logo
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

داستان یک رابطه؛ پیشنهادهایی برای طرفداران سریال «در انتهای شب»

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
داستان یک رابطه؛ پیشنهادهایی برای طرفداران سریال «در انتهای شب»

آخرین خبر/ این روزها فراز و نشیب رابطه "ماهی" و "بهنام" در سریال «در انتهای شب» توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است.

روایت زندگی یک زوج در آستانه جدایی، داستان تازه ای نیست اما نگاه ظریف، زنانه و باورپذیر آیدا پناهنده اینبار توانسته مخاطب را با جزئیات یک زندگی واقعی همراه کند. جزئیات و دغدغه هایی ملموس و بدون اغراق زندگی امروزی که هر مخاطب ایرانی کم و بیش با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

فارغ از فیلمنامه، بازیگری و کارگردانی درخشان اثر، نقطه عطف این سریال نگاه روانشناختی آگاهانه به رابطه زوج داستان است. نمونه بارز آن هم دیالوگ ها، بازی حسی و موقعیت های چالشی بین شخصیت هاست که در جریان داستان با هوشمندی کارگردان در استفاده از عناصر بصری شکل گرفته است.

به بهانه پخش این سریال در ادامه چند مینی سریال موفق در حوزه آسیب شناسی عاطفی یک رابطه را به شما معرفی خواهیم کرد. اگر شما هم جزو علاقه مندان به این سریال های روانشناختی هستید، بدون شک از تماشای این مینی سریال های خارجی هم لذت خواهید برد.


صحنه هایی از ازدواج؛ نسخه برگمان
در بین مهم‌ترین آثار سینمای جهان درباره روابط عاطفی زوجین می‌توان به سریال سوئدی «صحنه هایی از ازدواج» اشاره کرد. "اینگمار برگمان" کارگردان بزرگ سوئدی بعد از سریال صحنه هایی از ازدواج در سال 1973 با تکیه بر نگاه آسیب شناسانه به روابط عاطفی توانست موج تازه‌ای را در آثار سینمایی ایجاد کند. چندی بعد برگمان نسخه سینمایی این سریال را نیز ارائه داد که او را به یک کارگردان بین الملی تبدیل کرد.

این سریال داستان زندگی یک زوج ثروتمند سوئدی را روایت می‌کند که رابطه به ظاهر خوب و آرام آن ها بعد از یک چالش، طوفانی در پی دارد. می توان گفت اثر برگمان یکی از مهمترین آثار سینمایی است که حول محور خانواده دارای کارکرد تراپی و نگاهی آسیب شناسانه است. این سریال دیالوگ محور با بازنمایی درونی شخصیت های اصلی خود، واقعیت‌های روانشناسی زندگی زناشویی را به تصویر می کشد. به گونه ای که مخاطب با شخصیت های آن همزاد پنداری کرده و به دنبال راه حلی ذهنی برای درمان این رابطه پر تلاطم میگردد.

صحنه‌هایی از یک ازدواج؛ نسخه آمریکایی
مینی سریال «صحنه‌هایی از یک ازدواج» (Scenes from a Marriage) به کارگردانی "هاگای لیوای" در سال 2021 در واقع اقتباسی موفق از نسخه سوئدی این اثر ساخته برگمان از شبکه HBO به نمایش درآمد. این نسخه به روز شده با بازی تماشایی اسکار آیزاک و جسیکا چستین با روایتی شوکه کننده و غیرقابل پیش بینی مخاطب را تا آخرین قسمت با خود همراه می‌کند.
شاخصه پررنگ این مینی سریال دیالوگ های قابل تامل و روانشناختی در طول رابطه زوج داستان است. به طوریکه هر قسمت این سریال را می‌توان به منزله یک جلسه روانشناسی در نظر گرفت. جایی که به شما نشان می‌دهد بروز افکار و احساسات و دیالوگ برقرار کردن به موقع تا چه حد می‌تواند رابطه یک زوج را نابود و یا مجددا احیا کند.

این سریال که بر پایه گفتگو و روابط انسانی استوار است، با نگاهی بر رابطه پر تلاطم "جاناتان" و "میرا" مخاطب را دائما در موقعیت های چالشی قرار می‌دهد. تا جایی که این هم حسی او را گاهی عاشق و گاهی خشمگین می‌کند. سریال «صحنه‌هایی از یک ازدواج» شما را با این سوال مواجه می کند که چرا باید یک رابطه را حفظ یا متلاشی کنیم؟!

سریال ترکی اول و آخر

اگر شما علاقه مند فضای سریال های ترکی باشید، احتمالا میتوان ادعا کرد که از دنبال کردن این سریال پشیمان نشوید. سریال «اول و آخر»(ilk ve son) برخلاف تم همیشگی سریال های ترکیه ای توانسته نگاه تازه ای را به چالش های یک زوج از ابتدا تا انتها به تصویر بکشد. "هاکان بونومو" کارگردان این سریال تجربه موفق اتاق قرمز را نیز در کارنامه خود دارد.

"باریش" و "دنیز" زن و شوهری هستند که با جرقه یک عشق جادویی زندگی خود را آغاز می کنند اما با گذشت زمان، همه چیز تغییر می‌کند. روایت عاشقانه این سریال، حقایق زندگی و روابط واقعی و متزلزل انسانی را به نمایش می‌گذارد. توجه به بعد روانی هر کاراکتر، تاثیرات کودکی آن‌ها و ویژگی‌های شخصیتی زوج اصلی داستان جزو شاخصه های اصلی این سریال محسوب میشود. این سریال با دستمایه های طنز و موقعیت های جذاب و ساختار روایتی متفاوت خود در هر قسمت مخاطب را سر ذوق می آورد.
اگرچه این سریال با شاهکار براگمان قابل قیاس نیست اما از لحاظ روایت واقعی از فرصت ها و تهدیدهای روابط زناشویی میتواند شما را با خود همراه کرده و رضایتتان را جلب کند.

در مجموع، باید پذیرفت که نمونه های موفق سینمایی در حوزه روابط خانوادگی اگر به درستی و ماهرانه روایت شود می تواند مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. 
 شما هم اگر فیلم یا سریالی با این موضوع در خاطر دارید به ما و دوستان خود معرفی کنید.

نویسنده: مریم ادیبی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar