برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
خودرو

افزایش آمار خودروهای سرقتی/ سارقان به چه قطعاتی از خودرو علاقه دارند؟

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی

آخرین خودرو/ سرقت خودرو یکی از نگرانی‌های همیشگی مالکین خودروهاست که متاسفانه روزانه شاهد افزایش میزان سرقتی ها و روش‌های جدیدی برای دزدیدن خودروهای شهروندان هستیم.

به گزارش آخرین خودرو، سرقت خودرو یکی از نگرانی‌های همیشگی مالکین خودروهاست که متاسفانه روزانه شاهد افزایش میزان سرقتی ها و روش‌های جدیدی برای دزدیدن خودروهای شهروندان هستیم. با توجه به تورم موجود در اقتصاد ایران و افزایش بیش از حد قیمت خودرو، روند سرقت خودرو در کشور و به خصوص در شهرهای بزرگ افزایش و حساسیت بر این موضوع نیز بالا رفته است. سارقان خودرو به صورت دائم درحال به روز رسانی روش‌های سرقت خودرو هستند. در دنیای امروز، کمتر پیش می‌آید که سارقان دست به خشونت‌های عجیب و غریب بزنند. آن‌ها از بطری‌های خالی برای ایجاد صدایی بلند تا تصادفات ساختگی استفاده می‌کنند که به هدف خود، یعنی سرقت خودرو برسند.

البته در این میان، سرقت خودروهای داخلی برای سارقین از همه راحت‌تر است. چندی پیش، پلیس آگاهی تهران بزرگ دو سارق حرفه‌ای که خودروها را پس از سرقت اوراق می کردند دستگیر کرد سارقان ادعا می‌کردند که سرقت خودروهای ایرانی مانند «آب خوردن» است و می‌توانند در عرض چند ثانیه درب خودروهای ساخت داخل را باز کنند. در بین انواع خودروهای سرقتی نیز پراید و پژو آمار بالاتری نسبت به دیگر ماشین‌ها دارند.

در بین شهرهای مختلف کشور استان‌های البرز- اصفهان و خوزستان بالاترین آمار سرقت خودرو را دارند. طبق آماری بیمه مرکزی منتشر کرده است، میزان سرقت خودرو در مقایسه دو سال ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰، حدود ۷.۶ درصد افزایش یافته است. همانطور که در نمودار دیده می‌شود، در سال ۱۳۹۶ سرقت ۶۹ هزار و ۲۴ دستگاه گزارش شده است. سال ۱۳۹۷ هم این عدد به ۷۸ هزار و ۴۶۰ دستگاه خودرو رسید. سال ۱۳۹۸ آمار سرقتی ها به اوج خود رسید و ۸۵ هزار و ۱۰۷ دستگاه خودرو سرقت شد. در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز به ترتیب ۸۳ هزار و ۶۲۴ و ۷۴ هزار و ۴۸۰ دستگاه خودروی سرقتی گزارش شد.

البته در این میان باید به این نکته نیز اشاره کرد که به دلیل افزایش قیمت قطعات مختلف خودرو، سرقت قطعات نیز افزایش پیدا کرده و  بازار سیاهی برای خرید و فروش قطعات جانبی سرقتی راه‌اندازی شده است. طبق آمار، مبدل کاتالیزوری، رینگ و لاستیک، باتری ماشین، چراغ‌های جلو اتومبیل، درهای عقب، سیستم‌های ضبط ماشین و… از قطعات مورد علاقه سارقان هستند که بیشترین آمار سرقت را به خود اختصاص داده‌اند.

آمار رسمی نشان‌دهنده افزایش چندین برابری فقر مطلق در چند سال گذشته هستند. قطعا پدید فقر به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش سرقت خودرو باید مد نظر قرار بگیرد. اما فقر و وضعیت اجتماعی نامطلوب به چه میزان بر میزان سرقت خودرو تاثیر گذاشته است؟ در این راستا، یک عضو شورای شهر تهران گفت: به هر محله‌ای که مراجعه می‌کنیم، مردم از سرقت ناراحت هستند، متأسفانه معتادان و کارتن خواب هایی که در سطح مناطق حضور دارند، تجهیزات شهری و لوازم شهروندان را سرقت می‌کنند. شهروندان معتقدند اکنون زمان مناسبی است که دولت‌مردان به این مساله به صورت جدی ورود کنند و راه حلی ارائه دهند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره