logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

انیمه مشهور ژاپنی که جایزه اسکار برد اما آن را نپدیرفت!

منبع
انتخاب
بروزرسانی
انیمه مشهور ژاپنی که جایزه اسکار برد اما آن را نپدیرفت!

انتخاب/ این انیمیشن داستان دختر 10 ساله ای به نام چیهیرو را روایت می کند که به طور اتفاقی به همراه پدر و مادرش به یک دنیای عجیب و غریب قدم می گذارد و پس از تبدیل شدن آن ها به خوک توسط جادوگر، مجبور می شود در حمام بزرگ او کار کند تا راهی برای نجات والدینش و بازگشت به دنیای انسان ها پیدا کند...
نام انیمه : شهر اشباح - Spirited Away
ژانر: انیمیشن، ماجراجویی، خانوادگی
زمان فیلم: 125 دقیقه
تاریخ اکران: 20 جولای سال 2001 (ژاپن) – 28 مارس سال 2003 (آمریکا)
استودیو: توهو
محصول کشور : ژاپن
زبان : ژاپنی
کارگردان: هایائو میازاکی
تهیه‌کننده: توشیو سوزوکی
نویسنده: هایائو میازاکی
امتیاز (imdb): 8.6
بازیگران : 
رومی هیراگی
میو ایرینو
ماری ناتسوکی
تاکشی نایتو
یاسوکو ساواگوچی

بونتا سوگاوارا
خلاصه داستان
این انیمیشن داستان دختر 10 ساله ای به نام چیهیرو را روایت می کند که به طور اتفاقی به همراه پدر و مادرش به یک دنیای عجیب و غریب قدم می گذارد و پس از تبدیل شدن آن ها به خوک توسط جادوگر، مجبور می شود در حمام بزرگ او کار کند تا راهی برای نجات والدینش و بازگشت به دنیای انسان ها پیدا کند...

 انیمه شهر اشباح برنده اسکار شد اما میازاکی آن را دریافت نکرد!
در سال ۲۰۰۳، این فیلم برنده اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن شد، اما میازاکی برای دریافت آن در مراسم شرکت نکرد. دلیل این امر نیز موضع سیاسی آمریکا در جنگ عراق بود. میازاکی در مجله ژاپن تایمز اظهار داشت که مایه تاسف است که نمی‌تواند به دلیل اتفاقات بسیار غم انگیزی که در جهان رخ می‌دهد و شرایط و موضع گیری‌های موجود، از صمیم قلب برای موفقیت و دست آوردن این جایزه خوشحال باشد.
نقد و بررسی فیلم
شهر اشباح از انیمه های معروف ژاپنی با محوریت موضوعی اخلاقیات است که چه کودکان و چه بزرگسالان از تماشای آن لذت می برند. از نقاط قوت این انیمه می توان به بار اخلاقی قوی آن اشاره کرد.
داستان این انیمه انگشت اتهام را به سوی حرص و پر خوری گرفته است، شخصیت اصلی داستان یعنی چیهیرو یک دختر بچه سخت کوش و معصوم است که با ویژگی های اخلاقی خاص خود می تواند در یک محیط عجیب و غریب به هدفش که نجات پدر و مادرش می باشد برسد. او حس دلسوزی زیادی دارد تا جایی که حتی یک گلوله دوده که در حال له شدن زیر وزن زغال سنگ است را نجات می دهد.
صحنه های فیلم همان طور که از یک اثر شرقی انتظار می رود سرشار از فداکاری، وفاداری، گذشت، حس وظیفه و محبت است که به خصوص برای کودکان الهام بخش خواهد بود. به علاوه سعی شده با نشان دادن نحوه غلبه یک دختر بچه بر موانع بزرگ اضطراب از تجربه چیزهای جدید را در کودکان به حداقل برساند.
در این فیلم نیز مانند اکثر آثار میازاکی عنصر جستجو کلید اصلی است و در آن به مضامین همچون کشف خود و ارزش روابط پرداخته شده است. به علاوه تغییر و تحول شخصیت ها از تبدیل شدن والدین چیهیرو به خوک، یوبابا به پرنده، هاکو به اژدها، بی چهره به یک هیولای گوشتخوار و هیولای متعفن به روح رودخانه قابل توجه است.

با این حال محتوای نسبتا خشن انتقاداتی به همراه داشته است، مثلا صحنه ای که نوزاد غول پیکر می خواهد بازوی چیهیرو را بشکند، حمله کاغذها به اژدها و خونریزی او، دو نیم شدن زنیبا، طرح و شمایل ترسناک بی چهره و بلعیدن کارگران توسط او همگی بیش از حد خشن به نظر می رسند.
استعمال دخانیات در چند صحنه، به تصویر کشیدن غم و ترس شدید چیهیرو، تماشای والدینی که به خوک تبدیل شده اند و هاکو که در حال مرگ است شاید روحیه حساس کودکان را آزار دهد.
با همه این ها این انیمه رکوردهای گیشه در ژاپن را شکست و تبدیل به اولین فیلم ژاپنی شد که در ایالات متحده به فروش 200 میلیون دلاری دست پیدا کرد.
فروش فیلم
انیمه شهر اشباح که با بودجه 15 تا 19.2 میلیون دلار ساخته شده توانست به فروش 395.5 میلیون دلاری در باکس آفیس دست پیدا کند.


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره