برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

نمایش «آسمان غرب» برای دانش‌آموزان به توصیه آموزش و پرورش

منبع
صبا
بروزرسانی
نمایش «آسمان غرب» برای دانش‌آموزان به توصیه آموزش و پرورش

صبا/ «آسمان غرب» توسط وزارت آموزش و پرورش مورد توصیه و تاکید برای گروه‌های مختلف مخاطبین تحصیلی و دانش آموزی قرار گرفت.
  شهید شیرودی کشاورزاده‌ای جوان بود که دوران آموزش خلبانی خود را در اصفهان گذراند و در همان مدت کوتاه حضور در دفاع مقدس، توانست رکورد یکی از بالاترین پروازهای جنگ با بالگرد کبری را در دنیا به نام خود ثبت کند. خواهرش می گوید: او مرخصی‌های زمان جنگش را نگه می‌داشت تا موقع برداشت برنج برای کمک به پدر سر زمین برود.
او کسی بود که پس از شروع جنگ و در همان ساعات ابتدایی که بخشنامه بنی صدر دستور مبنی بر تخلیه پادگان ابوذر صادر شد، معترض شد و به ستاد رفت. او به این دستور انتقاد کرد و به فرمانده پادگان ابوذر گفت «شما نمی‌توانید دستور تخلیه صادر کنید، دشمن حمله کرده و عملیات دشمن را خنثی کردیم چرا باید پادگان را تحویل عراق بدهیم؟ هرگز چنین کاری نخواهم کرد» بعد از این ماجرا سوار بر هلی کوپتر خود شد، بلند شد و مسلسل را آماده کرد. اوگفت هر کس بیرون آمد مورد هدف قرارش می دهیم…
این خلبان تیزپرواز پس از چند هزار مأموریت هوایی و انجام بالاترین پروازهای جنگی در دنیا و نجات یافتن از ۳۶۰ خطر مرگ سرانجام در آخرین عملیات پروازی خود در هشتم اردیبهشت سال ۱۳۶۰ در منطقه بازی دراز هنگامی به شهادت نائل شد. او در هنگام شهادت تنها ۲۵ سال سن داشت.
سرلشکر شهید ولی‌الله فلاحی رییس ستاد مشترک ارتش در سال های نخستین دفاع مقدس گفت: وقتی خبر شهادت شهید شیرودی را به حضرت امام(ره) رساندم، یک ربع به فکر فرو رفتند. حضرت امام در مورد همه شهدا می‌گفت خدا آنها را بیامرزد ولی در مورد شیرودی گفت او آمرزیده است.
شیرودی در وصیت نامه اش نوشته بود: هنگامی که پرواز می‌کنم، احساس می‌کنم همچون عاشق به سوی معشوق خود نزدیک می‌شوم و در بازگشت هرچند پروازم موفقیت آمیز بوده باشد، مقداری غمگین هستم. چون احساس می‌کنم، هنوز خالص نشده ام تا به سوی خداوند برگردم. اگر برای احیای اسلام نبود، هرگز اسلحه به دست نمی‌گرفتم و به جبهه نمی‌رفتم. پیروزی‌های ما مدیون دست‌های غیبی خداوند است.

اینها تنها بریده هایی از زندگی ابرقهرمان پرواز آسمان غرب ایران است. کسی که با بیش از هزار ساعت پرواز، نام خود را برای همیشه در تاریخ ماندگار کرد و صاحب‌نظران جنگ‌های هوایی، او را از خلبانان صاحب سبک در رزم‌‌ها و درگیری‌‌های هوایی، هوانوردی و نامدارترین خلبان جهان نامیده‌اند.
این خصوصیات برای یک نوجوان امروزی ایرانی کافی ست تا شیفته و علاقمند به وی شود و او را برای شبیه شدن به این شهید مشتاق کند. در روزگاری که شرایط جغرافیایی، اجتماعی و سیاسی کشور بیش از هرچیز ضرورت احیای روحیه قهرمان محوری و میهن دوستی را در نوجوانان و جوانان بیشتر می کند، سینما به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای انتقال هنر و فرهنگ به نسل جوان باید با تکیه بر بزرگترین سوژه های نهفته در فرهنگ کهن و قهرمان محور تاریخ وطن، برای این نسل تازه خلق قصه، داستان و تاریخ کند.
جادوی سینما در روایت قهرمانان این بار در فیلم «آسمان غرب» به خوبی به کار افتاده و نوجوانان در معرض فیلمی هستند که به بازخوانی تحولات روزهای ابتدایی آغاز جنگ تحمیلی و نقش‌آفرینی خلبانان هوانیروز در دفاع از میهن تمرکز دارد.
«آسمان غرب» تلاش کرده است تا چنین قصه نابی را به تصویر درآورد و روایتی از قهرمانی کنند که بین تمرد و تدین فاصله ای نیانداخت و شیفتگی او به امام، اسلام، وطن و مردمش بزرگترین باره امیدی در دلش بود تا نخواهد خاک مقدس کشورش زیر دست و پای دشمنش رها شود.
محمد عسگری، کارگردان این فیلم به دنبال روایت بزرگ‌مردی است که ستاره درخشان جنگ‌های کردستان نام گرفته بود. اکنون این فیلم به درستی توسط وزارت آموزش و پرورش مورد توصیه و تاکید برای گروه های مختلف مخاطبین تحصیلی و دانش آموزی قرار گرفته است و چه بسا اگر از ابتدا با این نگاه و رویکرد در تولید و پخش به فیلم «آسمان غرب» نگاه می شد بیش از پیش نتیجه بخش بود.
اکنون این فیلم با شروع سال تحصیلی پس از تعطیلات نوروزی به خوبی مورد توجه مدارس و نوجوانان قرار گرفته و در صورت تداوم اکران برای این قشر می تواند مسیر تازه ای در اهمیت بازنمایی خلق قهرمانان ملی و دفاع مقدسی ما برای این نسل روشن کند. اتفاقی که کمتر به سراغ آن رفته ایم و عمدتا مخاطب هدف چنین آثاری را بر نسل های گذشته و خاطره دار از آن دوران تمرکز کرده بودیم.
فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه کنندگی حبیب والی نژاد پس از سال‌های تجربه یک فیلم اکشن جنگی و هوایی را برای جوانان به سینما آورده و با آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مدارس می‌تواند موج تازه‌ای از فروش را برای این فیلم رقم بزند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar