

آخرین خودرو/ بی وای دی دلفین دومین محصول این کمپانی چینی در بازار ژاپن است. خودرویی مدرن که فروش بالایی در چین ثبت کرده است.
بی وای دی دلفین یک هاچ بک الکتریکی جمع و جور کاملاً جدید است که در سرتاسر جهان به فروش خواهد رسید. این خودرو برای افراد جوان و علاقمندان به فن آوری است. در ابتدا بهتر است کمی بیشتر در مورد بی وای دی دلفین بدانیم. دلفین اولین بی وای دی است که بر اساس معماری جدید خودرو های الکتریکی بر روی پلتفرم الکتریکی جدید بی وای دی “e-platform 3.0” ساخته شده است. این پلتفرم همچنین زیربنای مجموعه ای از خودرو های الکتریکی جمع و جور آینده با فاصله بین دو محور ۲۷۰۰ میلی متر از جمله سدان و کراس اوور خواهد بود.
طراحی و نمای خارجی بی وای دی دلفین
دلفین اولین بی وای دی است که با زبان طراحی جدید به نام “زیبایی دریایی” طراحی شده است، با خطوطی که جریان دارند اما در عین حال تیز هستند. این زبان توسط طراح ارشد بی وای دی ولفگانگ اگر توسعه داده شده است. طراحی بیرونی دلفین در کناره ها با چین های تیز و در قسمت جلویی تا حدی گردتر است. کاپوت بسیار کوتاه است و آن را کمی شبیه خودرو های MPV می کند. طرح های دو رنگ برای رنگ خودرو در حال حاضر در چین مرسوم است و بی وای دی از این مد پیروی می کند.
بی وای دی دو نسخه از دلفین ارائه کرده است ، یکی به نام Dynamic و دیگری به نام Neat (ترجمه شده از اصطلاحات چینی است، بی وای دی ممکن است بعداً نام انگلیسی دیگری برای آن انتخاب کند). “داینامیک” اسپرت است و دارای ورودی های هوای بزرگ در سپر است و در”نیت” طراحی سپر بسیار ساده تر است. در نمای عقب هم داستان از این قرار است، نما و سپر عقب در “داینامیک” اسپرت تر و وحشی تر و در “نیت” ساده تر است.
کابین بی وای دی دلفین
فضای داخلیبی وای دی دلفین، به نظر واقعا جالب، با تزئینات بسیار هنرمندانه است و فرمان ۳ شاخه، شکلی اسپرت دارد. با نگاه به فرمان شاهد ۲ صفحه نمایش برای راننده هستیم، یک صفحه نمایش بسیار کوچک پشت فرمان و بر روی داشبورد و یک صفحه بزرگتر در وسط فرمان وجود دارد. البته یک مانیتور هم در وسط داشبورد برای تمام سرنشینان قرار دارد. سوئیچ های روی دسته مرکزی زیبا هستند. انتخابگر R/N/D برای انتخاب دنده در سمت چپ قرار دارد و در سمت راست ولومی برای کنترل صدا. در بالای این قسمت یک شارژر تلفن همراه قرار دارد که به کارایی این قسمت می افزاید.
فضای بین دو صندلی ترمز دستی، دو جا لیوانی و یک پد شارژ بی سیم را در خود جای داده است و یک فضای ذخیره سازی باز بزرگ در زیر این قسمت وجود دارد. صندلی های جلو در رنگ های مختلف موجود است. صندلی ها از ترکیب چرم و پارچه ساخته شده اند و پانل های درب فقط پارچه ای هستند.
بی وای دی در ژاپن
وب سایت رسمی بی وای دی ژاپن نشان می دهد که نسخه استاندارد بی وای دی دلفین ۳.۶۳ میلیون ین (۲۴۵۰۰ دلار) قیمت دارد. این دستگاه به یک باتری ۴۴.۹ کیلو وات ساعتی مجهز شده است و دارای برد پیمایشی ۴۰۰ کیلومتری (بر اساس استاندارد WLTC) است. علاوه بر نسخه استاندارد، بی وای دی ژاپن یک نسخه دور برد را با قیمت ۴.۰۷ میلیون ین (۲۷۵۰۰ دلار آمریکا) رونمایی کرد که دارای باتری بزرگتر ۵۸.۵۶ کیلو وات ساعتی و برد پیمایشی افزایش یافته ۴۷۶ کیلومتر (بر اساس استاندارد WLTC) است. دلفین مجهز به موتور سنکرون آهنربای دائم با حداکثر قدرت ۹۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۸۰ نیوتن متر است. این موتور در چین به بسته باتری Blade جدید بی وای دی با ۳۰.۷۲ کیلو وات ساعت یا ۴۴.۹۲۸ کیلو وات ساعت متصل می شود. برد پیمایشی مربوطه (بر اساس استاندارد NEDC) به ترتیب ۳۰۱ کیلومتر و ۴۰۵ است. حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.
قابل ذکر است که نسخه ژاپنی بی وای دی دلفین تفاوت هایی در اندازه بدنه نسبت به همتای چینی خود نشان می دهد. مدل ژاپنی دارای طول ۴۲۹۰ میلی متر، عرض ۱۷۷۰ میلی متر و ارتفاع ۱۵۵۰ میلی متر با فاصله بین دو محور ۲۷۰۰ میلی متر است. در مقابل، مدل چینی با ابعاد ۴۰۷۰/۱۷۷۰/۱۵۷۰ میلی متر و فاصله بین دو محور ۲۷۰۰ میلی متر کمی کوچکتر است. نسخه اروپایی بی وای دی دلفین تقریباً مشابه نسخه ژاپنی است. تنها تفاوت این است که نسخه اروپایی آن ۲ سانتی متر کوتاه تر از نسخه ژاپنی است.
محدوده قیمت بی وای دی دلفین در چین بین ۱۵,۲۰۰ تا ۱۷,۹۰۰ دلار است. هنگام محاسبه یارانه های ژاپن برای مدل های خودرو های الکتریکی (EV)، قیمت اولیه بی وای دی دلفین ممکن است ۲۰۱۰۰ دلار پس از یارانه ها باشد. همچنین بی وای دی دلفین در بازار های مختلف دیگر در سراسر جهان از جمله در اتحادیه اروپا فروخته خواهد شد. پیکربندی نسخه ژاپنی بی وای دی دلفین به نسخه اروپایی نزدیکتر است. برای مقایسه، قیمت نسخه اروپایی از ۲۹۹۹۰ یورو (۳۲۰۰۰ دلار) شروع می شود.
بی وای دی ATTO 3، اولین مدل تمام الکتریکی این شرکت که در ژاپن معرفی شد، در ژانویه سال جاری عرضه شد. قیمت آن در ابتدا ۴.۴ میلیون ین (تقریباً ۳۰,۲۰۰ دلار) بود که بعداً پس از محاسبه یارانه های دولت ژاپن به ۳.۵۵ میلیون ین کاهش یافت.
ورود بی وای دی به بازار ژاپن با افتتاح اولین نمایشگاه خود در یوکوهاما در ماه فوریه آغاز شد که از زمان افتتاح فروشگاه یوکوهاما ، بی وای دی تقریباً ۷۰۰ دستگاه از شاسی بلند الکتریکی ATTO 3 را به فروش رساند. این شرکت قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۰۰ نمایشگاه در سراسر ژاپن ایجاد کند که ده نمایشگاه آن از ۲۱ آگوست فعال شده است. اوایل سال جاری، شرکت تابعه ژاپنی بی وای دی با شرکت بازرگانی ژاپنی سوجیتز، قراردادی برای نمایندگی خودرو منعقد کرده است که نشان دهنده تعهد بی وای دی به گسترش ردپای خود در بازار خودروی ژاپن است.
شعار تبلیغاتی بی وای دی در ژاپن، “اجازه دهید خودرو های الکتریکی بی وای دی وارد زندگی روزمره مصرف کنندگان ژاپنی شوند”، بر تعهد این شرکت به ادغام خودرو های الکتریکی در زندگی روزمره مصرف کنندگان ژاپنی تاکید می کند. علاوه بر این، بی وای دی قصد دارد مدلهای Seal خود را در آینده نزدیک در بازار ژاپن معرفی کند. برای فاز اولیه در ژاپن، بی وای دی تنها بر فروش خودرو های تمام برقی با باتری، متمرکز خواهد شد. هیچ برنامه ای برای معرفی خودرو هایی با استفاده از سایر فناوری های پیشرانه، مانند خودرو های برقی پلاگین هیبریدی وجود ندارد.
بی وای دی هیچ هدف فروش خاصی را برای بازار ژاپن فاش نکرده است. سخنگوی این شرکت از مشخص کردن حجم فروش سالانه مورد نیاز در ژاپن برای دستیابی به سود آوری خودداری کرد. از نظر تاریخی، قیمت های خودرو های مشابه در ژاپن بیش از ۵۰% از قیمت چینی ها بیشتر شده است. پیش سفارش های بی وای دی دلفین می تواند باعث ایجاد علاقه و شاید نگرانی در میان برخی از رقبای ژاپنی شود. خودروسازان ژاپنی به طور قابل توجهی با رقابت تشدید شده از سوی تولیدکنندگان چینی دست و پنجه نرم می کنند، زیرا حرکت به سمت خودرو های الکتریکی شتاب می گیرد.