی هم بر روی Y7 فعال شده است. با توجه به نصب سنسور پایش باد تایرها، نمایشگر اخطار این قابلیت در کلاستر خودرو قرار گرفته است.
در تیپ Y7 پلاس می توان امکانات بیشتری مانند سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقطه کور را تجربه کرد.
رقبای دایون Y7
با توجه به محدود بودن حضور شاسی بلندهای آفرودی در بازار ایران، اکثر رقبای قیمتی دایون Y7 را پیکاپ های چینی و مونتاژی تشکیل می دهند. اما اگر بحث شاسی بلندهای آفرودی و شاسی مستقل باشد، خودروهایی مانند دایون Y5، یواز پاتریوت اتوماتیک و لئو MX8 از جمله خودروهایی هستند که در رده رقابت با این محصول صنایع خودروسازی ایلیا قرار می گیرند.