

پدال/ گیربکس دستی جالب تویوتا برای خودروهای برقی میتواند تا ۱۴ دنده داشته باشد.
این خودروساز ژاپنی گیربکس دستی شبیه سازی شده را برای خودروهای بدون آلایندگی توسعه داده است. بر اساس تستهای صورت گرفته این گیربکس کاملاً هیجانانگیز عمل میکند و برنامههای تویوتا برای افزایش جذابیت خودروهای برقی تنها به تولید گیربکسی با ۶ یا ۷ دنده محدود نخواهد شد. پتنت های ثبت شده نشان میدهد از نظر فنی محدودیتی در تعداد دندههای این نوع گیربکس وجود ندارد.
در حقیقت اسناد و تصاویر منتشر شده نشان دادهاند گیربکس دستی تویوتا برای خودروهای برقی ۱۴ دنده دارد؛ اما این گیربکس چگونه کار میکند؟ پتنت های تویوتا حاوی جزئیات زیادی درباره این گیربکس جدید هستند. بهطور خلاصه باید گفت راننده قادر است دقیقاً میزان دندههای موردنیاز خود را انتخاب کند. تعداد دندههای مجازی میتواند ۶ دنده یا بیشتر و کمتر باشد. راننده میتواند الگوی مدنظر خود را برای تعویض دندهها انتخاب نماید.
البته بخش انتخاب الگو برای تعویض دندهها شاید گمراهکننده باشد. شفافتر باید گفت تویوتا سیستم الکترومکانیکی را برای ایجاد گیتهای تعویض فیزیکی زیاد در نظر نگرفته بلکه گیتهای واقعی ثابتی وجود خواهد داشت. تعداد این گیتها احتمالاً ۶ عدد خواهد بود اما ژاپنیها از ۴ گیت برای نمایش مثال خود استفاده کردهاند. دنده در این گیربکس درست همانند گیربکسهای دستی عادی انتخاب میشود اما دستهدنده پس از استفاده شاید به حالت خلاص بازگردد. سپس با تعویض دندهها توسط راننده، تعویض مجازی دندهها به دنده بعدی انتقال مییابند؛ بنابراین اگر الگوی ۶ دنده وجود داشته باشد و دنده ششم انتخاب شود، نمایشگر دندههای در دسترس را تغییر خواهد داد تا راننده بتواند دنده هفتم و دندههای بعدی را انتخاب کند و یا اینکه به دنده پنجم و دندههای موجود معکوس دهد.
شاید گفتههای بالا گیجکننده باشد و به همین خاطر است که خودروسازان در محصولات سواری و عادی خود از گیربکسهایی با بیش از ۷ دنده استفاده نمیکنند. گیربکس دستی ۱۴ دنده در خودروهای درونسوز کاربردی نخواهد بود اما زمانی که گیربکس دستی شما از نوع شبیهسازی شده باشد شاید از نظر تویوتا تأثیر منفی روی انتخاب دنده رانندگان نگذارد. باید منتظر ماند و دید ژاپنیها در این زمینه چه برنامههایی خواهند داشت.