خودروی وارداتی «ام جی GT» را بیشتر بشناسید
آخرین خودرو/ ام جی GT سدان اسپرت چینی است که قرار است در دور جدید واردات به ایران بیاید. محصولی از سایک که مشخصات قابل قبولی ارائه می دهد.
ویدئوی معرفی ام جی GT
درباره ام جی GT
نام ام جی برای ما ایرانی ها نسبتاً آشناست در واقع MG مخفف شده عبارت (Morris Garage) به معنای گاراژ موریس است، که کمتر مخاطب حوزه خودرو است که نام ام جی به گوشش نخورده باشد! این کمپانی سابقاً انگلیسی و اکنون چینی در سال ۱۹۲۴ در انگلستان تاسیس شد و پس از کش و قوس های فراوان و بحران های مالی و مدیریتی عدیده ای که داشت، در نهایت از سال ۲۰۰۶ میلادی ام جی تحت تملک گروه سایک چین قرار گرفت و از آن زمان تا کنون از پشتوانه مهندسی و قوای فنی گروه سایک بهره می برد. در دهه نود شمسی مدیا موتورز محصولات گوناگونی از ام جی را به بازار ایران عرضه کرد اما در آن برهه زمانی به دلیل حضور برند های کره ای و واردات محدودتر محصولات ام جی اقبال چندان زیادی از آن ها نشد. همچنین در اواخر دهه نود آذویکو نسبت به عرضه محصول ام جی ۳۶۰ پرداخت که حواشی زیادی پیرامون این موضوع بود و از کم و کیف ماجرا نیز با خبر هستید.
اما در اتو اکسپو تهران که اخیرا برگزار شد فردا موتورز از یک سدان اسپرت MG GT رونمایی کرد که در ادامه قصد داریم نگاهی دقیق به سدان وارداتی ام جی GT داشته باشیم.
طراحی بدنه MG GT
در نمای بیرونی ام جی GT یک طراحی اسپرت و جوان پسند را مشاهده می کنیم در نمای جلوی فرم خاص دماغه خودرو بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می کند. چراغ های جلو ابعادی نسبتا کوچک اما با گرافیک قابل قبولی دارند جلو پنجره خودرو ابعاد بزرگی دارد و از طراحی سه بعدی بهره میبرد. روی سپر نیز فرورفتگی ها و فلاپ های تزیینی متعددی دیده می شود و روی کاپوت خودرو نیز به وسیله خطوط متعدد یک طراحی نسبتا عضلانی ایجاد شده است.
در نمای جانبی ام جی GT، آینه ها طراحی اسپرت و نسبتا بزرگی دارند و در قسمت بالایی شیشه های جانبی خودرو یک نوار کرومی دیده می شود که تا ستون C خودرو امتداد یافته است. روی درب ها نیز یک خط شانه از گلگیر جلوی خودرو شروع شده که تا اواخر درب عقب خودرو امتداد یافته و یک خط دیگر نیز از همان ناحیه تا چراغ های عقبی خودرو امتداد یافته است. در قسمت پایینی درب ها نیز یک خط و یک فرو رفتگی جزیی به چشم می خورد رینگ های خودرو نیز طراحی اسپرت و دو رنگ دارند و اندازه آن ها نیز ۱۷ اینچ است.
اما در نمای عقبی شیب زیاد در ناحیه ستون C خودرو جلب توجه می کند که این موضوع به اسپرت تر جلوه دادن خودرو کمک شایانی می کند. چراغ های عقبی خودرو طراحی قابل قبولی داشته و گرافیک آن ها نیز زیباست، هرچند که این سبک از طراحی شباهت هایی با طراحی های سابق پژو مثل نسل قبل ۵۰۸ و ۲۰۰۸ دارد. سپر عقب نیز دو چراغ شب نما در طرفین آن و در قسمت پایینی سپر نیز بررسی یک فلاپ مشکی رنگ دو خروجی اگزوز کرومی فیک و یک چراغ مه شکن ما بین آن ها دیده می شود.
در نهایت باید اعلام کنیم که MG GT وارداتی از لحاظ ایمنی وضعیت مطلوبی ندارد به طوری که ام جی جی تی چندی پیش در موسسه ANCAP استرالیا مورد تست تصادف قرار گرفت و صفر ستاره ایمنی از این موسسه دریافت کرد. البته این به معنای غیر استاندارد بودن این سدان نیست اما بر اساس استاندارد های روز، این محصول ایمنی بالایی ندارد.
مشخصات فنی ام جی GT
ام جی GT وارداتی مجهز به یک موتور ۱/۵ لیتری توربوشارژر مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت است که توانایی تولید ۱۷۳ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور است، گیربکس خودرو نیز از نوع دوکلاچه تر و ۷ سرعته اتوماتیک است، همچنین بنا به اعلام ام جی مصرف سوخت ترکیبی MG GT حدود ۵/۹ لیتر در هر صد کیلومتر است. اعداد نشان می دهد که عملکرد فنی قابل قبولی را در این خودرو می بینیم.
برند | ام جی |
مدل | GT |
کلاس بدنه | سدان |
سال تولید | ۲۰۲۴ |
حجم موتور | ۱۴۹۰ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربوشارژر TGDi |
قدرت | ۱۷۳ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۸.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۵ کیلومتر در ساعت |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاجه تر |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | تویست بیم |
طول | ۴۶۷۵ میلی متر |
عرض | ۱۸۴۲ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۸۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۶۸۰ میلی متر |
وزن | ۱۳۱۸ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۱۵/۵۰R17 |
شرکت عرضه کننده | فرداموتورز |
برند نشان مادر | ام جی |
کشور سازنده | چین |
طراحی داخل کابین و امکانات MG GT
درون کابین ام جی جی تی نیز یک طراحی اسپرت و نسبتا به روز را می بینیم رو دری های خودرو طراحی ارگونومیک دارد و برروی آن از متریال های و چرمی نیز استفاده شده است. صندلی های خودرو طراحی اسپرتی دارند و به احتمال زیاد در نمونه وارداتی به بازار ایران صندلی علی جلو قابلیت تنظیم برقی را دارا خواهند بود. فرمان ام جی GT نیز طراحی سه شاخه و دی کات دارد و از تزیینات کرومی نیز بر روی آن استفاده شده است. جلو آمپر خودرو در نمونه وارداتی به بازار ایران از نوع صفحه نمایش و ۱۰ اینچی است. داشبورد خودرو طراحی به روزی دارد و در آن سعی شده تا طراحی و قرار گیری ادوات و مانیتور سیستم مالتی مدیا به صورت راننده محور باشد. همچنین اندازه مانیتور سیستم مالتی مدیا ۱۲/۳ اینچ است.
دریچه های سیستم تهویه خودرو نیز فرم جالب و شبکه ای دارند و کلید های سیستم صوتی خودرو نیز با الگوی پیانویی تعبیه شده اند، همچنین بر روی داشبورد از تزیینات کروم براش استفاده شده است، در کنسول میانی خودرو نیز پد شارژ وایرلس دسته دنده الکتریکی خودرو و کلید های مربوط به ترمز پارک و سیستم اتوهلد خودرو دیده می شود، در کنسول وسط خودرو از تریم کروم براش و مشکی پیانویی استفاده شده است، و در ردیف عقب نیز سرنشینان فضای قابل قبولی دارند و ادواتی همچون خروجی شارژ و دریچه های سیستم تهویه برای راحتی بیشتر سرنشینان پیش بینی شده است.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل حرکت در سربالایی - رادار خط خوان - اخطار برخورد از جلو |
امکانات رفاهی | صندلی برقی راننده - تهویه اتوماتیک - پاکسازی هوای کابین - فرمان کمکی برقی - دنده پشت فرمان - جلو آمپر دیجیتال - سنسور نور - سنسور باران - تریم داخلی چرم مصنوعی - دسته دنده الکتریکی - استارت دکمه ای - تنظیم حالت رانندگی - ترمز پارک برقی - اتوهلد - سانروف برقی - رینگ آلومینیومی - کروز کنترل - محدودکننده سرعت |
مزایا و معایب
مزایا | نشان تجاری شناخته شده - توان حرکتی مناسب - کیفیت مونتاژ خوب |
معایب | نبود برخی ویژگی ها مانند تهویه دوکاناله و رادار نقطه کور به نسبت رقبا |
رقبای ام جی GT
در نهایت باید بگوییم که ام جی GT یک سدان اسپرت است که می تواند با اقبال مناسبی رو به رو شود اما نکته منفی در مورد این خودرو وضعیت ایمنی آن است همچنین هنوز خبری از قیمت گذاری و زمان عرضه آن از سمت فردا موتورز اعلام نشده و موفقیت یا شکست آن بسته به قیمت گذاری فردا موتورز است. هر چند که در بازار سدان ها گزینه های متعددی همچون شاین مکس، آریزو ۶ جی تی و گک امپو وجود دارند.