از خودروی «ری را»، اولین کراس اوور ملی چه می دانیم؟
آخرین خودرو/ ری را اولین کراس اوور ملی گروه صنعتی ایران خودرو است که نمونه های اولیه آن تولید شده و بزودی به بازار می آید. در این گزارش به بررسی مشخصات و امکانات ری را رفته ایم.
به گزارش آخرین خودرو، ری را در سال ۱۴۰۱ به صورت رسمی معرفی شد. این خودرو یک کراس اوور با ابعادی نزدیک به پژو ۲۰۰۸ است. در اصل می توان گفت که پلتفرم ری را بر اساس پلتفرم نسل دوم پژو ۲۰۰۸ بوده و بسیاری از اصول سازه این کراس اوور فرانسوی را رعایت می کند. در حال حاضر نمونه های اولیه ری را در کارخانه ایران خودرو تولید گردیده و تعدادی از این خودرو وارد تست های جاده ای شده اند. به گفته مدیران ایران خودرو، ری را در پایان سال ۱۴۰۲ به تولید انبوه می رسد و بزودی فروش آن آغاز می شود. اما مشخصات ری را و امکانات این کراس اوور ملی چگونه است؟
مشخصات فنی ری را
ری را در ابتدای عرضه به پیشرانه EFP مجهز است. اما گفته می شود که شاید برای تیپ های ارزان قیمت این خودرو پیشرانه TU5 پلاس هم استفاده شود. همچنین در گام نخست این کراس اوور ملی ایران خودرو جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT را خواهد داشت.
پیشرانه EFP ری را یک موتور ۱.۶۵ لیتری توربوشارژ است که می تواند نهایت قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۴۰ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل کند. جعبه دنده این کراس اوور مکانیزم تعویض الکتریکی را در بخش دسته دنده دارد و قابلیت خلاص شدن اتوماتیک در آن دیده می شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ری را در جدول مشخصات فنی این کراس اوور ۱۰.۴ ثانیه اعلام شده است. می توان گفت که در بحث قوای محرکه، ری را شباهت زیادی به دنا پلاس جوانان دارد.
حجم مخزن سوخت این خودرو ۵۰ لیتر بوده و انتظار می رود مصرف سوخت میانگین ایران خودرو ری را با توجه به نوع موتور و ابعاد و وزن این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر عددی در بازه ۷ الی ۸ لیتر باشد که عدد مناسبی برای این خودرو است. تعلیق جلوی ری را از نوع مک فرسون است و در بخش عقب آن ساختار نیمه مستقل H دیده می شود.
امکانات رفاهی و ایمنی ری را
ری را در بخش امکانات رفاهی و ایمنی در جایگاه بالاتری نسبت به سایر محصولات ایران خودرو قرار دارد. نمونه ای که از ری را در ابتدا به بازار عرضه می شود به چهار کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، فرمان کمکی برقی، دسته دنده الکتریکی، استارت دکمه ای، صندلی برقی شش حالته راننده، پشتی برقی صندلی شاگرد، گرمکن صندلی های جلو، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، جلو آمپر دیجیتال، دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف برقی، سنسور پارک جلو و عقب، درِ صندوق عقب برقی با سنسور حرکتی پا، نمایشگر لمسی، تهویه اتوماتیک، سنسور نور، سنسور باران، سنسور پایش باد تایرها، آینه الکتروکرومیک، تریم داخلی چرم و پارچه، نور پردازی کابین و… مجهز است.
گفته می شود که در تیپ های فول آپشن تر ری را امکاناتی مانند تعویض دنده از پشت فرمان، شارژر بی سیم تلفن همراه، رادار نقطه کور و… اضافه خواهد شد.