فروش «مزدا ۶» در ژاپن متوقف می شود
آخرین خودرو/ مزدا با انتشار اطلاعیهای از پایان عرضه مزدا ۶ در بازار داخلی خبر داد. طبق این اطلاعیه، فروش سدان سایز متوسط مزدا ۶ در ژاپن، از اواسط آوریل امسال متوقف خواهد شد.
به گزارش آخرین خودرو، این خودرو که در گذشته نه چندان دور طرفداران زیادی در بازارهای بینالمللی داشت، چند سالی است با مشکل افت تقاضا دست و پنجه نرم میکند. میزان کاهش تقاضا برای این سدان خانوادگی به قدری چشمگیر است که مزدا در سال ۲۰۲۱ تصمیم گرفت عرضه آن را در بازار آمریکای شمالی متوقف کند. یک سال بعد هم این خودرو از بازار بریتانیا حذف شد.
مزدا ۶ اکنون در نسل سوم خود به سر میبرد. این نسل که در دو نسخه سدان و استیشن واگن تولید میشود، در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. در حالیکه خودروسازان پس از حدود ۶ یا نهایتاً ۷ سال نسل جدید محصولات خود را رونمایی میکنند، افت تقاضا برای مزدا ۶ باعث شده که کمپانی ژاپنی نسبت به بروز آوری و توسعه نسل جدید آن بیمیل باشد.
نسل اول مزدا ۶ در سال ۲۰۰۲ متولد شد. این خودرو در بازار داخلی و چین با نام آتنزا به فروش میرسد. مدیران مزدا در مقطعی معتقد بودند این سدان سایز متوسط DNA کمپانی را در خود دارد و برای شعار معروف «زوم-زوم» بهترین نماد است. اگرچه استقبال از مزدا ۶ در بازار ژاپن بسیار خوب بود، اما محبوبیت آن به تدریج کاهش یافت. طبق آمار از ابتدای تولید تاکنون، این خودرو رکورد فروش ۲۲۶۴۳۷ دستگاه را در سرزمین مادری ثبت کرده است.
کاز یوشی تودو مدیر فروش مزدا در بازار ژاپن اعتقاد دارد کراس اوورهای سری CX مشتریان مزدا ۶ را به سمت خود جذب کردهاند. این امر چندان هم بیراه نیست، چرا که گرایش مشتریان به سمت مدلهای شاسیبلند و کراس اوور یک روند جهانی به حساب میآید و تقریباً در تمامی کشورها از جمله ایران، میتوان آن را مشاهده کرد.
با توجه به صحبتهای آقای تودو میتوان حدس زد که مزدا نیز همگام با تحولات بازار و تغییر سلیقه مشتریان، بیشتر از هر زمان دیگری روی مدلهای کراس اوور و شاسیبلند تمرکز خواهد کرد. این نوع خودروها در اوج هستند و به دلیل قیمت بالاتری که دارند، سود بیشتری را نصیب شرکتهای خودروسازی میکنند. بدیهی است تمامی کمپانیهای فعال در حوزههای مختلف، به دنبال کسب سود و تصاحب سهمی از بازار هستند و هیچ یک از آنها دوست ندارد محصولی را تولید کند که در بازار بدون مشتری است. سدان ها در حقیقت قربانی این موضوع شدهاند و مشتریان هستند که به شکلی غیرمستقیم تصمیم گرفتهاند آنها را از بازار حذف کنند.
هر چند فروش مزدا ۶ در ژاپن از اواسط ماه آوریل در ژاپن متوقف میشود، اما افرادی که زمان تحویل سفارش آنها پس از تاریخ مذکور است، خودروی خود را تحویل خواهند گرفت. در زمان فعلی مشخص نیست که آیا مزدا ۶ برای همیشه به تاریخ میپیوندد و یا نسل جدید آن در آینده وارد بازار خواهد شد. البته شایعات تأیید نشدهای وجود دارد مبنی بر این که خودروساز ژاپنی در حال توسعه نسل جدید این خودرو است. باید منتظر ماند و دید که آیا این شایعات به واقعیت تبدیل میشوند یا خیر.