بررسی کامل «فیدلیتی XB1» به همراه ویدئوی معرفی
آخرین خودرو/ فیدلیتی XB1 تیپی جدید از سری کراس اوور های فیدلیتی بهمن موتور است که برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی تهران در سال ۱۴۰۲ رونمایی شد.
ویدئوی معرفی فیدلیتی XB1
درباره فیدلیتی XB1
فیدلیتی XB1 یکی از جدیدترین محصولات گروه بهمن است که طی همکاری های گسترده گروه بهمن با گروه جتور (Jetour)، یکی از شرکت های زیر مجموعه چری، به بازار ایران راه پیدا کرده است. نام اصلی این خودرو جتور داشنگ یا دَشینگ است که در سال ۲۰۲۲ بر اساس پلتفرم Kunlun گروه چری در دو نسخه بنزینی و هیبریدی روی خط تولید رفته و از این حیث خودرویی به روز به حساب می آید. فیدلیتی XB1 یکی از اسپرت ترین و جوان پسندانه ترین محصولاتی است که گروه بهمن مسئولیت عرضه آن را بر عهده داشته و بعد از فیدلیتی پرایم و فیدلیتی پرستیژ، سومین عضو خانواده فیدلیتی به حساب می آید. در ادامه بررسی دقیق تری از فیدلیتی XB1 یا همان جتور داشنگ خواهیم داشت.
ابعاد و طراحی بدنه فیدلیتی ایکس بی وان
به طور کلی فیدلیتی XB1 ظاهر به روز و جذابی نسبت به دیگر محصولات خانواده چری داشته و همین عامل باعث شده تا سبک طراحی این خودرو کمی متفاوت تر به نظر برسد. اولین نکته ای که در نمای جلو این خودرو می توان به آن اشاره کرد سبک طراحی جلوپنجره فیدلیتی ایکس بی وان است که به صورت یکپارچه با سپر در آمده که جلوه اسپرتی را به این خودرو داده است. سبک طراحی چراغ های روشنایی روز این خودرو مطابق با طراحی خودرو های روز، صورت گرفته و چراغ های اصلی به دلیل وسعت نور بیشتر درون سپر تعبیه شده اند که جلوه بروزی را به این خودرو داده اند.
قسمت های کرومی شکل در نما های جانبی باعث ایجاد چهره ای لوکس XB1 شده و چهره خوبی را به این خودرو شده است. از طرفی باید به طرح های گرافیکی بر روی فلاپ های زیر در ها اشاره کرد که سبک طراحی منحصر به فردی را ایجاد کرده است. در کنار تمامی این موارد نباید از دستگیره های مخفی شونده این خودرو غافل شد چرا که در طراحی خوب این خودرو بسیار اثر گذار هستند.
طراحی بخش های عقب این خودرو به دلیل استفاده از خطوط شکسته و گوشه های تیز نظیر چراغ های عقب و قسمت هایی از درب صندوق عقب یادآور کراس اوور های لکسوس است. چراغ های عقب این خودرو به صورت دو تکه طراحی شده اند و گرافیک آن چهره خشنی را به این کراس اوور داده است. از طرفی سبک طراحی دیفیوزر و سپر عقب فیدلیتی ایکس بی وان طراحی اسپرت این خودرو را تکمیل کرده است. به طور کلی فیدلیتی XB1 دارای طراحی جذابی بوده و یکی از اسپرت ترین و جوان پسندانه ترین محصولات گروه بهمن به شمار می رود و این خودرو می تواند نقطه قوتی در میان خودرو های تولید گروه بهمن به شمار آید.
مشخصات فنی فیدلیتی XB1
قلب تپنده کراس اوور اسپرت گروه بهمن، یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم است. این پیشرانه قادر است نهایت قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۹۰ نیوتن متر را تولید و نیروی تولید شده را از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل کند. این خودرو به واسطه از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و سیستم تعلیق مولتی لینک در محور عقب سوار قابل قبولی را ارائه می دهد و این موضوع را می توان از نکات مثبت مثبت فیدلیتی XB1 به حساب آورد. فیدلیتی XB1 می تواند شتاب خود را در شرایط ایده آل، در کمتر از ۹ ثانیه از صفر به صد برساند که با توجه به وزن ۱۵۶۰ کیلوگرمی این خودرو عدد قابل قبولی به حساب می آید.
برند | بهمن |
مدل | فیدلیتی XB1 |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۱۴۰۳ |
حجم موتور | ۱۵۹۸ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربوشارژر TGDi |
قدرت | ۱۹۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۸.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاجه تر |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۵۹۰ میلی متر |
عرض | ۱۹۰۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۶۸۵ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۷۲۰ میلی متر |
وزن | ۱۵۸۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۷ لیتر |
مصرف سوخت | ۶.۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۵۵/۴۵R20 |
شرکت عرضه کننده | بهمن موتور |
برند نشان مادر | جتور |
کشور سازنده | ایران - چین |
طراحی کابین و امکانات فیدلیتی ایکس بی وان
به کابین فیدلیتی XB1 سبک طراحی متفاوت، بروز و پرجزئیاتی را به نمایش می گذارد که می تواند برای نسل جوان جذاب باشد. متریال به کار رفته در بخش رودری ترکیبی است از متریال خشک و متریال نرم که احساس بی کیفیت بودن را به سرنشینان القا نمی کند. از طرفی استفاده از طرح چوب در این قسمت های به طراحی این بخش ها کمک شایانی کرده است. نکته دیگری که در این بخش وجود دارد این است در این قسمت ها نمایشگر کوچکی وجود دارد که کیفیت و دمای هوای بیرون خودرو را به نمایش می گذارد که این آپشن در کمتر خودرویی دیده می شود.
در بخش بالای داشبورد نیز شاهد استفاده از متریال نرم هستیم. در این قسمت می توان هدآپ دیسپلی این خودرو را مشاهده کرد که در کمتر خودرویی در داخل ایران می توان آپشن را مشاهده کرد. در بخش میانی نیز از طرح چوب استفاده شده که احساس خوبی را به سرنشینان القا می کند. در این قسمت می توان به نمایشگر بزرگ لمسی سیستم مالتی مدیا دسترسی داشت که تنظیمات بخش های زیادی از این خودرو توسط نظیر؛ اتوهلد، تنظیمات سیستم تهویه، دسترسی به سیستم روشنایی و… توسط این نمایشگر انجام می شود. البته باید گفت این سبک طراحی ما را به یاد محصولات تسلا می اندازد که در نوع خود طراحی جالبی است. این را هم در نظر داشته باشید که سیستم مالتی مدیا در این خودرو با همکاری کمپانی هواوی توسعه داده شده و همین باعث می شود کیفیت بالایی را در این بخش ببینیم.
کنسول وسط فیدلیتی XB1 به صورت کاملا مجزا از قسمت داشبورد طراحی شده و به غیر از جا لیوانی، شارژر وایرلس و محفظه خنک کننده، قسمت دیگری بر روی این بخش دیده نمی شود چرا که اهرم دسته دنده به تقلید از خودرو های مرسدس بنز و برخی از خودرو های هیوندا به پشت فرمان منتقل شده است. جلو آمپر این خودرو مانند بسیاری از خودرو های چینی آنچنان بزرگ نیست و در این خودرو از یک نمایشگر به نسبت کوچک و ساده و مینیمال به عنوان جلو آمپر دیجیتال این خودرو استفاده شده است.
سیستم فرمان فیدلیتی ایکس بی وان از نوع کمکی برقی بوده و میزان سفتی آن با توجه به سرعت خودرو تغییر می کند. غربیلک فرمان این خودرو دارای طراحی دی کات و دو شاخه بوده که و احساس اسپرت بودن را بیش از پیش به راننده منتقل می کند. صندلی های فیدلیتی XB1 طراحی به نسبت اسپورتی دارند و از چرم مصنوعی به عنوان روکش آنها استفاده شده است. جالب است بدانید که صندلی های ردیف جلو این خودرو دارای سردکن و گرمکن بوده و شاهد استفاده از بلند گو هایی به جهت لذت بردن بیشتر از سیستم صوتی در قسمت پشت سری این صندلی های این خودرو هستیم.
با اینکه فیدلیتی ایکس بی وان فاصله محوری چندان زیادی ندارد اما فضای بخش عقب این خودرو مناسب و قابل قبول است. از طرفی این خودرو امکانات خوبی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می دهد که از جمله آنها می توان به: دسترسی به دستیار صوتی، پورت USB، زیر آرنجی، جالیوانی و… اشاره کرد.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل حرکت در سربالایی - رادار نقطه کور - رادار خط خوان - ترمز اضطراری اتوماتیک |
امکانات رفاهی | صندلی های برقی جلو - حافظه صندلی راننده - سردکن و گرمکن صندلی های جلو - رینگ آلومینیومی - سنسور نور - سنسور باران - نور پردازی کابین - نور بالای اتوماتیک - فناوری LED چراغ ها - تریم داخلی چرم - استارت دکمه ای - قابلیت روشن کردن خودرو از روی ریموت - فرمان کمکی برقی - نمایشگر لمسی - تهویه اتوماتیک دوکاناله - کنترل تهویه از روی فرمان - هدآپ دیسپلی - سامانه کنترل حرکت در سراشیبی - ترمز پارک برقی - اتوهلد - سیستم صوتی پشت سری راننده و سرنشین جلو - سقف پانورامای برقی - درِ صندوق عقب برقی با سنسور حرکتی پا - شارژر بیسیم تلفن همراه - دسته دنده الکتریکی - آینه حساس به نور - تنظیم حالت رانندگی - کروز کنترل تطبیقی - رانندگی خودکار بین خطوط - شیشه های دودی عقب - کولباکس - دوربین ۳۶۰ درجه - دوربین ثبت وقایع - دستگیره های الکتریکی |
مزایا و معایب
مزایا | طراحی جذاب - شتاب خوب - متریال مناسب در کابین - کابین جادار |
معایب | نبود برخی ویژگی ها مانند تعویض دنده تیپ ترونیک - پیچیدگی چیدمان دسترسی های کابین برای سرنشینان |
رقبای فیدلیتی XB1
فیدلیتی XB1 طراحی جذاب و اسپرتی دارد و بازار نسل جوان را هدف قرار داده است و همین موضوع باعث می شود رقبای این خودرو کار سختی در رقابت با این خودرو داشته باشند. در حال حاضر خودرو هایی نظیر؛ تیگو ۷ پرومکس، لاماری ایما، تیارا پرایم و… از رقبا این خودرو به شمار می روند اما اصلی ترین رقیب فیدلیتی XB1، فونیکس FX است که به لحاظ مشخصات فنی یکسانی با فیدلیتی XB1 داشته اما امکانات و آپشن های کمتری نسبت به آن دارد.