تیوولی توربو یا کیا سلتوس؛ کدام کره ای بهتر است؟
![تیوولی توربو یا کیا سلتوس؛ کدام کره ای بهتر است؟](https://app.akharinkhabar.ir/images/2024/01/13/5e920e0a-d1db-475f-badb-e9c98d9e691f.png)
آخرین خودرو/ تیوولی توربو و کیا سلتوس هر دو از جمله کراس اوور های کره ای بازار ایران هستند. اما کدام یک از این خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟ در این مطلب به مقایسه کامل این دو خودرو و بررسی ویدئویی آن ها می پردازیم.
آخرین قیمت خودرو را اینجا بخوانید
با آغاز دوباره واردات خودرو پای محصولات جدید کم کم به بازار کشور باز شد. یکی از محصولاتی که در دور جدید واردات خودرو به ایران آمد، سلتوس نام دارد. کراس اووری کامپکت که با توجه به محدودیت های قیمتی واردات، با تیپ میانی وارد شده است و به دلیل عرضه آرام و محدود، قیمتی نجومی در بازار آزاد دارد. اما در ایران همچنان مونتاژ یک کره ای دیگر ادامه دارد و نام آن خودرو تیوولی است. کراس اوور جذابی که در ایران فروش خوبی تجربه کرد و عرضه موفقی داشت. از آنجا که سلتوس و تیوولی هر دو در یک کلاس فنی قرار می گیرند، در ادامه این دو خودرو را با هم مقایسه می کنیم.
مقایسه کمپانی های مادر
تیوولی توربو محصول کمپانی سانگ یانگ است که حالا به نوعی KG موبیلیتی نام دارد. در سال های اخیر سانگ یانگ فراز و نشیب های بسیاری داشت و با مشکلات مالی زیادی مواجه شد. سانگ یانگ قدیمی ترین شاسی بلند ساز کره جنوبی است اما مشکلات مالی و تغییرات مدیریتی و مالکیتی در سال های اخیر باعث شد این خودروساز اصلا در حد و اندازه های گروه هیوندای (کیا و هیوندای) نباشد. در برابر سلتوس محصول استراتژیک کیا در بازار های استراتژیک و در حال توسعه است. کمپانی کیا در سال های اخیر رشد قابل توجه کیفی داشته و آمار تولید و توسعه بسیار خوبی داشته است. پس در نهایت اگرچه هر دو خودرو کره ای هستند و قطعا از چینی های بازار ما بهتر عمل می کنند اما کیا سلتوس به واسطه وضعیت بهتر کیا در بازار جهانی از نظر نام و نشان در رده بالاتر نسبت به تیوولی قرار می گیرد.
مقایسه ابعاد و طراحی تیوولی توربو با کیا سلتوس
این دو کراس اوور از نظر کلاس فنی در یک رده قرار دارند و کاملا از این نظر با هم مقایسه پذیر هستند. در جدول زیر می توانید ابعاد این دو خودرو را مطالعه کنید :
نام خودرو | طول | عرض | ارتفاع | فاصله محوری |
تیوولی توربو | ۴۲۲۵ | ۱۸۱۰ | ۱۶۳۱ | ۲۶۰۰ |
کیا سلتوس | ۴۳۱۵ | ۱۸۰۰ | ۱۶۲۰ | ۲۶۱۰ |
اما از ابعاد که بگذریم به بحث طراحی این دو خودرو می رسیم. هر دو کراس اوور طراحی سنتی دارند و این یعنی خبری از المان های مدرن و عجیب در طراحی این دو خودرو نیست. در واقع طراحی این دو خودرو مناسب کسانی است که ظاهر شاسی بلند های معمول را دوست دارند و از طراحی های خاص و رادیکال خوششان نمی آید. در کیا سلتوس خط طراحی خودروهای کیا را با امضای تایگر نوز در جلو می بینیم. چراغ ها نسبتا بزرگ هستند و استفاده از المان های دو رنگ مشکی و نقره ای باعث شده تا طراحی اسپرتی را در این کراس اوور داشته باشیم. در نمای جانبی طراحی تا جای ممکن ساده است و رینگ های ۱۷ اینچی طراحی خوبی دارند. در عقب چراغ ها بوسیله نواری نقره ای رنگ به هم متصل می شوند و سپر مشکی طراحی شده و با اضافه شدن دیفیوزر نقره ای رنگ، جلوه اسپرت به ظاهر این خودرو اضافه می شود.
طراحی تیوولی در زمانی که این خودرو معرفی شد ساختارشکنانه به نظر می رسید اما حالا این طراحی آنقدر مدرن به حساب نمی آید. کلیت طراحی تیوولی توربو با تغییرات نسبت به مدل های قبل به روز شده و در کل ظاهری عام پسند را در این خودرو می بینیم. چراغ هاری روشنایی روز بصورت خطی طراحی شده اند و قطعه ای مشکی رنگ چراغ های اصلی را به هم متصل می کند. ترکیب رنگ مشکی در سپر جلو و عقب دقیقا همان سبکی است که در سلتوس هم دیده می شد.
طراحی در نمای جانبی کمی خاص تر از سلتوس است و رینگ های ۱۸ اینچی باعث می شود تیوولی کمی کپل تر بنظر برسد. زاویه خطوط عقبی بدنه باعث شده طراحی در تیوولی توربو مکعبی تر بنظر برسد و بر خلاف رقیب، خبری از چراغ های به هم پیوسته و کشیده نیست. در مجموع طراحی این دو خودرو چندان مدرن و عجیب نیست و هر دو سبکی سنتی در بدنه دارند. نتیجه گیری در مورد طراحی کاملا سلیقه ای است پس در این بخش نمی توان برتری خاصی را برای این دو رقیب در نظر گرفت.
مقایسه مشخصات فنی تیوولی توربو با کیا سلتوس
زیر کاپوت تیوولی توربو پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ را داریم که به سیستم TGDi مجهز است. این پیشرانه می تواند نهایت خروجی های ۱۶۳ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر را ثبت کند و قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع توییست بیم است و مصرف ترکیبی ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای این کراس اوور ثبت می شود.
در مقابل کیا سلتوس یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی را زیر کاپوت دارد که توان تولید نهایت قدرت ۱۳۲ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۵۷ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود. در این کراس اوور هم سیستم مک فرسون در جلو و توییست بیم در عقب را داریم و مصرف ترکیبی در کیا سلتوس ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
اگر بخواهیم ملاک مقایسه را خروجی های فنی قرار دهیم، قطعا باید تیوولی توربو را انتخاب کنیم. این خودرو به واسطه داشتن موتور توربو، قدرت و گشتاور بیشتری ارائه می دهد. اما باید به نکات دیگر هم دقت کرد. مثلا حساسیت به کیفیت بنزین در پیشرانه تنفس طبیعی سلتوس کمتر است و می تواند دردسر و استهلاک کمتری داشته باشد. لازم به ذکر است که هر دو کراس اوور این مقایسه به گیربکس اتوماتیک AT مجهز هستند پس حس رانندگی خوبی را می توان در هر دو خودرو تجربه کرد.
مقایسه کابین تیوولی توربو با کیا سلتوس
طراحی در کابین هر دو کراس اوور ساده است و از خبری از المان های مینیمال و مدرن در این دو خودرو نیست اما چند نکته مهم در مورد طراحی و متریال وجود دارد. در کابین کیا سلتوس استفاده از متریال پلاستیک خشک به مراتب بیشتر از کیا سلتوس است و روکش پارچه ای صندلی ها را در این خودرو می بینیم اما در مقابل متریال در تیوولی توربو کیفیت بهتری دارند و روکش چرمی را برای صندلی های این کراس اوور می بینیم. فضای کابین در هر دو کراس اوور شبیه به هم است و راضی کننده ارزیابی می شود اما در مجموع طراحی و متریال در تیوولی توربو بهتر بنظر می رسد.
اما مهم ترین اختلاف این دو خودرو در بحث امکانات رقم می خورد. سلتوس یک وارداتی کم آپشن است و تیوولی توربو تا جای ممکن آپشن های کاربردی دارد. در هر دو خودرو امکاناتی نظیر دو کیسه هوای جلو، سامانه کنترل پایداری، سامانه شروع حرکت در سربالایی، نمایشگر لمسی، سانروف، سنسور و دوربین دنده عقب، استارت دکمه ای، سنسور نور، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل و سنسور پایش میزان فشار باد تایرها مشترک است. اما در تیوولی ۴ کیسه هوای جانبی و پرده ای را داریم که این قابلیت در سلتوس دیده نمی شود. همچنین رادار نقطه کور (در تیپ اسپشیال)، اخطار اشیا متحرک در نقاط کور (در تیپ اسپشیال)، تهویه اتوماتیک دوکاناله، سنسور باران، کنترل حرکت در سرازیری، سنسور پارک جلو، فناوری LED چراغ ها (در تیپ اسپشیال)، تریم داخلی چرم مصنوعی، گرم کن صندلی های جلو، سردکن صندلی های جلو (در تیپ اسپشیال) و صندلی برقی راننده (در تیپ اسپشیال) از جمله امکاناتی است که تیوولی توربو بیشتر از کیا سلتوس دارد.
پس در بحث امکانات سلتوس در برابر تیوولی توربو حرفی برای گفتن ندارد و به غیر از اتصال اپل کارپلی و اندروید اتو، عملا تمام آپشن های تیوولی توربو (به خصوص در نسخه اسپشیال) بالا تر است.
مقایسه قیمت و سخن پایانی
کیا سلتوس با قیمت ۲ میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان به دست مشتریان سامانه عرضه خودروهای وارداتی می رسد اما در بازار آزاد قیمت های نجومی برای این خودرو آگهی می شود که گاهی به ۴ میلیارد می رسد. البته انتظار می رود این قیمت با ادامه تحویل ها تعدیل شود اما به هر ترتیب نمی توان قیمتی پایین تر از ۳ میلیارد را در آینده برای سلتوس در بازار آزاد متصور بود. در برابر نسخه های صفر کیلومتر تیوولی توربو را می توان در محدوده ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در آگهی ها دید. پس عملا در بازار آزاد تیوولی توربو به مراتب ارزان تر از کیا سلتوس است.
اگر به دنبال خرید کراس اووری غیر چینی باشید و بخواهید مبلغی بالای ۲ میلیارد تومان را هزینه کنید، بدون تردید این دو کراس اوور در محدوده انتخابی شما خواهند بود. اگر صرفا به دنبال یک خودروی وارداتی باشید باید سلتوس را انتخاب کنید. اما اگر ملاک شما خروجی های فنی، امکانات و همچنین قیمت باشد، طبیعتا تیوولی توربو انتخابی منطقی تر به حساب می آید.
ویدیو معرفی تیوولی توربو
ویدیو معرفی کیا سلتوس