هر آنچه از خودروی تارا V1 پلاس می دانیم
آخرین خودرو/ تارا V1 پلاس یکی از نسخه های تارا دنده ای است که امکانات بیشتری را نسبت به مدل پایه دارد و همچنین جعبه دنده آن نسبت به V1 معمولی متفاوت است.
آخرین قیمت خودرو را اینجا بخوانید
درباره تارا V1 پلاس
از زمانی که تارا به بازار ایران عرضه شد در بعضی موارد نظیر ضعف در بدنه، کمبود امکانات، گرافیک چراغ های عقب و… مورد انتقاد قرار می گرفت. اما ایران خودرو سعی کرد در نسخه های بعدی برخی از این مشکلات را حل کند. تارا V1 پلاس عضو جدید خانواده تارا است که توسط این ایران خودرو به بازار ایران عرضه شده است. جالب است بدانید که پلتفرم تارا بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ توسعه داده شده و تمامی نسخه های تارا به لحاظ طراحی ظاهری شبیه به یکدیگر بوده و در برخی موارد با یکدیگر تفاوت دارند. تارا V1P دارای امکاناتی بیشتر از نسخه پایه تارا (یا همان تارا V1) بوده اما از تارا V3، که نسخه فول آپشن با جعبه دنده دستی تارا به حساب می آید، امکانات کمتری دارد. تارا V1 پلاس با کد کلاس ۳۲۲۰۹ معرفی شده است. در ادامه بیشتر به بررسی این خودرو خواهیم پرداخت.
طراحی بدنه
تارا V1 پلاس در بخش طراحی ظاهری تغییرات کمی نسبت به نسخه قبلی خود داشته اما به طور کلی خانواده تارا طراحی متفاوتی نسبت به دیگر خودرو های داخلی داشته که نکته مثبتی برای این خانواده به حساب می آید. در نمای جلو، طراحی چراغ های اصلی به دلیل بهره مندی از خطوط شکسته، بیشتر از بقیه قسمت ها جلب توجه می کند. جلو پنجره این خودرو دارای حاشیه های کرومی هستند که جلوه خوبی را ایجاد کرده است اما یکی از مهمترین عواملی که بر طراحی نمای جلوی خانواده تارا تاثیر گذاشته است خطوط طراحی شده بر روی کاپوت است که توانسته کمی چهره این خودرو را عضلانی کند.
در نما های جانبی تارا وی ۱ پلاس، شاهد طراحی به نسبت ساده تری هستیم و به جز یک خط طراحی بر روی درب ها و فرورفتگی در پایین درها، شاهد ویژگی دیگری در بخش طراحی این قسمت ها نیستیم اما یکی از نکات منفی این خودرو استفاده از رینگ های فولادی است که چندان شایسته این خودرو نیست. اما مهم ترین تغییر در بخش ظاهری مربوط به تغییر گرافیک چراغ های عقب است که طراحی بهتر و اسپرت تری دارند. از دیگر نکات طراحی بخش عقب تارا V1 پلاس استفاده از تریم دو رنگ در بخش سپر این خودرو است که جلوه خوبی را ایجاد کرده است.
به طور کلی طراحی بدنه تارا V1P، طراحی قابل قبولی است و برخی ایرادات طراحی نسخه قبلی این خودرو در تارا V1 پلاس بر طرف شده است.
مشخصات فنی تارا V1 پلاس
ایران خودرو تارا V1 پلاس از یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی (یا همان TU5 پلاس) بهره می برد که می تواند روی هم رفته ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل کند. در محور جلو V1 پلاس از سیستم تعلیق نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع توییست بیم استفاده شده است که راننده سواری قابل قبولی را با آن می تواند تجربه کند. ظرفیت باک بنزین ۵۰ لیتر بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۰۶ لیتر است که عدد قابل قبولی برای این خودرو به حساب می آید.
برند | ایران خودرو |
مدل | تارا دندهای V1 پلاس |
کلاس بدنه | سدان |
سال تولید | ۱۴۰۲ |
حجم موتور | ۱۵۸۷ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی |
قدرت | ۱۱۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۴ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۲.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۶ دنده دستی |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | تویست بیم |
طول | ۴۵۱۹ میلی متر |
عرض | ۱۹۵۳ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۶۶ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۶۵۲ میلی متر |
وزن | ۱۱۷۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۰۶ لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۱۸۵/۶۵R15 |
شرکت عرضه کننده | ایران خودرو |
برند نشان مادر | ایران خودرو |
کشور سازنده | ایران |
طراحی داخل کابین تارا V1 پلاس شبیه به دیگر نسخه های این خودرو بوده و تفاوت چندانی با آنها ندارد. در بخش رودری ها تماما از پلاستیک خشک استفاده شده اما در بخش های میانی و دستگیره ها شاهد استفاده از روکش پارچه ای هستیم که حس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند. نکته ای که در این بخش وجود دارد این است که در تارا V1 پلاس بر خلاف تارا معمولی (یا همان تارا V1) کلید های شیشه بالابر از روی کنسول وسط به دستگیره رودری ها منتقل شده اند که دسترسی به این کلید ها را راحت تر می کند.
در بخش داشبورد نیز از پلاستیک خشک استفاده شده است و متاسفانه شاهد استفاده از متریال نرم در این بخش نیستیم اما استفاده از پلاستیک طرح دار در بخش های میانی داشبورد توانسته کمی طراحی این بخش را از سادگی دور کند. در بخش وسط داشبورد شاهد نمایشگر لمسی ۷ اینچی سیستم مالتی مدیا هستیم که قابلیت اتصال از طریق بلوتوث را داشته و امکانات قابل قبولی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. در پایین این بخش کلید های مربوط به تنظیمات سیستم تهویه تعبیه شده است که بسیار شبیه به طراحی سیتروئن C3-XR بوده و طراحی جالب و خوبی دارد.
اما عمده تفاوت طراحی کابین تارا V1 پلاس با تارا V1 در بخش کنسول وسط نمایان می شود. در این بخش تغییر مکان دکمه های شیشه بالابر باعث ایجاد دو موبایل باکس شده است که قابلیت خوبی برای این خودرو به حساب می آید و نکته دیگر مربوط به دسته دنده و به طور کلی جعبه دنده این خودرو است. در تارا وی ۱ پلاس بر خلاف تارا V1 از جعبه دنده ۶ سرعته استفاده شده که این جعبه دنده در دیگر محصولات ایران خودرو نیز به کار رفته است.
غربیلک فرمان تارا V1P از نوع دی کات بوده و طراحی سه شاخه دارد و خوشبختانه فرمان این خودرو از نوع کمکی برقی است. جلو آمپر تارا V1 پلاس از نوع آنالوگ است و سعی شده با استفاده از ترکیب رنگ های آبی و قرمز ، احساس خوبی را به راننده القا کند. در مابین عقربه های مربوط به سرعت و دور موتور، کامپیوتر کوچک سفری تعبیه شده است که اطلاعاتی مانند میزان بنزین ، ساعت و دمای آب را به راننده منتقل می کند.
طراحی و ارگونومی صندلی های تارا وی ۱ پلاس همانند دیگر نسخه های این خودرو بوده و طراحی خوب و مناسبی دارند و از ترکیب چرم مصنوعی و پارچه به عنوان روکش آنها، مورد استفاده قرار گرفته است. متریال به کار رفته در بخش عقب نیز همانند بخش جلو است. تارا V1 پلاس با توجه به فاصله محوری ۲۶۵۲ میلی متری ، فضای مناسبی را برای سرنشینان عقب فراهم می کند. از نکات مثبت دیگری که در این خودرو می بینیم اضافه شدن زیر آرنجی برای سرنشینان عقب است.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
امکانات رفاهی | سنسور نور - سنسور باران - چراغ روشنایی روز - فرمان کمکی برقی - روردی های جدید - نمایشگر لمسی - دوربین دنده عقب - سنسور پارک عقب - زیر آرنجی جلو و عقب - تریم داخلی پارچه ای جدید - چراغ عقب جدید - چراغ خوشامدگویی - تهویه الکتریکی دستی - نمایشگر لمسی - اندروید اتو - اپل کار پلی - سنسور پایش باد تایرها |
مزایا و معایب
مزایا | کابین جادار - فضای بار مناسب - کیفیت مونتاژ قابل قبول - سواری به نسبت نرم |
معایب | کیفیت متریال نه چندان مناسب - نبود برخی امکانات نسبت به نسخه اتوماتیک - ایرادات برقی شایع |
تفاوت تارا V1 پلاس با تارا V1
تارا V1 پلاس چه در بخش فنی و چه در بخش ظاهری تفاوت هایی با نسخه قبلی خود یعنی تارا V1 دارد. در بخش فنی تارا وی ۱ پلاس از گیربکس ۶ سرعته دستی بهره می برد اما در تارا V1 از گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده شده است. در بخش ظاهری مهم ترین تفاوت معطوف به تغییر گرافیک چراغ های عقب است. تارا V1 پلاس از طراحی گرافیک چراغ های عقب تارا V1 پیروی نمی کند و شاهد سبک طراحی جدید گرافیک چراغ های عقب در این خودرو هستیم.
همانطور که قبلا اشاره کردیم طراحی و دیزاین داخل کابین تارا V1 پلاس تغییرات جزئی نسبت به تارا V1 داشته است که مهم ترین آنها عبارتند از: تغییر مکان کلید های شیشه بالابر، روکش جدید رودری ها ، تغییر روکش صندلی ها، اضافه شده موبایل باکس و زیر آرنجی و جا لیوانی ردیف عقب.
البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که امکاناتی نظیر: آنتن کوسه ای، سنسور نور و باران، چراغ خوش آمد گویی و… نیز به این خودرو اضافه شده اند.
رقبای تارا V1P
در شرایط کنونی و فعلی بازار خودرو کشور، از میان تولیدات داخلی رقبای را می توان برای این خودرو در نظر گرفت. از میان محصولات ایران خودرو یکی از نزدیکترین گزینه ها به لحاظ مشخصات فنی، رانا پلاس با سقف پانورامیک است که دارای مشخصات فنی یکسانی با تارا V1 پلاس است اما امکانات کمتری نسبت به این خودرو دارد. اما اصلی ترین رقیب تارا وی ۱ پلاس، نسخه دنده دستی شاهین پلاس است که پا به پای یکدیگر رقابت می کنند.
قیمت بازار و کارخانه تارا V1 پلاس
قیمت بازار (۱۴۰۲/۰۸/۰۹) | بدون قیمت تومان |
قیمت کارخانه (۱۴۰۲/۰۸/۰۹) | ۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان |