نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

سریال پیروزی‌های پیروزفر

منبع
خراسان
بروزرسانی
سریال پیروزی‌های پیروزفر

خراسان/ بررسی کارنامه سریالی پارسا پیروزفر در تلویزیون و نمایش خانگی به بهانه مجموعه «در انتهای شب»
یکی از ستاره‌های سریال «در پناه تو» که نامش به واسطه این مجموعه بر سر زبان‌ها افتاد و تبدیل به چهره‌ای محبوب شد، پارسا پیروزفر بود. با وجود این که پس از سال‌ها معلوم شد قصه شخصیت «پارسا» (پارسا پیروزفر) و علاقه او به «مریم» مورد ممیزی قرار گرفته و از سریال حذف شده، اما پارسا پیروزفر نیز به واسطه سریال مرحوم حمید لبخنده، شهرت و محبوبیت فراوانی کسب کرد. پیروزفر پس از این شروع قدرتمند، در مجموعه «در قلب من» باز هم با زنده‌یاد لبخنده همکاری کرد و در دهه 80 نیز با سریال‌های موفقی مانند «سفر سبز» و «در چشم باد» روزهای اوج خود را در تلویزیون سپری کرد. «یاغی» و «در انتهای شب» نیز سریال‌های کارنامه نمایش خانگی این بازیگر هستند. به بهانه سریال محبوب و خوش‌ساخت «در انتهای شب» اثر آیدا پناهنده، کارنامه سریالی پارسا پیروزفر و کاراکترهای او در این آثار را بررسی کردیم.

در پناه تو
اگر ساخته محبوب و ماندگار حمید لبخنده مورد ممیزی قرار نمی‌گرفت و شخصیت «پارسا» از جمع رقبای عشقی قصه مانند «محمد» و «رامین» حذف نمی‌شد، کاراکتر او در این مجموعه جایگاه متفاوت و مهم‌تری پیدا می‌کرد، اما به دلیل مخالفت تلویزیون با علاقه سه پسر جوان به «مریم»، ماجرای عشق «پارسا» به این شخصیت حذف شد بنابراین کاراکتر «پارسا» به عنوان دوست و هم‌دانشگاهی سه ضلع مثلث عشقی نقش کم رنگ‌تری در قصه داشت. «در پناه تو» سریال ساختارشکنی بود و با استقبال مواجه شد. شخصیت «پارسا» نیز در مقایسه با «محمد» و «رامین» جوانی شوخ‌طبع و پرجنب و جوش بود و مورد توجه قرار گرفت، بنابراین اولین سریال پیروزفر به خوبی زمینه درخشش او را فراهم کرد.

در قلب من
پارسا پیروزفر پس از موفقیتی که با سریال «در پناه تو» به دست آورد، سال 77 با مجموعه «در قلب من» بار دیگر در قاب تلویزیون دیده شد. این سریال به مسائل و مشکلات جوانان می‌پرداخت و تعدادی از بازیگران «در قلب من» مانند لعیا زنگنه، ثریا قاسمی و ایرج راد نیز در آن حضور داشتند. موضوع علاقه دختر ثروتمند به پسر خانواده‌ای از قشر متوسط در این مجموعه مطرح شد و پارسا پیروزفر و رزیتا غفاری بازیگران اصلی آن بودند. «در قلب من» به اندازه «در پناه تو» محبوب و پربیننده نبود اما مسیر پیروزفر همچنان با موفقیت ادامه پیدا کرد.

سفر سبز
پس از تجربه نقش جوان عاشق قصه در دو ساخته حمید لبخنده، پارسا پیروزفر سال 81 با یک نقش متفاوت در سریال ماندگار «سفر سبز» اثر محمدحسین لطیفی به تلویزیون بازگشت. او در این مجموعه نقش جوانی به نام «دنیل» را ایفا می‌کرد. یک خانواده آلمانی سرپرستی «دنیل» را بر عهده گرفته بودند و این شخصیت خارج از ایران بزرگ شده بود، اما برای یافتن رد و نشانی از خانواده‌اش به ایران بازمی‌گردد. پارسا پیروزفر انتخاب مناسبی برای این نقش بود و کاراکتر خود را تاثیرگذار و باورپذیر به نمایش گذاشت. سریال «سفر سبز» پربیننده بود و یکی از بهترین ساخته‌های کارنامه لطیفی است.

در چشم باد
سال 88، پارسا پیروزفر با آخرین سریال تلویزیونی خود یعنی «در چشم باد» به تلویزیون بازگشت. این مجموعه تاریخی ماندگار، اشغال ایران در دوران جنگ جهانی دوم را به تصویر می‌کشید و قصه با محوریت خانواده «ایرانی» روایت می‌شد. پارسا پیروزفر نقش «بیژن» یکی از فرزندان خانواده را برعهده داشت و در نقش جوانی وطن‌پرست ظاهر شد. مسعود جعفری‌جوزانی که با فیلم «شیر سنگی» تبحر خاصی در به تصویر کشیدن تاریخ ایران از خود نشان داده بود، در «در چشم باد» نیز روایت خوب و ملموسی داشت. سریال دوره‌های مختلف زندگی «بیژن» را روایت می‌کرد و پارسا پیروزفر نیز بازی خوبی در ساخته جعفری‌جوزانی داشت. این بازیگر با «در پناه تو» شروع قدرتمندی در تلویزیون داشت و با «در چشم باد» نیز پایان خوبی برای حضور او در قاب تلویزیون رقم خورد.

یاغی
پارسا پیروزفر در مقایسه با دیگر ستاره‌ها، کمی دیر وارد نمایش خانگی شد. او در اولین تجربه همکاری خود با کارگردان جوان محمد کارت که فیلم موفق «شنای پروانه» را در کارنامه داشت، در سریال «یاغی» بازی کرد و سال 1401 به نمایش خانگی آمد. پیروزفر در این مجموعه نقش مرد ثروتمندی به نام «بهمن» را برعهده داشت که از جوانان مستعد در زمینه کُشتی حمایت می‌کرد، اما در اصل هدفش سوء‌استفاده از آن‌ها و قاچاق مواد مخدر بود. پارسا پیروزفر موفق شد ابتدا تصویر موجهی از کاراکتر «بهمن» را نشان بدهد و سپس روی بد ذات شخصیت خود را به نمایش بگذارد. این بازیگر بازی قابل باوری در هر دو وجه متفاوت «بهمن» داشت و حضورش در این سریال مورد توجه قرار گرفت. «یاغی» سریال قابل قبولی بود و دیده شد اما افت و خیز داشت و پایان‌بندی آن نیز با انتقاد مخاطبان مواجه شد.

در انتهای شب
جدیدترین سریال پارسا پیروزفر «در انتهای شب» اثر آیدا پناهنده است. ساخته پناهنده قصه زوجی را روایت می‌کند که پس از سال‌ها زندگی، متوجه می‌شوند دیگر نمی‌توانند با یکدیگر زندگی کنند و تصمیم به جدایی می‌گیرند. پارسا پیروزفر در این سریال نقش مردی هنرمند را بازی می‌کند که به دلیل مشکلات اقتصادی و وضعیت معیشتی زندگی معمولی و کارمندی دارد، جدایی از همسرش نیز مشکلات مالی و چالش‌های زندگی او را بیشتر می‌کند. «بهنام» مردی بلاتکلیف است و هنوز نمی‌داند قصد دارد زندگی جدیدی را با زن دیگری شروع کند یا خیر، اما بنابر شرایط شغل و زندگی خود تصمیم می‌گیرد با زن همسایه به صورت موقت ازدواج کند. پیروزفر به خوبی تردیدها و آشفتگی کاراکترش را در میمیک صورت خود نشان می‌دهد. او در سکانس دعوا با «ماهرخ» نیز که ناگهان خشم فرو خورده‌اش لبریز می‌شود، کاملا حس خود را به مخاطب منتقل می‌کند و بازی او نیز مانند هدی زین‌العابدین و دیگر بازیگران سریال جزو نقاط قوت «در انتهای شب» است.

نویسنده: مائده کاشیان

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره