ارزشمندترین برندهای خودروی جهان در سال ۲۰۲۳

پدال/ در گزارش ۱۰۰ برند ارزشمند جهان در سال ۲۰۲۳، تویوتا ارزشمندترین برند خودرویی و ششمین برند باارزش جهان شناخته شده است.
در گزارش بهترین برندهای جهان اینتربرند ۲۰۲۳، تویوتا بهعنوان ارزشمندترین برند خودرویی جهان شناخته شده است. تویوتا با ارزش ۶۴.۵ میلیارد دلار، در بین ۱۰۰ برند برتر جهان جایگاه ششم را به خود اختصاص داده است. این برند ژاپنی در سال ۲۰۲۲ هم همین جایگاه را در اختیار داشت. ارزش تویوتا اما نسبت به ۳۰.۲ میلیارد دلار ۱۰ سال پیش بیش از دو برابر رشد داشته است.
مرسدس بنز هم با ارزش ۶۱.۴ میلیارد دلار، جایگاه دومین برند ارزشمند خودرویی جهان در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است. ارزش این برند آلمانی ۹ درصد افزایش داشته و حالا بهعنوان هفتمین برند باارزش جهان کوکاکولا را با ارزش ۵۸ میلیارد دلار پشت سر گذاشته است. بامو نیز با رشد قابلتوجه ۱۰ درصدی، از رتبهٔ سیزدهم به دهم صعود کرده و برای اولین بار در بین ۱۰ برند باارزش جهان قرار گرفته است. ارزش تسلا نیز ۴ درصد افزایش پیدا کرده اما این رشد بهاندازهٔ سالهای قبل قوی نیست. این شرکت در سال ۲۰۱۶ حضور خود در این رقابت را با ارزش تنها ۴ میلیارد دلار آغاز کرد که در سال ۲۰۲۲ به ۴۸ میلیارد دلار رسید. به همین دلیل، تسلا همان جایگاه دوازدهم سال ۲۰۲۲ خود را حفظ کرده است.
غول تکنولوژی، اپل نیز با ارزشی بیش از نیم تریلیون دلار، مقتدرانه بر جایگاه نخست تکیه زده و مایکروسافت با ارزش ۳۱۶.۶ میلیون دلار که ۱۴ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته، در جایگاه دوم قرار دارد. بااینحال، همچنان اپل تنها برندی است که بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد. پسازاین سه، آمازون با ارزش ۲۷۶.۹ میلیارد دلار، گوگل با ۲۶۰.۲ میلیارد دلار و سامسونگ با ۹۱.۴ میلیارد دلار به ترتیب در رتبههای سوم تا پنجم قرار گرفتهاند.
در سال ۲۰۲۳ برندهای خودرویی بیشترین افزایش ارزش را داشتهاند و نسبت به سال ۲۰۲۲ مجموعاً رشدی ۹ درصدی را تجربه کردهاند. به همین دلیل، برای اولین بار، در بین ۱۰ برند باارزش جهان، سه برند خودرویی میبینیم و مرسدس توانسته کوکاکولا را پشت سر بگذارد. همچنین هوندا هم با ارزش ۲۷.۴ میلیارد دلار که ۷ درصد رشد داشته، به رتبهٔ ۲۷ صعود کرده است.
هیوندای با رشدی ۱۸ درصدی و ارزش ۲۰.۴ میلیارد دلاری به جایگاه ۳۲ رسیده، پورشه با رشد ۲۰ درصدی و ارزش ۱۶.۲ میلیارد دلار با شش پله صعود در جایگاه ۴۷ قرار گرفته و فراری با رشد ۱۶ درصدی و ارزش ۱۰.۸ میلیارد دلار جایگاه ۷۰ را از آن خود کرده است. این سه برند یعنی هیوندای، پورشه و فراری بیشترین رشد ارزش را در سال ۲۰۲۳ داشتهاند. بااینحال، فورد در رتبهٔ ۵۱ همچنان بالاتر از فراری قرار دارد.
گزارش سالانهٔ ارزشمندترین برندهای جهانی اینتربرند اولین بار در سال ۲۰۰۰ منتشر شد و ۱۰۰ برند باارزش جهان را در دستههای مختلفی مثل خودرو، تکنولوژی، رسانه و… رتبهبندی کرد. ارزش برندها بر اساس دادههایی مثل نقش برند در تصمیم خرید مشتری و قدرت برند نسبت به درآمد تعیین میشود. به گزارش اینتربرند، ارزش کلی ۱۰۰ برند برتر جهان در سال ۲۰۲۳ تنها ۵.۷ درصد افزایش پیدا کرده است درحالیکه این رشد سال گذشته ۱۶ درصد بود.
رتبه | برند | تغییر (درصد) | ارزش (میلیارد دلار) | رتبه سال ۲۰۲۲ |
۱ | اپل | +۴ | ۵۰۲,۶۸۰ | ۱ |
۲ | مایکروسافت | +۱۴ | ۳۱۶,۵۶۹ | ۲ |
۳ | آمازون | +۱ | ۲۷۶,۹۲۹ | ۳ |
۴ | گوگل | +۳ | ۲۶۰,۲۶۰ | ۴ |
۵ | سامسونگ | +۴ | ۹۱,۴۰۷ | ۵ |
۶ | تویوتا | +۸ | ۶۴,۵۰۴ | ۶ |
۷ | مرسدس بنز | +۹ | ۶۱,۴۱۴ | ۸ |
۸ | کوکاکولا | +۱ | ۵۸,۰۴۶ | ۷ |
۹ | نایک | +۷ | ۵۳,۷۷۳ | ۱۰ |
۱۰ | بامو | +۱۰ | ۵۱,۱۷۵ | ۱۳ |
۱۲ | تسلا | +۴ | ۴۹,۹۳۷ | ۱۲ |
۲۷ | هوندا | +۷ | ۲۴,۴۱۲ | ۲۶ |
۳۲ | هیوندای | +۱۸ | ۲۰,۴۱۲ | ۳۵ |
۴۵ | آئودی | +۹ | ۱۶,۳۵۲ | ۴۶ |
۴۷ | پورشه | +۲۰ | ۱۶,۲۱۵ | ۵۳ |
۵۰ | فولکسواگن | +۲ | ۱۵,۱۴۰ | ۴۸ |
۵۱ | فورد | +۳ | ۱۴,۸۶۷ | ۵۰ |
۶۳ | نیسان | +۴ | ۱۲,۶۷۶ | ۶۱ |
۷۰ | فراری | +۱۶ | ۱۰,۸۳۰ | ۷۵ |
۸۸ | کیا | +۷ | ۷,۰۵۹ | ۸۷ |