نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سینما و چهره ها

مناظره کارشناسان؛ ایده مهم تلویزیون برای دور دوم  

منبع
فرهيختگان
بروزرسانی
مناظره کارشناسان؛ ایده مهم تلویزیون برای دور دوم  

فرهیختگان/ انتخابات ریاست‌جمهوری همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد به دور دوم رسید و حالا باید دید که صداوسیما با توجه به دو هفته‌ای که با برنامه‌های مختلف گذراند، برای دور دوم چه برنامه‌ای دارد؟
  انواع میزگردهایی که در ایام انتخابات برگزار شد، برگ برنده تلویزیون در دو هفته اخیر بودند. آن‌ چیزی که بین کارشناسان در دل این میزگردها شکل گرفت، اگرچه در برخی از نقاط نتوانست به عمق مسائل ورود کند اما فرصت خوبی بود تا حداقل‌هایی از ایده‌ها و نظرات نامزدهای انتخاباتی پیش‌ روی مخاطبان قرار گیرد.
اتفاقا جریان‌های فکری، مبتنی‌بر این ایده‌ها می‌توانستند برنامه‌های نامزدها را تحلیل، نقد و بررسی کنند. در شرایط محدود یک هفته‌ای که مدیران تلویزیون مجبور به واکنش و تصمیم‌گیری سریع هستند، شاید بهترین پیشنهاد این باشد که دست به آزمون و خطای دوباره نزنند و نقاط قوت برنامه‌های انتخاباتی‌شان را تقویت کنند. 
برگزاری میزگردهای تخصصی با حضور کارشناسان دو طرف منازعه، مزیت‌هایی را برای ادامه فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری ایجاد خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایش این است که به شناخت دقیق و جامعی از دیدگاه‌های آقایان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان می‌رسند. اگر به نظرسنجی‌هایی که در روزهای منتهی به رای‌گیری منتشر شد، توجه کنید بخش مهمی از مردم نسبت به انتخاب خود از بین نامزدها مردد بودند؛ علی‌رغم اینکه مدیران تلویزیون اعلام کردند هر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، نزدیک به ۱۰۵۰ دقیقه فرصت تبلیغات در رسانه ملی دارد اما برآیند، آن چیزی نبود که در ذهن مخاطبان حک شود یا او را به تصمیم نهایی و مطلوب سوق دهد. 
ضرورتی ندارد تلویزیون در ایده و اجرای برنامه‌های خود، کارشناسان خودش را به میزگردها دعوت کند و حالا که انتخابات به نتیجه نزدیک شده است، مدیران رسانه ملی با اعلام رسمی به ستادهای انتخاباتی از هر دو نامزد بخواهد که کارشناسان و اهل فن معتمد خود را برای حضور در میزگردها یا مناظره‌ها معرفی کنند.
تجربه برگزاری پنج دوره مناظره انتخاباتی بین نامزدها نشان داد به‌جز برخی موارد جزئی، سطح بحث در کلیات باقی می‌ماند و به‌خصوص این دو نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات، از پرداخت به جزئیات پرهیز می‌کردند. مبهم‌گویی و نگه‌داشتن مردم در کلیات، در شرایط‌ فعلی هیچ کمکی به فرآیند انتخاب نخواهد کرد.

مردم باید تکلیف‌شان نسبت به پیشنهادهای هر دو نامزد مشخص شود. ضمن اینکه ارائه موارد جزئی که خالی از هرگونه ابهام و کلی‌گویی است، می‌تواند سندی برای وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور آینده باشد و تا چهار سال آتی به‌عنوان مطالبات جمعی در فضای رسانه مطرح شود. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar