نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

خداحافظی با پژو پارس بازار را ملتهب می کند؟

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
خداحافظی با پژو پارس بازار را ملتهب می کند؟

آخرین خودرو/ خداحافظی با پژو پارس امری است که به هر ترتیب نهایتا تا پایان سال رقم می خورد. اما توقف تولید این سدان قدیمی و پر طرفدار چه تاثیری بر بازار خواهد داشت؟
 
پژو پارس که در ابتدا نام پرشیا را داشت سدانی است که از سال ۱۳۷۹ در خط تولید ایران خودرو حضور دارد. این سدان پر تیراژ ترین محصول ایران خودرو بوده و همیشه طرفداران زیادی داشته است. پارس در واقع نمونه ای فیس لیفت شده از همان پژو ۴۰۵ بود که ظاهری شبیه به پژو ۶۰۵ داشت. به زبان ساده تر این سدان شاید چهره ای بهتر از ۴۰۵ داشته باشد اما همان پلتفرم و اساس فنی قدیمی را دارد. البته در طول سال ها ایران خودرو بروزرسانی هایی را برای این خودرو انجام داد اما کارشناسان همواره تاکید کرده اند که این سدان حالا دیگر یک محصول فوق قدیمی است که بهتر بود با ۴۰۵ کنار می رفت. حالا بدلیل اجباری شدن استانداردهای جدید خداحافظی با پژو پارس به هر ترتیب رقم می خورد اما این وداع می تواند عواقب بدی داشته باشد.

ثمره خداحافظی با پژو پارس مثل وداع با پراید خواهد بود؟
پیش از هر چیز باید گفت خروج خودروهای قدیمی از خط تولید به خودی خود امری بسیار ارزشمند است. در یک صنعت معقول و توسعه یافته با خروج خودروهای قدیمی، یک خودروی جدید هم کلاس ارائه می شود که همان رده قیمتی را دارد اما مدرن تر است. اما اینجا ایران است و قواعد یک بازار و صنعت توسعه یافته و یا حتی در حال توسعه را در آن نمی بینیم. قبل تر با خروج پراید از خط تولید سایپا بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند که کنار رفتن یک محصول بدون معرفی یک جایگزین، آسیب هایی جدی خواهد داشت. با خروج پراید از مدار تولید، بازار پایه ترین محصول اقتصادی خود را از دست داد و مبنای اقتصادی ترین محصول در بازار بالاتر آمد. این یعنی تعریف ارزان ترین خودروی صفرکیلومتر از نظر عددی تغییر کرد و تمام رده های قیمتی به همان نسبت افزایش داشتند. این روالی است که احتمالا با خداحافظی با پژو پارس هم رقم می خورد. چراکه عملا جایگزین مناسبی برای این خودرو وجود ندارد.


سورن بهینه جانشین مناسبی برای پارس است؟
بر اساس استاندارد های اجباری جدید، قرار بود که تولید پارس تا پایان تیرماه متوقف شود. اما به دلیل ثبت تقاضای بالای خرید برای این محصول و همچنین الزام عرضه آن توسط وزارت صمت، عملا این توقف تولید به تاخیر افتاد. در هفته های گذشته تصاویر پارس نیو فیس در رسانه های خودرویی منتشر شد که نشان می داد ایران خودرو قرار است پژو پارس را تا پایان سال با چهره ای عجیب (با طراحی نزدیک به آریسان) به بازار بیاورد. بعد تر هم اعلام شد که قرار است نسخه ای اقتصادی از سورن پلاس تحت عنوان سورن پلاس بهینه جای پارس را در سبد محصولات ایران خودرو بگیرد. اما همه می دانیم این خودرو نمی تواند از نظر ظاهری جایگزین خوبی برای پارس پرطرفدار باشد. پس عملا بار تقاضا با عرضه سورن بهینه خنثی نمی شود و بازار در رده های پایین قیمتی ملتهب خواهد شد. این التهاب در بلند مدت تاثیر در لایه هایی بالایی قیمت هم خواهد داشت چرا که تعادل در سطح پایینی قیمت به هم می خورد.

در نهایت باید دید خداحافظی با پژو پارس چه زمان رقم می خورد و تاثیر آن در بازار چه خواهد بود. شواهد و بررسی سلیقه بازار نشان می دهد چیزی شبیه به نتایج کنار رفتن پراید را (در مقیاس متفاوت) را داشته باشیم. توجه کنید که شرایط تحریمی باعث شده تا خودروسازان ما عملا امکان توسعه محصولات جدید را نداشته باشند و روند جایگزینی محصولات تکراری با پسوند های متفاوت هم به همین دلیل است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره